sonos sub in flat

  • 23 November 2022
  • 24 reacties
  • 758 Bekeken

Badge

Mijn vriendin en ik gaan binnenkort verhuizen naar een flat/appartement. Wij komen 1 hoog dus onder ons geen buren. 
 

Ik heb nu de arc met surround maar vind het laag niet mooi dus wil graag de sub. Echter twijfel ik of het niet door gaat dreunen want ik wil geen last met de buren. Ik luister niet hard naar muziek maar gewoon op normaal volume. De radio staat overdag gewoon aan. 
 

Iemand tips of ervaringen hiermee ?


24 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Daar kan niemand iets zinnigs over zeggen. De ene flat is de andere niet, de ene soort muziek is de andere niet. Maar mijn ervaring is dat Sonos een mooi laag geeft zonder echt te dreunen. Uiteraard kan je ook de Bas zo hard zetten als je wilt en komt dat het geluid niet echt ten goede, maar opeen normale stand prima te doen. Bijkomend voordeel is dat juist het midden en hoog van de Arc beter tot zijn recht komt.

Wat mij opvalt is dat wanneer ik bij kennissen ben, die geen Sonos hebben, de bassen vaak heel erg aanwezig zijn tot dreunen aantoe. Sinds ik een surroundopstelling heb met sub hoor ik ook mijn vrouw nooit meer klagen over het geluid, terwijl ik daarvoor vaak hoorde “moet dat nu”. 😉 Het laag is er maar nooit echt storend.

Uiteraard lastig vast te stellen hoe dat in jouw flat zal zijn, je weet pas of bassen doordreinende wanneer de buren gaan klagen. Basgeluiden in aangrenzende ruimtes kan totaal anders zijn dan jezelf ervaart.

Badge

Ja dat klopt idd. De arc en de ones geven een wat dreunende bass. 
 

De sub kan ik natuurlijk zachter zetten. Hopelijk horen ze het dan niet. Het voordeel is toch ook dat de sub niet trilt ? 

Badge

Misschien dreunt een sub dan nog minder ?

Hoi @robertvanderlugt,

Je zou ook eens naar een mini-Sub van Sonos kunnen gaan luisteren.
Heeft dezelfde voordelen als een Sub 3 van Sonos, wat goedkoper.

En in geluid doet hij echt niet onder voor de Sub 3.
Onder geluid een link naar Peter Pee, Die test alles van Sonos.
En is naar mijn idee ook objectief.

Succes.

Reputatie 5
Badge +3

Beste tip die er is: niet in een flat gaan wonen.

Gekheid ik zou gewoon kijken/luisteren naar de 2 subwoofers die Sonos heeft en dan zelf kijken welke keus je maakt. 

 

Badge

Oja dat is ook best een idee.

Heb hem wel eens gehoord met een beam. Toen vond ik dat die niet echt mooi laag gaf. Maar dat kan met de arc anders zijn.

 

Heb ik het goed als ik zeg dat het misschien met sub minder door dreunt dan zonder sub? Omdat er dan laag van de ones en arc afkomen

Reputatie 5
Badge +3

Het geluid klinkt voller dan zonder sub.

Maar denk wel dat het wat meer gaat dreunen zoals je dat noemt. Maar daar is een subwoofer natuurlijk ook voor gemaakt.

En geluid is heel persoonlijk en klinkt in ieder huis anders. Ik heb de subwoofer ook eerst op verschillende plekken gezet om het geluid te testen. 

Badge

Ja…. Maakt het alleen maar lastiger wat ik nu moet doen haha 

Hoi @robertvanderlugt,

Zachter zetten als de mensen in de flat het te veel van het goede vinden.

Reputatie 4
Badge +3

Ik zou meteen voor dual subs gaan. Dan wordt het laag veel gelijkmatiger verdeeld waardoor je geen last meer hebt van pieken op bepaalde plekken in huis. Die plaatsen in huis waar de bass piekt zorgt meestal voor de overlast. Bij dual sub vlak je die plaatsen dus weg. 
Dan is iedereen blij volgens mij 🥳

Hoi @JeroenVR,

Ik zou meteen voor dual subs gaan. Dan wordt het laag veel gelijkmatiger verdeeld waardoor je geen last meer hebt van pieken op bepaalde plekken in huis.

Goed punt, en zeker waar.
Prima geluidsbeeld.

Maar niet iedereen heeft daar geld voor natuurlijk.
Toch kostbaar.

Ik ben er wel blij mee, Met mijn twee Sonos Subs (3 Gen) staan samen met de ARC en twee Play 5 garant voor een schitterend Surround geluid.

En net zo blij ben ik met het stereo beeld van de twee Sonos Roam voor mijn PC (laptop)

Voor mijn Muziek verzameling maak ik gebruik van twee maal de Sonos Five, en de mini-Sub van Sonos.
En ook dat levert kwaliteit beleving op.

En inderdaad een beetje verslaafd aan Sonos ben ik wel. 😁
 

Reputatie 5
Badge +3

Waar heb je de 2 fives staan @JeroenVR 

Ik luister gewoon muziek in surround en heb de speakers op volledig staan. In de keuken en eetkamer hangt ook een one sl. 

Hoi @Ronald22 

Die hangen aan de muur @Ronald22 links en rechts aan de muur 20 cm boven mijn tv.
De Sub mini staat tussen de 2  Subs op de grond voor de tv.
En de twee Play 5 op de achtermuur.
__________________________________________
Five                                                          Five
       ------------------------ tv---------------------------
                                   ARC
Sub                          mini Sub                    Sub





Play 5                                                        Play 5
__________________________________________

Reputatie 4
Badge +3

Hoi @JeroenVR,

Ik zou meteen voor dual subs gaan. Dan wordt het laag veel gelijkmatiger verdeeld waardoor je geen last meer hebt van pieken op bepaalde plekken in huis.

Goed punt, en zeker waar.
Prima geluidsbeeld.

Maar niet iedereen heeft daar geld voor natuurlijk.
Toch kostbaar.

Ik ben er wel blij mee, Met mijn twee Sonos Subs (3 Gen) staan samen met de ARC en twee Play 5 garant voor een schitterend Surround geluid.

En net zo blij ben ik met het stereo beeld van de twee Sonos Roam voor mijn PC (laptop)

Voor mijn Muziek verzameling maak ik gebruik van twee maal de Sonos Five, en de mini-Sub van Sonos.
En ook dat levert kwaliteit beleving op.

En inderdaad een beetje verslaafd aan Sonos ben ik wel. 😁
 

Mee eens dat het kostbaar is en niet vanzelfsprekend. Reden dat ik het noem is dat tot maandag de sub gen3 nog flink afgeprijsd is (€599 ipv €849). Praktisch koop je nu dus een sub gen3 voor een meerprijs van €100 ten opzichte van de sub mini. Als je een sub gen3 erbij koopt, kun je in de toekomst upgraden naar dualsub, als je een sub-mini neerzet, kan dat niet. 
Dan kun je dus eerst ervaren hoe 1 sub gen3 klinkt en in de toekomst altijd nog een 2e sub gen3,2 of 1 erbij kopen. En als je tevreden bent met 1 sub, ben je klaar 🥳

Die 2e sub kun je soms ook scoren in een gen 2 of 1, voor minder. Ik heb zelf destijds een sub gen2 refurbished bij Sonos besteld voor €449 en die werkt naadloos samen met de gen3. 

Reputatie 4
Badge +3

Correctie… Subgen3 is €649

Badge

Een sonos sub trilt sowieso minder naar de buren dan andere subs toch? Heb de gen3 besteld

Reputatie 4
Badge +3

Een sonos sub trilt sowieso minder naar de buren dan andere subs toch? Heb de gen3 besteld

Goed bezig 👍

Door het ontwerp heb je inderdaad minder trillingen/resonanties als met een sub waar 1 enkele woofer inzit. 
De plaats waar je hem gaat neerzetten kan ook een wereld van verschil maken. Dat is gewoon een beetje uit proberen. En als je een iOS device hebt, is Trueplay ook zeker een aanrader. 
 

Alvast veel dank plezier gewenst met je nieuwe aankoop 🥳👍 Ga je zeker geen spijt van krijgen….

Badge

Maar dan hebben de buren er ook minder last van toch 

Reputatie 4
Badge +3

Only one way to find out😋

Wat ook helpt is om af en toe de buren eens uit te nodigen om een goeie film te komen kijken. Dan klagen ze ook minder snel. Ik zou me er niet zo druk om maken, mijn buren (2 onder 1 kap-woning) hebben er nog nooit iets van gezegd en ik ben met mijn dual subs niet heel bescheiden. Zolang ik het niet midden in de nacht buiten proporties blaas, is er niemand die er last van heeft. 

Badge

Klinkt top!

 

De flat is uit 1969 zag ik op internet. Dus hoop dat het niet snel gaat door dreunen. Meestal heb ik hem gewoon op achtergrond volume stand staan. Maar ben zo bang voor die woofer….

Reputatie 7
Badge +3

Even in overleg met de buren uittesten dan en vragen of je zelf even mag meeluisteren. Wie weet wat voor leuke contacten je er aan overhoud.

Badge

Het klinkt erg goed nu. Maar in het oude huis durf ik hem nog wel hard te zetten. Althans harder zodat ik ook echt wat aan de sub heb. Als ik hem zacht zet (zoals ik in de flat zou doen) hoor ik nauwelijks verschil met of zonder sub. Dat vind ik wel een beetje zonde 

Reputatie 4
Badge +3

Ik zou me er nog niet druk om maken als ik jou was. Je kunt hem ook in de flat wat harder zetten. Door het ontwerp van de sub worden trillingen en resonanties tot een minimum beperkt, wat ook inhoud dat de buren er veel minder last van zullen hebben als bij een sub met maar 1 woofer. Ik heb mijn buren nog nooit horen klagen, alhoewel ik dat al wel een keer had verwacht. Zij zullen zich ook wel realiseren dat je nou eenmaal af en toe wat van elkaar hoort. Als ik aan hun vraag, hoe het gaat, dan is het gewoon een dagelijks praatje en wordt er geen woord over gerept dat ze soms wat kunnen horen. Je moet natuurlijk ook geen slapende honden wakker maken en rechtstreeks vragen of ze wel eens wat muziek horen, want dan gaan ze er misschien op letten en dat moeten we natuurlijk niet zelf gaan aanwakkeren 🙃.

Als mensen in een omgeving wonen met meerdere mensen om hun heen, kun je niet van elkaar verwachten dat je de ganse dag een speld kunt horen vallen. Als jij af en toe (op normale tijdstippen) af en toe even wil “knallen” als je een goed nummer hoort, moet dat gewoon kunnen. Er is wel een verschil tussen mensen die constant overlast veroorzaken en mensen die af en toe eens een lekker muziekje luisteren of een film kijken. Je gaat in een flat wonen, niet in een klooster 😉

Op lagere volumes is de sub natuurlijk zachter, maar als het goed is hoor je wel degelijk verschil in het midden en het hoog, door deze toevoeging. Als ik op laag volume (10%) de beide subs uitschakel, hoor ik meteen verschil met mijn 48 jaar oude oren.
Bovendien ken je je nieuwe buren nog niet eens. Misschien woont er wel een stokoud stel, die bijna niets meer horen, dat zou echt ideaal zijn 😂

Als ik op laag volume (10%) de beide subs uitschakel, hoor ik meteen verschil met mijn 48 jaar oude oren.
 😂

Hoi @JeroenVR en andere,
Mijn oren van 66 sluiten zich daar bij aan🤣
De ogen zijn wel wat minder aan het worden, maar ja daar luister je niet mee.

Reageer