Advies bij positionering en groepen groeperen.

  • 3 November 2022
  • 5 reacties
  • 40 Bekeken

Beste Sonos experts,

Voor in een kantoorpand heb ik de ikea Sonos boekenkast speakers in gedachte (reden: deze zijn vele malen goedkoper dan Amps icm Sonance inbouwspeakers). Het systeem is bedoeld als achtergrondmuziek.
 

Stel dat ik verdieping 1 als groep maak, verdieping 2 als groep en verdieping 3 als groep, kan ik deze groepen (etages) dan ook nog onderling groeperen? Ik zou namelijk graag met de Ikea volumeknop per etage het volume willen kunnen regelen en pauzeren, maar dan loopt de muziek per verdieping niet gelijk en dat is storend als je in het trappenhuis loopt…. Als het niet gaat, zijn er andere tips om de muziek gelijk te laten lopen en toch gebruik te kunnen maken van de Ikea volumeknoppen?

 

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Reputatie 7

Misschien eerst een uitleg over de termen in het Sonos-ecosysteem.

Het systeem is onderverdeeld in “kamers”. Kamers zijn aparte speakers of vastgestelde (stereo of surround) sets van speakers. Kamers kun je “groeperen”, dan geven ze gesynchroniseerd muziek weer. Groepen kun je niet groeperen.

Ondanks dat ik best een Sonos-fan ben, heb ik mijn vraagtekens bij het gebruik van Sonos in een zo grote set up, zeker als het om Symfonisks gaat (in mijn ervaring is de Symfonisk (in ieder geval de gen 1) de zwakste partner van het hele stel, vooral op wifi gebied.

Hoe wil je de speakers aansluiten? Via wifi of bedraad? Wifiverbindingen hebben last van storingen als er zich veel mensen in een ruimte bevinden, ligt dat hier voor de hand?  Wie mag de speakers bedienen? Op een open netwerk kan in principe iedereen de devices bedienen. Wil je dat?

Bedankt voor de reactie. Het gaat om de gen 2. Alles via cat6 bedraad. Bediening volumeknoppen door personeel en poetsvrouw.

Reputatie 7

Voor de set up moet je toegang tot de speakers hebben met een telefoon. Hoe regel je dat?

Dat doe ik als beheerder. Instellen, muziekzender vastleggen etc.
 

Het gaat zich puur om mijn vraag hoe ik vervolgens per verdieping het volume kan regelen met de volumeknoppen van Ikea, zonder dat je er tegenaan loopt dat de muziek niet synchroon loopt.

Ik kan drie groepen maken, maar hoe laat ik die die groepen dan weer syncroom lopen als ze dezelfde muziek afspelen?

Reputatie 7

Niet. Dan moet je alle speakers samen groeperen (“party mode”).

Je kunt de muziek in beide situaties wel vanaf alle speakers stoppen, overigens. Bedienen met één volumeknop per etage is dan weer niet mogelijk.

Ik raad je ter voorkoming van teleurstellingen aan om je eens met een professionele audio-installateur te overleggen.