Beantwoord

Geen Airplay mogelijk van iMac naar Sonos na Apple update MAC OS Sonoma 14.0

  • 27 September 2023
  • 27 reacties
  • 286 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Het probleem staat in de titel van mijn bericht.

Wie weet een oplossing?

icon

Beste antwoord door Fokkens 27 September 2023, 13:13

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

27 Reacties

Reputatie 1
Badge +1

Inmiddels contact gehad met Sonos support en het wachten is op een Sonos Update die dit probleem moet verhelpen. 

Reputatie 1
Badge +1

Ik zou wel eens willen weten wanneer er nu eindelijk eens een update komt die mijn probleem oplost.

Reputatie 7

Binnen 10 dagen?

Reputatie 1
Badge +1

Jazeker. De nieuwe OS versies worden altijd vroeg genoeg vrijgegeven aan de app leveranciers. 
Die kunnen dan testen of de apps nog werken met die nieuwe OS.
Maar misschien heb ik te weinig geduld. 

Reputatie 7
Badge +3

Denk dat dit ook in samenwerking met Apple opgelost moet worden en ik verwacht ook niet dat dit de hoogste prio zal hebben. AirPlay is een soort extra mogelijkheid en niet de basis van Sonos. De meeste gebruikers zullen ook gewoon streamen vanuit de Sonosapp. 
Overigens zou het dan ook nog eens zo kunnen zijn dat het helemaal niet zo simpel is om aan te passen. In het ergste geval zou dat dan ook het einde van AirPlay kunnen zijn. Ik zeg niet dat het zo is, maar we gaan er altijd maar vanuit dat alles opgelost moet worden. We hebben nu eenmaal met meerdere partijen te maken en dat moet allemaal maar op elkaar afgestemd worden, eens stopt dat. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan het streamen van bestanden vanaf een iOS apparaat. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie op het Engelstalige forum best wel wat AirPlay problemen, maar geen enkele gerelateerd aan Sonoma. Je zou daar dan toch wel wat meer reacties verwachten wanneer er echt een probleem is tussen Sonoma en Sonos.

Ik heb wel het gevoel dat AirPlay en Sonos in het algemeen niet helemaal lekker loopt, waarbij ik ook de overtuiging heb dat dit in basis vanuit de Apple structuur veroorzaakt wordt. Zo kan ik zelf Sonos niet meer bereiken vanuit HomeKit en krijg ik bij toevoegen een vage melding met verwijzing naar AirPlay. 
Gelukkig werkt alles feilloos via de Sonosapp. 
 

Al met al lijkt het een probleem wat niet algemeen voorkomt, waarbij het dus ook niet heel simpel zal zijn om de oorzaak te traceren. Dit bemoeilijkt dus ook het traceren van fouten voordat nieuwe software uitkomt en verlengd de doorlooptijd voor eventuele oplossingen.

Reputatie 1
Badge +1

Ik stream altijd via de Sonos app op de Mac naar SONOS. In de app wordt wel de titel en de afbeelding weergegeven maar geen geluid uit de speakers. Ik heb verschillende mediaplayers geprobeerd maar nergens wordt het geluid gestreamd, terwijl dat anders perfect ging. Ik zou natuurlijk ook de muziek kunnen opnemen in de muziekbibliotheek van Sonos, maar dan loop ik tegen het maximum aantal tracks aan dat SONOS kan indexeren en bovendien kan ik dan geen Hires afspelen.

Reputatie 7
Badge +3

Er lijkt nu iets anders beschreven te worden. Stream je nu de muziek vanuit de sonosapp of gebruik je AirPlay om de muziek bij de speakers te krijgen? Dat zijn echt twee totaal verschillende methoden.

En wat bedoel je met “verschillende mediaplayer”? Vanuit een andere mediaplayer zou je Sonos alleen kunnen bereiken met AirPlay. Werkt dan zowel de sonosapp als AirPlay niet op de Mac ?

Reputatie 1
Badge +1

Mijn muziek beheer ik met een muziekplayer in verband met de grote collectie.
Ondertussen zowel Audirvana, Swinsian als VLC geprobeerd. Via de iMac speakers geen probleem. 
In de muziekplayer kies ik vervolgens als uitvoergeluid Airplayer Sonos Amp. 
Dat geeft dus geen geluid. Met de app kon ik dan vervolgens de aangesloten speakers kiezen, maar dat werkt dus nu niet meer sinds Sonoma. 
Als je ook Sonoma hebt kun je het ook zelf uitproberen met b.v. You Tube.
Kies daar maar eens een muziekitem en probeer dat naar je Sonos te sturen via Airplay. Dat werkt bij mij  ook niet. 
 

Reputatie 7
Badge +3

Dus je kunt wel muziek afspelen via de Sonosapp zelf?
Ik kan zelf dit niet testen omdat mijn Mac te oud is om de upgrade te doen.  Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt wanneer je een kleine bibliotheek aanmaakt in de applebibliotheek en deze koppelt in de Sonosapp. 
Zelf gebruik ik overigens Plex, welke ik ook als service in de Sonosapp hebt toegevoegd. Geen AirPlay nodig.

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb voorlopig 1 van mijn schijven aan Sonos toegevoegd. Dus kan in ieder geval muziek beluisteren via Sonos. Ik heb ook wel Deezer in Sonos staan. Dus helemaal stil is het hier ook niet:-)

Reputatie 7

Zo lang Airplay niet werkt vanuit je Mac zou je inderdaad een andere oplossing kunnen proberen. Als je collectie meer dan 65.000 nummers bevat is Plex inderdaad een optie.

Reputatie 1
Badge +1

Ik zal me er eens in verdiepen. Bedankt voor de tip. 

Reputatie 1
Badge +1

Zo lang Airplay niet werkt vanuit je Mac zou je inderdaad een andere oplossing kunnen proberen. Als je collectie meer dan 65.000 nummers bevat is Plex inderdaad een optie.

Plex geïnstalleerd en is inderdaad een prima alternatief. 

Het probleem staat in de titel van mijn bericht.

Wie weet een oplossing?

Ik heb identiek hetzelfde probleem. Hoop dat de Sonos update er snel komt. 

Reputatie 1
Badge +1

Het probleem staat in de titel van mijn bericht.

Wie weet een oplossing?

Ik heb identiek hetzelfde probleem. Hoop dat de Sonos update er snel komt. 

Ben ik toch blij dat ik niet de enige ben:-)

Reputatie 1
Badge +1

Inmiddels ben ik weer een stapje verder. Het probleem doet zich alleen voor als de iMac via ethernet verbonden is met het internet. Als je ethernet eraf haalt en alleen via WiFi verbinding maakt kun je wel via Airplay streamen. Dan zou je denken dat het probleem toch bij Apple ligt.

Omdat ik inmiddels via PLEX werkt heb ik dus een andere oplossing gevonden, temeer daar ik met ethernet meer dan twee keer zo snel kan internetten dan met WiFi. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat dit een normale werking is. Je gebruikt of wifi of ethernet, volgens mij nooit beide tegelijk.

Reputatie 1
Badge +1

Als ik alleen ethernet gebruik doet het probleem zich voor.
Met WiFi niet. 
Ik gebruik niet beide tegelijk. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is wat ik beschrijf. Op het moment dat je ethernet gebruikt kan je niets via AirPlay versturen omdat wifi dan niet in gebruik is. Het heet niet voor niets “Air”play lijkt mij. 
Daarmee zou dat dus een normale werking zijn.

Reputatie 1
Badge +1

“lijkt mij” niet. Heeft altijd gewerkt. Maar aan zulke antwoorden hebben we niets.

Reputatie 7
Badge +3

“lijkt mij” niet. Heeft altijd gewerkt. Maar aan zulke antwoorden hebben we niets.

Jammer zo’n reactie.

Sinds de update van Sonoma naar 14.1 is het bij mij terug in orde.

Reputatie 1
Badge +1

Geweldig. Na de update werkte het bij mij ook weer. Airplay via internet werkt zoals het hoort en kan dus ook zonder wifi. Bedankt voor je reactie. Probleem is dus opgelost!
Mocht je nog eens een leuk muziekprogramma zoeken voor je Mac dan kan ik Swinsian aanraden. 

Reputatie 7
Badge +3

Goed te lezen dat het weer werkt. Het probleem zat dus niet, zoals verondersteld, bij Sonos maar bij Apple. Ook dat is goed om te lezen.