Vraag

Switchen tussen muziek luisteren en tv kijken

  • 26 May 2023
  • 4 reacties
  • 184 Bekeken

Badge

Huidige opstelling: vier maal Sonos One SL (twee keer stereo paar) en een Beam op de tv aangesloten. Ik heb twee vragen:

-ik overweeg een sub mini aan te schaffen en wil deze dan zowel voor films (i.c.m. met de Beam) als voor muziek (i.c.m. de vier One SL’s) gebruiken. Betekent dit dat als ik switch van tv kijken naar muziek luisteren ik de Sub moet loskoppelen van de Beam en moet koppelen aan de One SL’s of kan ik het zo instellen dat de Sub zowel gebruikt wordt bij het kijken van tv als het luisteren naar muziek?

-ik zou het liefste twee van de One SL’s koppelen aan de Beam zodat ik surround sound heb, Maar dan moet ik dus als ik switch van tv kijken naar muziek luisteren de twee One SL’s loskoppelen van de Beam. En dan weer als stereo paar instellen en dan kan ik daarna muziek luisteren. En dat vind ik wat omslachtig. Vraag is of dit handiger kan en zo niet: hoe doen jullie dat dan? Of moet ik nog twee extra speakers aanschaffen en deze dan alleen voor de surround met de Beam opstelling voor de tv gebruiken?

 

Alvast erg bedankt.

 

Edit: het antwoord op mijn tweede vraag heb ik volgens mij gevonden. Dit kan blijkbaar niet.


4 Reacties

Reputatie 7

Het antwoord op je eerste vraag is hetzelfde: ook dat kan niet zonder de Sub elke keer los te koppelen van de Beam. Daarbij verlies je ook elke keer je eventuele Trueplay-instelllingen.

Als aanvulling: de Sub koppelen met vier One SL speakers kan sowieso niet: je moet kiezen met wel stereopaar je de Sub koppelt.

Waarom laat je de Beam bij muziek overigens niet gewoon meespelen? Als je de surrounds op “Volledig” instelt krijg je stereo van de Beam én van de surrounds. Mij bevalt dat goed.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou hoe dan ook geen zin hebben om de sub aan meer dan 2 one’s te koppelen, er komt dan echt niet meer Bas uit de sub dan bij gewoon een stereo-opstelling en dat geldt ook voor een surroundopstelling waaraan nog 2 extra one’s worden gegroepeerd.

Dan zou je kunnen overwegen om een extra sub aan de stereoopstelling te koppelen. 
Overigens helemaal eens met @106rallye, zelf een surroundopstelling en deze werk uitstekend voor muziek. Een prachtig ruimtelijk geluid. Ik speel overigens nooit in “volledig” af omdat ik dan de achter speakers te aanwezig vind. Stereo hoort van voren te komen en niet van achter de luisterpositie. Door “sfeervol” te gebruiken krijg ik een mooi ruimtelijk brede stereo.

Badge

Als ik de surroundopstelling ook voor muziek gebruik, kan ik een eventuele sub mini daar aan kunnen koppelen en dan gebruik ik de sub mini dus voor zowel tv kijken als muziek.

 

Ik ga eens kijken of ik het mooi vind klinken als ik de surroundopstelling ook voor muziek gebruik.

Bedankt!

Begrijp ik goed dat de twee One SL’s die aan de beam worden gekoppeld, dan net zo “stereo klinken” als een “normaal” stereo paar?

Reputatie 7
Badge +3

De sub kan dan inderdaad bij muziek en tv gebruikt worden.

Bij de instelling “volledig” krijg je in feite dubbel stereo, uit de Beam en uit de surroundspeakers. Bij “sfeervol” kan je wat meer spelen met waar het geluid vandaan moet komen. Persoonlijk vind ik het laatste prettiger, het geeft het effect of je tussen de muziek staat. Wel is dit ook afhankelijk van hoe een plaat is opgenomen, maar voor de meeste muziek klinkt dit geweldig. Uiteraard mijn mening, iemand anders kan daar andere gedachten over hebben.

Zaak is dus om beiden te proberen. Indien mogelijk ook TruePlay uitvoeren.

Reageer