De nieuwe Sonos-app en toekomstige functie-updates



Toon eerste bericht

167 Reacties

Ik had Sonos en specifiek de klantenservice altijd hoog zitten, maar dit is echt beneden alle peil. Een desastreuze update uitrollen lang voordat ‘ie klaar is, waardoor klanten maandenlang bepaalde kernfuncties moeten missen (en maar moeten hopen dat ze echt worden hersteld). En dan doen alsof dat een normale gang van zaken is. Wat een verschil met vroeger. Mijn positieve gevoel bij dit bedrijf is helemaal weg en ik vertrouw er niet meer op dat alle functionaliteiten hersteld gaan worden (en blijven). Ik gebruik zelf Sonos uitsluitend om muziek vanaf mijn eigen pc te spelen. Als Sonos dat ziet als een onbelangrijke en misbare functie, dan geen nieuwe Sonosproducten meer voor mij, en ik ga ook maar eens nadenken over een alternatief. Ik voel me echt genaaid.

Reputatie 7
Badge +3

@De_Joef Gebruik Plex en dan werkt het prima met muziek vanaf de pc.

Wat een waardeloze update. Bij afspelen van muziek uit spotify stopt dit zeer regelmatig. Wanneer je dan weer op play drukt begint het nummer opnieuw vanaf het begin. Drama.

Ook de functie toevoegen aan wachtrij verdwenen

Reputatie 4
Badge +3

@De_Joef Gebruik Plex en dan werkt het prima met muziek vanaf de pc.


Zie hier.

Badge +1

We zijn begonnen met het creëren van een meer gepersonaliseerde en moeiteloze luisterervaring met de bijgewerkte Sonos-app. Deze is vanaf de grond opnieuw opgebouwd om toekomstige innovatie in de komende jaren te ondersteunen. Bij de eerste uitrol hebben we ons gericht op het beantwoorden van enkele van de meest voorkomende verzoeken van onze klanten, waaronder verbeterde betrouwbaarheid, prestaties en snellere toegang tot muziek.

Velen van jullie hebben waardevolle feedback gedeeld over de veranderingen die jullie ervaring hebben verbeterd, evenals de gebieden waar we tekortschoten. We luisteren naar al jullie opmerkingen en werken eraan om ze zo snel mogelijk aan te pakken. In de komende weken zullen we de onderstaande functies opnieuw introduceren, terwijl we bugs en prestatieproblemen oplossen. Bedankt voor jullie betrokkenheid en we kijken ernaar uit om voort te bouwen op deze eerste stap om een luisterervaring te creëren die aan ieders behoeften voldoet.

  • Schermlezer voor mensen met een visuele beperking: 21 mei
  • Toevoegen en bewerken van wekkers: 21 mei
  • Toevoegen aan wachtrij en volgende afspelen: begin juni
  • Slaaptimer: medio juni
  • Lokale muziekbibliotheek zoeken en afspelen: medio juni
  • Wi-Fi-instellingen bijwerken: medio juni

allemaal leuk en aardig, maar zo had het niet moeten gaan.

@Erooij @beynym Sonos ziet het grootste gedeelte van de tijd mijn hele systeem niet meer. En als ik wel contact kan maken, en ik probeer Plex toe te voegen, dan krijg ik de melding dat er geen Plex-server gevonden is. Terwijl ik die wel heb geïnstalleerd.

Reputatie 6
Badge +3

@Erooij @beynym Sonos ziet het grootste gedeelte van de tijd mijn hele systeem niet meer. En als ik wel contact kan maken, en ik probeer Plex toe te voegen, dan krijg ik de melding dat er geen Plex-server gevonden is. Terwijl ik die wel heb geïnstalleerd.

 

Heb je wel de toegang op afstand aangezet binnen Plex ? Dat is nodig om Plex te laten werken met Sonos. En om toegang op afstand te laten werken moet je poort 32400 forwarden naar je Plex server. Voor mij was dat reden om de Plex integratie na uitvoerig testen weer uit te schakelen. Veel te zware oplossing voor muziek, de server vreet resources en onveilig met die toegang op afstand want je prikt een gaatje in je firewall.

Normaal geef ik juist de bediening via de app aan als een van de grote voordelen van Sonos tov andere systemen. Man o man… wat een bagger zooi nu. Traag, kamers laden niet etc. Muziek selecteren traag. Verbinding met mijn NAS weg. Herstellen accepteert ie niet.

Sinds november Surround met twee ERA300, SUB en ARC…. dit moet niet te lang duren hoor!

Afstand tussen de app bouwers en de gebruikers is mijlen ver! Ongelooflijk dat dit in 2024 nog kan gebeuren.

De nieuwe app is *** ik wil de oude terug stelletje losers

Reputatie 7

En met deze diplomatieke inzet denk je dat te bereiken?

@rock star Ik vind dat helemaal niet zo veilig klinken. Als Sonos het afspelen van de eigen bibliotheek niet belangrijk meer vindt en ik met allerlei externe apps moet gaan werken, is dat nog een reden om naar een ander systeem op zoek te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

@Erooij @beynym Sonos ziet het grootste gedeelte van de tijd mijn hele systeem niet meer. En als ik wel contact kan maken, en ik probeer Plex toe te voegen, dan krijg ik de melding dat er geen Plex-server gevonden is. Terwijl ik die wel heb geïnstalleerd.

Heb je de plek waar je muziek zich bevindt wel aanstaan? Lukt het wel om Plex gewoon direct van de telefoon of tablet te starten?

Wat een verschrikkelijke update.

Mytuner Radio zenders werken vaak niet en zijn niet op te slaan.

Favoriete Radiozenders had ik hernoemd zodat ik ze numeriek in de juiste volgorde had staan. Dit is ook niet meer mogelijk.

Custom URL's zijn niet meer te vinden en af te spelen.

Zet aub de oude app terug in de store totdat alles goed werkt.

Wat een DRAMA!!!

Raar dat er geen reacties komen van sonos (los van het feit dat er updates komen) dat ze niet toegeven dat het het totaal mis gaat.

Reputatie 7

@Barelds Custom url’s zouden nu via de TuneIn app moeten worden toegevoegd.

@Barelds Custom url’s zouden nu via de TuneIn app moeten worden toegevoegd.

In de oude app zijn de Custom url's nog gewoon af te spelen. Op een andre telefoon staat de nieuwe app. Daar zie ik de Custom url's nog wel (vervaagd) staan maar kan ze niet aanklikken, afspelen of verwijderen.

Misschien kan ik eens proberen om via de desktop app de Custom url's opnieuw aan te maken en ze dan opnieuw toe te voegen.

 

Bedankt voor je reactie.

Reputatie 7

De CEO heeft zich er nu ook over uitgelaten, zie https://www.theverge.com/2024/5/22/24162168/sonos-ceo-patrick-spence-new-app-design-interview Een weinig kritisch interview overigens.

Wat opvalt is dat hij niet ingaat op de serieuze problemen die mensen lijken te hebben met de app:

  • verdwenen speakers;
  • langzame app bij sommige gebruikers;
  • als je verschillende systemen op meer locaties hebt kun je niet beide systemen bereiken;
  • is een web-app zonder extra verificatie vellig?

Nu wel een kleine sorry over het gebrek aan waarschuwing vooraf. Maar Sonos had nu kunnen laten zien dat men geleerd heeft van de S1/S2-geschiedenis, door het eerlijke verhaal te vertellen. “Jongens, het is even moeilijk, maar we gaan iets veranderen. Meer webtoegang, die echter om de volgende reden volkomen veilig is. In de eerste periode zijn er wat missende functionaliteiten maar die komen op die en die datum terug. Even door de zure appel heen bijten”. Waarom vervalt Sonos weer in PR-blurb over hoe goed het allemaal is en ontkent eerst de problemen? Tot de uitlating hoe “moedig” dit allemaal was toe.

Als je, omdat je geen heel groot bedrijf bent, niet aan twee apps kunt werken, de nieuwe app eruit moet omdat de nieuwe koptelefoon anders niet werkt en op de ochtend van de uitrol blijkt dat je de alarmfunctie vanwege een fout moet uitschakelen, benoem dat gewoon. Doe een expliciet beroep op de loyaliteit van je gebruikers in plaats van ze het idee te geven dat ze je niet kunnen schelen. Je kwetsbaar opstellen kan een hele goede optie zijn.

Gisteren heb ik toch maar geüpdatet. Ik heb een Boost in gebruik en daar leken problemen mee, maar die zijn nu waarschijnlijk opgelost. Alles lijkt goed gegaan te zijn. Enige dat opvalt is dat het schakelen tussen muziekservice iets langer lijkt te duren dan vroeger.

Wel een paar puntjes waar Sonos afwijkt van de gewone UI van (bij mij) iOS, wat zeer irritant is:

  • de app kent “knoppen” die niet als zodanig herkenbaar zijn, zie bijvoorbeeld “beheren”. Daar kun/moet je op klikken, maar omdat het er niet uitziet als een knop, missen mensen dat;
  • de zwevende balk waarin de actieve speaker staat is afgerond van onderen en op de hoeken, wat normaal aangeeft dat het een knop is. Als je er echter op tikt,  lijkt dat het geen knop is, maar een menu, waarin je ook voor je andere speakers kunt kiezen.

Het wisselen tussen speakers werkt niet erg fijn. De alfabetisch eerste speaker staat altijd bovenop, niet de meest- of laatstgebruikte. Je moet dus altijd klikken. In mijn geval Badkamer-speaker uit-Keuken aan. Als je de Badkamer niet uitzet groepeert hij met de Keuken. Dit is erg onhandig. Ik zou natuurlijk mijn speakers kunnen hernoemen, maar in een app die wordt geadverteerd als personaliseerbaar is dat natuurlijk onzin.

Daarnaast zou ik graag al mijn muziekservice in een zelf gekozen volgorde zetten en niet alleen één belangrijkste kunnen kiezen. De personalisering lijkt hier niet ver genoeg te gaan.

Mijn punten na een uur gebruik. Dat zou toch eerder ook iemand opgevallen moeten zijn? Of gebruik ik mijn systeem anders dan anderen?

Reputatie 4
Badge +3

Mijn punten na een uur gebruik. Dat zou toch eerder ook iemand opgevallen moeten zijn? Of gebruik ik mijn systeem anders dan anderen?

De punten die je noemt herken ik allemaal. Daarnaast heb ik de volgende punten:

  1. De wachtrij is weg.
  2. Ik kan geen nummers in de wachtrij plaatsen.
  3. Mijn muziekbibliotheek komt soms in beeld, verdwijnt even later weer.
  4. De afspeellijsten zijn niet zichtbaar in de nieuwe app.
  5. De tijdsaanduiding bij afgespeelde nummers is verdwenen.
  6. Het alfabet (rechts op het scherm) is weg, waardoor zoeken in lange lijsten onmogelijk wordt.
  7. Ik kan niet zoeken in de muziekbibliotheek.
  8. Wifi-kanaal kan niet worden gewijzigd.

En ik vergeet vast nog wel een paar punten… Dit is de slechtste app die Sonos ooit heeft uitgebracht. En dan heb ik het nog niet eens over de nieuwe koptelefoon: is slechts te koppelen aan de Arc en daardoor niet meer dan een reguliere bluetooth headphone met een Sonos-sticker erop. Waarom, o waarom is er niet voor gekozen die headphone te laten functioneren als een kamer in het Sonos-systeem? Dan zou ik 'm onmiddellijk hebben aangeschaft.

Reputatie 7

De wachtrij gebruik ik niet - ik ga uit van mijn Spotify playlists. Ik lees wel dat de wachtrij weer terugkomt. Ook de muziekbibliotheek gebruik ik niet wegens de 65k limiet. Dat is één van de zaken waar Spence (de CEO) op in had moeten gaan. Zoeken in de eigen collectie zou in de algemene zoekfunctie moeten komen. Zou dat genoeg zijn?

Ik begrijp dat het nog wel een “echte” wifi-koptelefoon kan worden. Vreemde keuze inderdaad - ook voor de geluidskwaliteit. Die swap-functie is dan wel weer fijn, zeker omdat Sonos de HDMI-standaarden strenger toepast dan anderen, wat het gebruik van een bluetooth koptelefoon bij een TV onhandig maakt. Hoop dat de batterij verwisselbaar is. Heb net een vijf jaar oude bluetooth koptelefoon weg moeten gooien omdat er geen nieuwe batterij de plaatsen was.

Reputatie 3
Badge +1

De grote winkelketens zijn begonnen met forse kortingen op Sonos. Ze willen zo gauw mogelijk van hun Sonosproducten af. 

Reputatie 4
Badge +3

De grote winkelketens zijn begonnen met forse kortingen op Sonos. Ze willen zo gauw mogelijk van hun Sonosproducten af. 

Interessant. Kun je links geven?

Reputatie 6
Badge +3

De grote winkelketens zijn begonnen met forse kortingen op Sonos. Ze willen zo gauw mogelijk van hun Sonosproducten af. 

Welke winkels zijn dat...

Reputatie 7

Apollo, HelloTV, Expert. Kan ook ook met vakantiegeld te maken hebben.

Reputatie 6
Badge +3

Ja dat zijn waarschijnlijk vakantie aanbiedingen, niet omdat ze ervanaf moeten.

Het werkte eindelijk een beetje stabiel en toen de update. Zo traag dat er niet meer mee valt te werken. Ik ga de boel maar op marktplaats zetten (of bij het grofvuil, is eigenlijk meer gepast). Wat een bende dat Sonos. 

Reageer