Wat heb je als Unifi gateway & controller ? USG-3P, USGP, CK2(+), UDM, UDMP ? Ik zou die eens even opnieuw opstarten, tevens de gateway eens opnieuw opstarten als die apart is. Eens kijken of die mac`s dan weg zien, snap ik niks van.
Mbt (R)STP (WM:0): als je een combi hebt van meer dan 1 Sonos bekabeld en tevens draadloze Sonos, dan krijg je issues met Unifi. Je hebt dan een mengelmoes van een netwerk dat op RSTP en Classic STP werkt, dat gaat niet samen, de berekeningen van het lowest costs path is anders voor die 2 standaarden. Daarom slechts 1 Sonos bekabelen, dan heb je dat probleem niet met WM:0
Mbt A/P`s: (WM:1): Ik zou het niet doen als je meerdere UAP`s hebt, je Sonos systeem kan dan gaan roamen tussen de A/P`s. Het zou goed moeten gaan maar je bouwt toch weer een zwak punt in. Ik zou zelf altijd voor SonosNet gaan, misschien eens nadenken over een Boost.
Toen je de boel van de kabel af heb gehaald, ging alles automatisch naar de A/P`s zei je (WM:1). Dat is ok maar als je eigenlijk graag SonosNet wilt (WM:0), dan dus slechts 1 bekabelen en tevens de AP wifi credentials verwijderen uit Sonos om te voorkomen dat je systeem heen en weer blijft schieten tussen WM:0 en WM:1. Kan zijn dat dat ook gebeurt bij je en daarom de boel uitvalt, beter voorkomen door die credentials te verwijderen.