Beantwoord

Sonos Beam drukt koptelefoon weg.

  • 24 February 2019
  • 24 reacties
  • 2308 Bekeken

Ik heb sinds enige tijd naast mijn 2 stuks Play1 ook een Beam. Deze laatste is aangesloten via HDMI en werkt perfect, op één ding na.
Voordat ik de Beam had gebruikte ik regelmatig een bluetooth koptelefoon op mijn Samsung tv. Sinds de Beam als externe speaker staat ingesteld blijft mijn tv terug springen naar de Beam als ik over wil schakelen naar de bluetooth koptelefoon. Wat ik geprobeerd heb is Sonos op andere muziek zetten en deze dan pauzeren. Zodra ik de koptelefoon koppel aan de tv geeft mijn tv aan dat ie de verbinding verbreekt met het Anynet + device. Daarop verbreekt de koptelefoon en schakeld de Beam weer terugnaar tv. Op de tv handmatig kiezen voor de bluetooth koptelefoon werkt ook niet. Ik kan dit alleen voorkomen als ik de HDMI kabel uit de tv haal.
Hoe kan ik de Beam zo instellen dat hijdit toestaat?
icon

Beste antwoord door Tim S 25 February 2019, 10:50

Bekijk origineel

24 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Ben bang dat de Beam ontkoppelen de enige methode is om Bluetooth met de TV weer mogelijk te maken.
Het zijn instellingen van de TV die prioriteit stellen op de HDMI Arc poort ipv ieder ander aangesloten product.
Misschien dat Samsung hier toch nog een andere oplossing voor weet, maar voor ons uit is dit de werking van de TV waar volgensmij geen verandering in aangebracht kan worden behalve het fysiek ontkoppelen van het HDMI Arc aangesloten product. (in dit geval Sonos)
Is hier inmiddels al een andere oplossing voor gevonden? Ik loop tegen hetzelfde probleem aan.
Reputatie 1
Badge +1
Helaas werkt dit ook niet als je het geluid alleen over de tv speakers wil horen, ik heb een lg tv, als ik dan de tv speakers selecteer, gaat het geluid binnen en aantal seconde weer terug naar de Beam.

Kabeltje lostrekken vind ik zelf niet echt een oplossing.

Net een nieuwe Samsung gekocht. Nog steeds hetzelfde probleem. Ik kan e.e.a. omzeilen, maar is geen echt elegant oplossing: zet Anynet+ (HDMI-CEC) uit, en kies dan bluetooth koptelefoon. Je hoeft dan geen kabels los te trekken, maar zoals gezegd echt elegant is het allemaal niet.

Heeft iemand nog een andere oplossing gevonden inmiddels?

Hallo,

 

Ik heb in maart 2021 een nieuwe Samsung TV gekocht, ook ditzelfde probleem, 

Is hiervoor inmiddels een oplossing beschikbaar?

Groet 

Hans

Reputatie 7

Volgens deze post op Tweakers zou dit zijn opgelost met de versie 13.0 software (S2): https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/66517286#66517286

Ik heb geen manier om dat te checken.

Hoi,

 

Helaas is update 13.0 niet de oplossing, de Sonos Beam op de HDMI ARC neemt nog steeds na een paar seconden de verbinding over. 

Reputatie 7

Dan blijft de work around om even Anynet+ uit te zetten.

 

 

Er bestaan overigens verschillende theorieën over het antwoord op de vraag of dit nu een Sonos-probleem of een HDMI-CECD feature is…...

Het is net niet zoals het hoort nu, wel jammer, maar ik vrees dat ik er niet uitkom, tenzij ik een keer een soundbar van een ander merk probeer.

 

Ik had net contact met Plattetv.nl, schijnt dat Samsung met een update/ hotfix komt binnenkort

 

Reputatie 5
Badge +3

Hi Hans, had je al eens contact gezocht met ons via de telefoon of chat? Ik weet niet exact wat de oorzaak is van je probleem, maar ik denk dat we je er zeker wel bij kunnen verder helpen om de oorzaak duidelijk te krijgen en mogelijk op te lossen.

Onze openingstijden en telefoonnummer staan hier: https://www.sonos.com/nl-nl/support

Ja, ook hier hetzelfde probleem! Als er een oplossing voor is, hoor ik het graag!

Ik heb sinds enkele weken de arc icm samsung tv. Bij mij ook alleen mogelijk bluetooth te gebruikenna uitzetten van anynet. Heeft niet te maken met de tv volgens mij want hiervoor had ik een Denon heos soundbar en daar werkte arc en bluetooth prima en werd de bluetooth koptelefoon niet weggedrukt door de heos op de arc aansluiting.

Zou wel erg prettig zijn als dit opgelost kan worden. Ik heb niet het idee dat sonos hier aan werkt trouwens, aangezien ik reacties krijg waar ik niets aan heb en niet wordt aangegeven dat het probleem bekend is. 

Reputatie 7

Van wie krijg je die reactie? Dit is zeker bekend. Sonos lijkt hier strenger dan andere devices, maar lijkt dit inderdaad niet op te gaan lossen.

Van de klantenservice. Zie bericht hieronder

 

Bedankt dat je contact hebt opgenomen met de klantenservice van Sonos.

Het spijt me te horen dat je zo ' n probleem ondervindt. Dit probleem is niet specifiek voor Sonos en wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de audioafhandeling-modus/ontwerp binnen de tv, omdat wanneer er een CEC-ingeschakeld apparaat is verbonden, dit de Bluetooth-audio-output overschrijft. Helaas is dit een beperking van de tv en ik kan alleen enkele van de volgende oplossingen adviseren:

Scenario 1) Output Audio naar Bluetooth-headphones en niet het Arc/eARC verbonden hometheater-apparaat:

  • Gebruik de Sonos Optische adapter in plaats van verbinding te maken via HDMI Arc/eARC
    • kanttekeningen - geen CEC-controle (geen Atspots (Arc), geen stem-controle, IR (infrarood)-afstandsbediening moet worden geprogrammeerd)
  • Schakel CEC alleen uit op de tv (indien mogelijk)
    • Groeten - geen stem-controle van tv, IR (infrarood)-afstandsbediening moet worden geprogrammeerd) en de klant moet opnieuw inschakelen na het gebruik van Bluetooth-headphones
  • Gebruik een CEC Less adapter om CEC-controle te verwijderen, terwijlje Atmos houdt
    • Groeten - geen stem-controle van tv, IR (infrarood)-afstandsbediening moet worden geprogrammeerd)
  • Koppel de Sonos HT Master tijdelijk los van de tv terwijl je Bluetooth gebruikt (of schakel CEC uit in tv-instellingen)
    • Caveats - messy en vereist handmatige fysieke actie en kan ook niet mogelijk afhankelijk zijn van hoe de tv wordt uitgevoerd

Scenario 2) Output Audio naar zowel de Bluetooth-headphones als Arc/eARC verbonden hometheater Device

  • Gebruik de Sonos Optische adapter in plaats van verbinding te maken via HDMI Arc/eARC (* ervan uitgaande dat tv audio ondersteunt met koptelefoons & Optisch tegelijkertijd)
    • Caveats - geen CEC-controle (geen Atspots (Arc), geen stem-controle, IR (infrarood)-afstandsbediening moet worden geprogrammeerd)
  • Gebruik een CEC Less adapter om CEC-controle te verwijderen, terwijl je Atmos houdt
    • kanttekeningen - geen stem-controle van tv, IR (infrarood)-afstandsbediening moet worden geprogrammeerd)


Gezien de aard van dit probleem, als je wilt dat we de bovenstaande oplossingen gedetailleerder uitleggen, kunnen we je beter helpen als je ons een telefoontje geeft. Onze kantoor-uren en telefoonnummer staan hier: https://www.sonos.com/nl-nl/support.

Ik hoop dat ik je voldoende heb geïnformeerd

 

En nadat ik nog een keer had aangegeven dat met de heos geen problemen waren, ook niet na de laatste update van de tv kreeg ik onderstaande:

Het is zo moeilijk te zeggen waar het 100% zeker aan zou liggen. Het zou ook met de update van uw TV te maken kunnen hebben inderdaad.
Heeft u al eens geprobeerd de TV even spanningsloos te maken terwijl deze aanstaat, en ook uw Sonos even allemaal te herstarten?

 

Dat heb ik nog niet geprobeerd maar ik heb geen flauw idee waarom dit zou werken. Behalve dan dat de tv dat helemaal niet leuk vindt... 

Reputatie 7

Het gaat ook niet werken. Op de Engelstalige fora wordt hier ook erg over geklaagd en zoals ik al zei lijkt Sonos het CEC-protocol streng toe te passen - in ieder geval anders dan anderen. De  enige oplossing is tijdelijk HDMI-CEC uitzetten. Zie ook https://en.community.sonos.com/home-theater-228993/beam-keeps-switching-back-to-arc-from-bluetooth-how-to-stop-6824548

Ja dat bedoel ik ook met uitschakelen anynet. Dat is hetzelfde als hdmi-CEC.

Wel te doen natuurlijk maar vervelend dat je het ook steeds weer aan moet zetten als de koptelefoon uit is gezet.

 

Ben bang dat de Beam ontkoppelen de enige methode is om Bluetooth met de TV weer mogelijk te maken.
Het zijn instellingen van de TV die prioriteit stellen op de HDMI Arc poort ipv ieder ander aangesloten product.
Misschien dat Samsung hier toch nog een andere oplossing voor weet, maar voor ons uit is dit de werking van de TV waar volgensmij geen verandering in aangebracht kan worden behalve het fysiek ontkoppelen van het HDMI Arc aangesloten product. (in dit geval Sonos)

 Is het wel mogelijk om een optische koptelefoon aan te sluiten op de tv. Mijn beam zit in de HDMI arc aansluiting van de Samsung tv. Of onstaat dan het zelfde probleem?

Ik heb een nieuw LG OLED TV met web OS versie 03.21.05 en een SONOS Beam aangeschaft en zat de overwinning van Max met F1 terug te kijken maar mijn vrouw werd gek van het geluid dus wilde het geluid op mijn BOSE draadloos hoofdtelefoon zetten maar dat lukt dus inderdaad niet. Het HDMI ARC signaal sluit de verbinding met je telefoon af zodra er dus een SONOS beam via HDMI ARC aanhangt.

Zat deze thread te lezen en dit is allemaal heel omslachtig (ook ik heb HDMI naar de SONOS Beam team er maar even uit getrokken).  SONOS Beam heeft toch bluetooth? Waarom kun je het geluid van de Sonos Beam eigenlijk niet overnemen op een draadloze hoofdtelefoon? Heb zowel via de BOSE app als via de SONOS app geprobeerd mijn BOSE draadloze telefoon met de SONOS team te koppelen maar dat lukt niet. Zal wel een domme vraag (het zijn 2 verschillende luidsprekersystemen) maar waarom kan dit eigenlijk niet? Dus waarom kun je het geluid signaal van de SONOS Beam via bluetooth niet doorsturen naar je Bluetooth hoofdtelefoon. Weet iemand dit?

En als laatste oplossing zou het ook helpen om de SONOS BEAM niet via HDMI maar via bluetooth met de TV te verbinden?

Reputatie 7

De Sonos Beam heeft alleen bluetooth voor de set up (BLE, zie https://www.hcc.nl/kennis/vraag-van-de-week/4181-bluetooth-ken-ik,-maar-wat-is-ble). Daarover kan geen muziek worden verstuurd. Wel zijn er al tijden geruchten over een Sonos koptelefoon. Als die goed in sync zou zijn met de Beam, zou dat een mooie oplossing zijn.

Dank. Lost het aansluiten van de TV met de BEAM via bluetooth in plaats viva het HDMI ARC kanaal het probleem ook op?

Reputatie 7

Als gezegd: je kunt de bluetooth op de Beam niet gebruiken voor iets anders dan de set up. De Beam moet voor TV-geluid dus via de HDMI-ARC, of via optisch met de adapter. Dan heb je echter geen Atmos en meer gedoe met je afstandsbediening.

Volgens mij is hiervoor de oplossing een HDMI splitter met afstandsbediening om de hdmi-arc daarmee uit te zetten zonder dat je de kabel er steeds uit en weer terug in hoeft te doen. Als de hdmi-arc uit is kun je de optische aansluiting of de bluetooth van de tv wel selecteren.

Reageer