Vraag

Sonos gaat aan en uit tijdens muziek afspelen

  • 3 December 2022
  • 1 reactie
  • 202 Bekeken

Hi, wij hebben thuis 5x een Sonos staan. 1keer de Five en 4x de One. Het huis is 1verdieping maar vrij groot. Om de gehele oppervlakte te kunnen voorzien van internet, maken wij gebruik van Ziggo pods. Voor zover ik in kan schatten begint daar het probleem met de muziek. De individuele apparaten stoppen vaak met muziek afspelen en gaan na een halve minuut - soms langer - opeens weer door met afspelen. Het is mij nog onduidelijk hoe het kan dat het geluid vaak weg is. Iemand enig idee?

 

Dank alvast!

 


1 Reactie

Reputatie 4
Badge +3

Volgens Ziggo zijn de pods onderdeel van een mesh netwerk. Dat zou dus moeten werken zoals het hoort. Wat ik echter vermoed is dat de speakers soms wisselen van pod en dat daardoor de muziek soms weg valt. Wat je zou kunnen proberen als eerste is om voor iedere speaker een vast ip-adres in de router te reserveren, zodat deze niet bij iedere wissel mogelijk een nieuw ip-adres krijgen toegewezen door de DHCP server van de router.

Als dat ook niet werkt, zou ik de meest centrale speaker voorzien van een ethernet kabel (als dat mogelijk is natuurlijk). Dan haal je alle speakers even van de stroom en voorzie je de speaker welke is voorzien van de ethernetkabel als eerste van spanning en wacht je tot deze online is. Daarna voorzie je de rest van stroom. Als het goed is, zouden dan alle speakers in de “WM:0”-modus moeten staan, wat Sonosnet is. Sonos heeft dan zijn eigen netwerkje opgezet en dan ben je niet meer afhankelijk van je bestaande WiFi netwerk. Je kunt dit controleren in de app door te gaan naar ‘instellingen’->’systeem’->’over mijn systeem’.

Als de speakers gebruik maken van het bestaande WiFi netwerk, zou daar staan ‘WM:1’. Als de hele handel draait op sonosnet, ben je niet meer afhankelijk van de pods en zou de verbinding stabieler moeten zijn. Je kunt dan in het instellingen menu ook nog zelf het kanaal kiezen van sonosnet (1, 6 of 11). Mocht het niet stabiel zijn, kun je even wisselen van kanaal om te zien of het dan beter gaat. Bijvoorbeeld als je WiFi netwerk op kanaal 6 zit, zou het logisch zijn om voor sonosnet kanaal 1 of 11 te kiezen, zodat deze elkaar niet in de weg zitten.

Reageer