Vraag

Speaker placement in uitdagende kamer

  • 28 November 2022
  • 3 reacties
  • 95 Bekeken

Mijn eerste post hier

Heb al 2 jaar naar ruimte tevredenheid de sonos one als stereo paar in de woonkamer staan. Aangezien de TV in de filmkamer stond had ik hier een aparte surround set voor. Sinds kort staat de televisie weer in de woonkamer en daar hoort en mooie surround ervaring bij. Goed om te weten dat:

  1. Audio vooral wordt gebruik voor muziek luisteren.
  2. Gamen en TV kijken op de 2e plek komt, maar zeker een belangrijke factor is.

Na wat wikken en wegen toch voor de arc + sub + huidige one's als rear gekozen vanwege

  1. ruimtegebrek voor bookshelf speakers met een amp. Door de huidige meubels moeten de bookshelf speakers strak tegen de muur staan.
  2. Daarbij wel bewust de keuze gemaakt dat we de muziekbeleving niet veel beter zal worden met een ARC. De ARC kunnen we echter makkelijker wegwerken (wordt aan de muur opgehangen).

Gisteren alles geïnstalleerd en tijdens het TV kijken en gamen was er een echte WOW beleving. Omtrent muziek twijfel ik nog, maar dat heeft vooral met de positionering binnen de ruimte te maken.

De ruimte (zie onderstaand screenshot)

  • De blauwe pijlen betreft de oude setup. Deze was dus de hele woning ingericht.
  • De zwarte pijlen betreft de huidige setup. Als ik het goed heb begrepen wordt alles in stereo afgespeeld, vandaar de L en de R bij elke speaker.

Nu mijn vraag

  • Zijn er mensen met een soortgelijke setup en hoe ervaren jullie het luisteren van muziek? Deels zal het wennen zijn, de muziek komt immers van alle kanten, maar ik merk dat waarbij het voorheen meer uitgebalanceerd was (alles kwam immers van één kant), er nu altijd wel een kant overheerst kwa geluid.
  • Zijn er nog ideeën/suggesties om de ervaring te verbeteren?

Wat heb ik zelf al gedaan

  • Trueplay aangezet en met de settings gespeeld kwa luidheid.
  • Voor muziek afspelen staat de instelling op full, niet ambient.

Ik besef zelf ook dat het een lastige setup is, dus wellicht moet ik gewoon consensus doen (maar dat blijft lastig met muziek 😁

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

3 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou voor muziek eens gaan spelen met “sfeervol” en dan het volume van de surroundspeakers harder of zachter zetten. 
Wat mij steeds weer opvalt (en dat is opzich logisch) is dat de kwaliteit van het geluid heel erg afhankelijk is van de luisterpositie. Voor het mooiste geluid, ook bij muziek, zal je dus met je gezicht naar de tv gericht moeten zijn. In alle andere posities in je kamer zal je “een verkeerd” geluidsbeeld hebben. Overigens zal dat voor iedere geluidsinstallatie gelden. 

Reputatie 7

Ik zou inderdaad de bank een kwart slag draaien, of de TV verplaatsen (tussen de oude speakers, zeg maar). De rechter surround kan dan naar een plek maast de oude plek van de TV en de linker surround waar nu de rechter staat.

Helaas valt er weinig te wijzigen in de setup. De TV kan niet naar de plek waar de oorspronkelijke speakers stonden omdat hier onze schuifpui zit.

 

Voor nu ga ik een paar weken wennen en zien we wel wat er gaat winnen: geluid voor muziek of geluid voor gamen/film kijken.