Sonos Port met bestaande versterker + platenspeler

  • 2 January 2021
  • 3 reacties
  • 837 Bekeken

Dag iedereen,

New guy op het forum hier, met meteen een handvol vragen :)

Ik heb een bestaande Yamaha versterker, goede speakers + een platenspeler die in de woonkamer staat. Nu wil ik echter in de keuken een Sonos speaker zetten en daarop het geluid van het vinyl naartoe sturen. Zover ik weet is dat mogelijk met een Sonos Port, maar ik heb daarover nog een paar praktische vragen;

  • koppel ik die connect gewoon als bron aan mijn bestaande versterker, of moet ik die Port rechtstreeks aan mijn platenspeler aansluiten?
  • als ik vinyl draai, en zet mijn versterker op phono → komt dan het geluid uit zowel mijn bestaande speakers én de Sonos speaker in de andere kamer?
  • Indien ja → kan je selecteren om de OF de bestaande speakers OF de Sonos te gebruiken?
  • Als het geluid uit zowel mijn bestaande speakers komt én de Sonos speaker, is er dan kan op delay tussen die speakers?
  • Verder wil ik de Port ook gebruiken als ontvanger voor Airplay2, die ik dan via zowel mijn bestaande speakers als de Sonos speaker wil afspelen, dat is ook gewoon mogelijk neem ik aan? Ik wil dus de Port zowel als ontvanger (Airplay) én verzender (vinyl) gebruiken.

Alle feedback en info is welkom, bedankt om mee te denken alvast!

Vriendelijke groeten,

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

3 Reacties

Reputatie 7

Op je eerste drie vragen is het antwoord in principe “ja”. Je kunt je platenspeler ook rechtstreeks op de Port aansluiten als de platenspeler voorzien is van een voorversterker. Je hebt hem nu op “Phono” aangesloten, dus ofwel heeft hij geen voorversterker, ofwel staat deze nu niet aan. Standaard zou je de Port op de Tap-aansluitingen van de Yamaha aansluiten. Dan kun je alle geluid van de Yamaha (dus naast de platenspeler ook een evt. CD-speler) weergeven op je Sonos of op de Yamaha en de Sonos samen.

Als de platenspeler is aangesloten op Phono is de kans op delay het grootst: niet alleen heb je dan de standaard Sonos-buffer van 70ms, maar daarbij komt ook het evt. Verschil in afhandeling van het signaal door Yamaha. Als de speakers niet in dezelfde ruimte staan hoef je overigens geen last te hebben van dei delay. Als ik het goed onthouden heb, heb je van die buffer geen last als je de platenspeler op de Port zou aansluiten en de Port op de Yamaha. Daarvoor moet je dus wel een voorversterker hebben. Bovendien verlies je bij deze wijze van aansluiten de mogelijkheid om geluid dat van andere bronnen van de Yamaha weer te geven op je Sonos.

Ik begrijp je laatste opmerking niet helemaal. De Port kan dienen als Airplay-ontvanger. Wil je vanaf de Port ook via AirPlay verzenden? Dat kan niet. Op de Sonos-manier (zoals hierboven beschreven) kun je wel het geluid vanaf je platenspeler (en evt. meer) in je Sonos-systeem brengen.

Bedankt voor de info alvast! Wat is een Tap aansluiting exact? Google vond het ook niet :)

Ivm de laatste vraag voor de Port als airplay ontvanger → ik wil vanaf bv mijn iPhone via Apple Music muziek streamen naar de Port, die ik dan hoor vanuit mijn huidige (niet Sonos) speakers.

Reputatie 7

Sorry. Tape-aansluiting. Zie dit voorbeeld:

 

AirPlay vanaf je telefoon naar de Port en dan de versterker kan gewoon.