Skip to main content

Hi,

Some context: I've got 2 systems, one is a single play3, and the main setup has 2x play3, a single One-SL and a Roam. 
Android 14 is the os version , with plenty of memory space, storage space. 
The internet is fibre-optic 200MB up and down.
Country is The Netherlands, where internet services are usually very stable and fast.

The Sonos app still has so much trouble connecting to the players and then to load the homepage with current session, recent stuff etc.

Even where the single play3 is connected by wire cat-6 and phone is in same room about 3 metres in clear path from WiFi transmitter on same switch.

But even if I have made a connection and started playing some music (usually Sonos radio or Spotify), switch to another app, then return to the Sonos app just a few minutes later, it is so slow and even sometimes just failing to find the system and the active session. I just cannot understand this.

Is everything from the app loaded from a remote cloud, every time it is activated or gets focus?
Is the connection from the phone app to the speaker also going via remote cloud somehow? Why is it always needing so much time to find the speakers, even when the connection is wired, ip-addresses are reserved in router, nothing much changes but every time it just seems to have to search the whole world to find the speaker (or not find it). 

Can you explain at least something about this app-to-speaker connection? 

Every update for the app has been installed, every update for speakers as well as soon as they are available, but this situation has been here from the start of the new app and no update has yet provided improvements.

Do you think, would it help to just completely remove all (app with all local storage, Sonos account, factory reset speakers) and reinstall as a complete new setup? 

Grtz,
Ralph

Je zit op de Nederlandse community, dus je post had ook in het Nederlands gekund. Dit is een gebruikersforum, dus verwacht niet teveel reactie van Sonos op je post.

Ik heb niet het idee dat een algehele reset met zelfs een nieuw account zal helpen bij de problemen die je ervaart. De nieuwe Sonos app/software lijkt helaas gevoeliger voor verbindingsproblemen, zeker omdat inderdaad meer via de cloud loopt.

Ik ga er overigens van uit dat je meerdere “kamers” in de app hebt en niet meerdere systemen (want dan wordt het veel moeilijker). Naar alle waarschijnlijkheid lopen al je spelers, behalve de Roam, via een aparte verbinding “Sonosnet”, omdat je één speaker bedraad hebt aangesloten. De Roam kan alleen via wif worden aangesloten. De vraag komt op of de speaker rechtstreeks aan je router zit of aan bijvoorbeeld een access point; dat laatste kan tot problemen leiden.

Gezien de grotere gevoeligheid voor storingen van de nieuw app/software en omdat je problemen ondervindt, kun je wellicht variëren met de aansluiting en de plaatsing van de bedraad aangesloten speaker (daar begint het Sonosnet, dus deze zou liever zo centraal mogelijk ten opzichte van de andere speakers moeten staan). Je zou ook kunnen proberen het hele systeem over te zetten naar je wifi; mogelijk leidt het gemixte (Sonosnet voor de normale speakers en wifi voor de Roam) tot problemen.

Mogelijk kun je ook eens met Sonos bellen om te kijken wat zijspoor je systeem kunnen zien.

Voor alles geldt: geen garanties.

Mocht je meer willen weten over hoe Sonos nu werkt, dan zijn de posts op LinkedIn waarnaar hier wordt verwezen wellicht interessant: https://en.community.sonos.com/owners-cafe-228997/interesting-read-on-how-sonos-is-changing-6899414

Hi, dank voor antwoord.

Ik heb 2 verschillende fysiek gescheiden locaties waar ik Sonos gebruik. De meest eenvoudige is met alleen de bedraad aangesloten play3. 

Ik had het hele bericht in Engels gestuurd naar support@sonos.com, maar daarop kreeg ik een auto reply dat dit niet meer gebruikt wordt, en dat ik via contact page moest proberen.... Alleen is daar geen email optie die ik kon vinden, en kwam ik hier terecht, alwaar ik de zwik heb geplakt. 

Maar, als je zegt dat ik ze kan bellen en dat ze dan kunnen kijken naar de specifieke situatie, dan lijkt me dat de enige juiste optie richting duidelijkheid. Dat gaan we dan maar eens proberen.... Ben benieuwd hoe makkelijk ik daar contact mee kan krijgen...

Ah, OK. Geen twee “kamers” dus, maar echt twee systemen. Dan gaat mijn Sonosnet-verhaal niet op. Je zou die Play 3 toch eens op je wifi kunnen zetten, kijken of dat helpt.

Vroeger was het makkelijk om twee “households” op één account te hebben. Mogelijk mede omdat Sonos nu een web-app heeft (en dus een keuze gemaakt moet worden welke household daar moet worden weergegeven) is dat nu moeilijker.

De tip om de speaker van de draad af te halen en via wifi te gebruiken, geeft echt een heel groot verschil! 

De Sonos app heeft nu veel sneller de verbinding te pakken en is een stuk stabieler geworden. 

De lokale netwerk hops van phone - wifi - router - bekabeling - speaker zijn blijkbaar teveel. 

Top tip! Heel erg bedankt!

Reageer