Beantwoord

Play:1 reageert zeer traag en verliest regelmatig heel kort verbinding

  • 6 April 2024
  • 7 reacties
  • 86 Bekeken

Twee Play:1’s zijn draadloos verbonden. Wifi router staat op een afstand van 2 en 4 meter. Het bedienen van de Play:1’s is dramatisch. Gemiddelde reactietijd als je een nummer kiest in de app of het volume wijzigt is 3-10 seconden. Ook valt regelmatig even de verbinding weg volgens de app. Dit herstelt normaliter binnen 2-5 seconden. De modem is van KPN en wifi routers (mesh) zijn TP-Link Deco 6e. De Play:1’s zijn in de TP-Link app ingesteld om te verbinden met de Deco die dichtbij staat. Ook ingesteld op 2.4 Ghz. Tot recent maakten wij gebruik van KPN Super Wifi. De wisseling naar Deco heeft geen effect gehad op de werking van Sonos. Verder ondervinden wij geen andere problemen met internet en andere apparatuur.

Enig idee wat een oorzaak kan zijn / wat ik kan proberen?

icon

Beste antwoord door 106rallye 7 April 2024, 09:12

Bekijk origineel

7 Reacties

Reputatie 7

Het Deco-systeem kun je instellen als access point of als router. Als je Deco per sé als router wilt gebruiken zou de router van je provider in Bridge modus moeten staan, maar dat kan bij KPN niet. Met de Deco is router modus heb je dan twee netwerken naast elkaar, wat problemen oplevert. Second best oplossing is dan om in ieder geval te zorgen dat op je KPN router de wifi uit staat, zodat je telefoon daar niet per ongeluk verbinding mee maakt. Beste oplossing bij KPN is echter om de Deco in access point (ap) modus te zetten, eventueel ook met de KPN wifi uit.

Wat gebeurt er als je dat probeert?

Dank voor de uitgebreide reactie en tip. In AP modus geniet niet mijn voorkeur gezien het verlies van enkele functies maar ik zal het morgen toch eens proberen. Goed om te checken of dit positief effect heeft op de Sonos Play:1’s. Ik laat het dan weten. 👍🏻

Helaas geen effect: connectieproblemen en traagheid in app. Zijn er andere opties om te proberen?

Reputatie 7

Maar eens bellen met Sonos?

Ik heb exact hetzelfde probleem. En ook KPN/tp link. Ik heb gebeld met Sonos. Zij zeiden tegen mij dat dit te maken heeft van een combinatie van oude en nieuwe Sonos producten. Dit geeft een probleem in de app. Met een volgende update moet dit opgelost zijn. 

Dank voor je bericht Dzzls. Ik heb vandaag contact gehad met Sonos. Via het uitlezen van een diagnose bleek dat 1 van de speakers veel last zou hebben van interferentie. Het wijzigen van het wifi kanaal naar kanaal 1 zou voor ons het beste zijn. Echter, blijkt dat het kanaal niet wijzigbaar is bij de TP-link deco’s. De keuze van het kanaal doen de deco’s zelf. Om de factor Wifi helemaal te elimineren heb ik een van de Play:1’s een harde reset gegeven, bedraad aangesloten en nieuw toegevoegd aan de app. De tweede Play:1 heb ik losgekoppeld. Maar ook dit heeft geen effect gehad. Reactietijd binnen de app is wel iets korter - zo lijkt het - maar nog steeds 2-4 seconden.

Laten we hopen dat een update van de app de oplossing gaat geven want dit is zo ontzettend slecht van een gerenommeerd merk als Sonos.

Ik ben wel van plan om donderdag nog even een keer te bellen met Sonos en bovenstaande te delen. Ook zou ik graag nog een diagnose uitvoeren. Als hier nog wat interessants uit komt zal ik een update hier plaatsen.

 

Ik heb een gedeeltelijk oplossing voor dat probleem .

We hebben Wi-Fi 6 tegenwoordig en die moet terug gezet worden op Wi-Fi 5.

Bij mij werkt dat in iedergeval. 

Wel je netwerk opnieuw opstarten na het omzetten. 

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. 

Reageer