Beantwoord

Heb een surround opstellng gemaakt met playbase,sub, twee one’s. Als ik gewoon muziek luister klinkt het goed. Met tv merk ik nauwelijks verschil


Badge +1
Ee lijkt nauwelijks geluid te komen uit de twee one’s als ik tv kijk, met muziek is het stukken beter. Wat kan ik nog doen om dit te verbeteren. Speakers zijn opgesteld in surround opstelling.
icon

Beste antwoord door Tim S 11 March 2019, 10:22

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

40 Reacties

Reputatie 7
Badge +3
Om te beginnen controlen of je sonos inderdaad 5.1 ontvangt vanuit je tv. Te zien bij instellingen.... info.
Indien dit niet zo is dan kijken of je tv instelling voor de optische uitgang goed staat.
Bedenk ook dat het 5.1 signaal vanuit de tv uitzendingen vaak niet optimaal is en dat spraak alleen van voren komt. Zelf merk ik dat zenders als Discovery wel een enorm sterk 5.1 signaal afgeven en de NPO zenders een stuk minder.
De surround speakers zijn dus erg afhankelijk wat ze ontvangen, dat is terecht en kan niet aan je opstelling verweten worden. Alleen omgevingsgeluiden worden doorgezet naar de Sonos surrounds en zoals geschreven wordt dat bepaald door de uitzending.
Badge +1
De optische uitgang staat goed. Via info staat stereo. Maar kan weinig met tv instellingen vrees ik. Onder luidsprekerlijst zie ik wel de koppeling met audio-uitgang optisch. Via extra instellingen van de Samsung tv zie ik dat onder geluidsformaat dolby digital grijs is. Kan ik niet kiezen. Alleen PCM en dst neo 2:5.
Reputatie 5
Badge +3
Als Sonos aangeeft stereo door te krijgen, geeft je TV dus niet het goede signaal door via de optische uitgang. Dat is dus geen tekortkoming van Sonos. Bij "stereo" krijg je door de achterspeakers hooguit wat gesimuleerd surround geluid.
Badge +1
Tja er is maar 1 manier van aansluiten m.b.t. die optische kabel. Blijkbaar kan de tv er niet mee omgaan. Die overigens nou ook weer niet zo oud is.
Reputatie 7
Badge +3
Heb je ook een losse tv ontvanger? Indien ja dan kan je ook eens proberen om die rechtstreeks aan je Sonos te koppelen. Dit is niet een ideale oplossing wanneer je meer apparaten op je tv hebt aangesloten, maar goed voor een test of het dan wel werkt.
Je kan eventueel ook het model van je tv hier noemen, misschien zijn er gebruikers met ervaring met hetzelfde toestel. Zelf geen ervaring met Samsung tv’s.
Badge +1
Samsung tv ue43j5500awxxn
Badge +1
In combinatie met Apple tv en dan audio aangestuurd naar playbase werkt het. De tv heeft aan de achterkant wel een HDMI arc aansluiting maar de playbase heeft geen HDMI aansluiting dus dat gaat niet werken. Maar via de optical aansluiting tussen tv en playbase zou het moeten werken, maar blijkbaar niet. Die HDMI arc aansluiting zit nu aangesloten op de Apple tv
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer ik de handleiding lees dan zou ik denken dat het wel moet kunnen via de spdif aansluiting van de tv.
Met name pagina’s 103/104 geven meer informatie.
(MENU/123) MENU Geluid Extra instellingen en dan Geluidsformaat
Hiermee wordt de indeling voor digitale geluidsuitvoer (S/PDIF) geselecteerd. De beschikbare indelingen zijn
afhankelijk van de invoerbron.

Je geeft aan dat dolby digital grijs is, dan zou ik haast denken dat het binnenkomend signaal niet geschikt is voor DD. Hoe komt jouw signaal binnen (provider, rechtstreeks tv of vie een ontvanger etc)? Stond je tv op een zender die DD ontving? Is vaak te zien wanneer je info oproept over de uitzending.
Al jaren zelfde probleem met soundbar plus 2 ones ( muziek oké tv waardeloos) televisie Samsung UE40. Advies nieuwe optische kabel etc etc. Heb er maar in berust dat sonos nauwelijks waarmaakt wat ze beloven.
Reputatie 7
Badge +3
Vraag mij dan toch af waarom zoveel mensen juist heel tevreden zijn. Je zult het dan toch echt moeten zoeken in de tv instellingen en/of de kwaliteit van de uitzending vwb 5.1.
Zoals starter aangeeft ziet hij dat er een stereo signaal binnen komt in zijn Sonos en ja daar kan Sonos niet ineens 5.1 van maken. Zelf in het bezit van een Sony Android tv en mijn tv geluid is prima, maar inderdaad hen ik ook even moeten zoeken in de instellingen van de tv.
Reputatie 5
Badge +3
Bij het kijken naar gewone tv zenders spelen de One’s hier ook bijna niet, omdat het stereo signaal binnen krijgt en geen Dolby. Bij een blue-ray of Netflix is het een heel ander verhaal, dan vliegt het geluid je om de oren ?
Reputatie 7
Badge +3
Tegenwoordig zijn de meeste programma’s toch wel in 5.1 en zijn de tv’s instaat om dit te ontvangen.
@Difke: je tv is kennelijk instaat om 5.1 door te geven aan je Sonos, het verbaast mij dat je tv signaal stereo doorgeeft aan je Sonos. Is dat altijd zo?
Badge +1
Al jaren zelfde probleem met soundbar plus 2 ones ( muziek oké tv waardeloos) televisie Samsung UE40. Advies nieuwe optische kabel etc etc. Heb er maar in berust dat sonos nauwelijks waarmaakt wat ze beloven. Heb je wel een punt. Bezopen hoeveel je moet doen om het werkend te krijgen, als je het al werkend krjigt. Ik heb geen tv van 1948 of zo. En gebruik bijna al het nieuwste van Sonos. En surround systemen zijn er al een tijdje, dus zou je verwachten dat het gewoon werkt.
Reputatie 5
Badge +3
Hier in België zenden de tv zenders stereo uit, in ieder geval toch de zenders waar wij naar kijken. Ik check meestal de input in de app en daar staat altijd ‘stereo’.
Badge +1
Bij het kijken naar gewone tv zenders spelen de One’s hier ook bijna niet, omdat het stereo signaal binnen krijgt en geen Dolby. Bij een blue-ray of Netflix is het een heel ander verhaal, dan vliegt het geluid je om de oren ?Bij het kijken naar gewone tv zenders spelen de One’s hier ook bijna niet, omdat het stereo signaal binnen krijgt en geen Dolby. Bij een blue-ray of Netflix is het een heel ander verhaal, dan vliegt het geluid je om de oren ? heb dat vooral als ik kijk via apple tv en dan de speaker playbase kies, dan komt het geluid van de one's pas goed naar voren. Wel jammer is dat de apple tv weer snel terug schakelt na de standaardspeaker.
Reputatie 5
Badge +3
Is het de 4K Apple Tv die je hebt?
Badge +1
Wanneer ik de handleiding lees dan zou ik denken dat het wel moet kunnen via de spdif aansluiting van de tv.
Met name pagina’s 103/104 geven meer informatie.
(MENU/123) MENU Geluid Extra instellingen en dan Geluidsformaat
Hiermee wordt de indeling voor digitale geluidsuitvoer (S/PDIF) geselecteerd. De beschikbare indelingen zijn
afhankelijk van de invoerbron.

Je geeft aan dat dolby digital grijs is, dan zou ik haast denken dat het binnenkomend signaal niet geschikt is voor DD. Hoe komt jouw signaal binnen (provider, rechtstreeks tv of vie een ontvanger etc)? Stond je tv op een zender die DD ontving? Is vaak te zien wanneer je info oproept over de uitzending.
Onder geluidsformaat zie ik alleen PCM(wat is aangevinkt) Dolby Digital is grijs, DTS ook, DTS Neo 2.5 is ook aan te kiezen. Onder luidsprekerlijst zie ik de de Audio-uitgang/optisch is gekoppeld
Badge +1
Is het de 4K Apple Tv die je hebt?Ja klopt
Reputatie 5
Badge +3
Die had ik gisteren ook vast in de winkel, stond op het punt hem mee te nemen maar na wat twijfelen toch weer terug gelegd. Is het een meerwaarde als je al Netflix hebt?
Badge +1
Die had ik gisteren ook vast in de winkel, stond op het punt hem mee te nemen maar na wat twijfelen toch weer terug gelegd. Is het een meerwaarde als je al Netflix hebt? ja voor mij wel, zeker in combinatie met andere apple producten. Videoland kan er ook bij uiteraard en muziek afspelen. Gebruik voor netflix e.d. meestal Apple TV, het is makkelijk, je hebt heel snel verbinding.
Reputatie 5
Badge +3
Dank voor de info.

Nog een leuke zondag namiddag gewenst aan allen.
Reputatie 5
Badge +3
Al jaren zelfde probleem met soundbar plus 2 ones ( muziek oké tv waardeloos) televisie Samsung UE40. Advies nieuwe optische kabel etc etc. Heb er maar in berust dat sonos nauwelijks waarmaakt wat ze beloven. Heb je wel een punt. Bezopen hoeveel je moet doen om het werkend te krijgen, als je het al werkend krjigt. Ik heb geen tv van 1948 of zo. En gebruik bijna al het nieuwste van Sonos. En surround systemen zijn er al een tijdje, dus zou je verwachten dat het gewoon werkt.
Ik zal niet ontkennen dat de home theater ondersteuning van Sonos beperkt is, maar dat is zeker niet om de reden die jij hier geeft, dat heeft meer te maken met wanneer je meer geavanceerde audio formats probeert af te spelen.
Zoals al gezegd: als je aan een surround set (Sonos of ander merk) een stereo signaal aanbiedt, ga je nooit de volledige surround ervaring krijgen. Het probleem ligt hierbij in dit geval toch echt bij je TV die niet het juiste signaal doorgeeft via de aansluiting die er is. Helaas zijn er ook nieuwe televisies die niet in staat zijn om dit te doen. Surround sets zijn er toch al een tijdje, je zou verwachten dat TVs daar goed mee om kunnen gaan 😉
Badge +1
Al jaren zelfde probleem met soundbar plus 2 ones ( muziek oké tv waardeloos) televisie Samsung UE40. Advies nieuwe optische kabel etc etc. Heb er maar in berust dat sonos nauwelijks waarmaakt wat ze beloven. Heb je wel een punt. Bezopen hoeveel je moet doen om het werkend te krijgen, als je het al werkend krjigt. Ik heb geen tv van 1948 of zo. En gebruik bijna al het nieuwste van Sonos. En surround systemen zijn er al een tijdje, dus zou je verwachten dat het gewoon werkt.
Ik zal niet ontkennen dat de home theater ondersteuning van Sonos beperkt is, maar dat is zeker niet om de reden die jij hier geeft, dat heeft meer te maken met wanneer je meer geavanceerde audio formats probeert af te spelen.
Zoals al gezegd: als je aan een surround set (Sonos of ander merk) een stereo signaal aanbiedt, ga je nooit de volledige surround ervaring krijgen. Het probleem ligt hierbij in dit geval toch echt bij je TV die niet het juiste signaal doorgeeft via de aansluiting die er is. Helaas zijn er ook nieuwe televisies die niet in staat zijn om dit te doen. Surround sets zijn er toch al een tijdje, je zou verwachten dat TVs daar goed mee om kunnen gaan ;)
tv heeft wel HDMI ARC, maar de playbase heeft dat weer niet. Sonos was blijkbaar erg overtuigd van het aansluit van de optical kabel dat het wel zou werken.
Reputatie 5
Badge +3
Bij heel veel TV's werkt het ook gewoon. Je wist toch wat je kocht, namelijk een product met optische aansluiting? Bij zo'n bedrag had ik van tevoren toch even uitgezocht of mijn TV compatibel was. Het punt over HDMI ARC is niet relevant: dat heeft de Playbase niet en daar verander je niets aan door erover te klagen.
Badge +1
Bij heel veel TV's werkt het ook gewoon. Je wist toch wat je kocht, namelijk een product met optische aansluiting? Bij zo'n bedrag had ik van tevoren toch even uitgezocht of mijn TV compatibel was. Het punt over HDMI ARC is niet relevant: dat heeft de Playbase niet en daar verander je niets aan door erover te klagen. Zo'n reactie van jou voegt wat toe. Wat weet je het allemaal geweldig. Sonos geil. Wat ik heb er aan dat het werkt bij veel TV's. Bij deze niet blijkbaar. Hou voor de rest gewoon je **** tegen me, dank je wel..

Edit: reactie iets aangepast. (Tim S)