Vraag

Dollby Atmos Philips 58pus7805/12

  • 15 September 2021
  • 8 reacties
  • 196 Bekeken

Beste Sonos gebruikers,

 

Gister heb ik de sonos beam gen2 besteld en deze wordt na verwachting op 5 oktober verzonden door Sonos.

 

Nu heb ik een vraag over Dolby Atmos support op mijn philips tv 58pus7805/12.

In de specificaties staat dat deze dolby atmos ondersteuning heeft maar hoe werkt dit precies.

Dit omdat ik

Overal lees dat he eARC nodig hebt voor dolby atmos en dat heeft mijn tv niet.

Kan ik op mijn tv via de apps gewoon genieten van Dolby atmos, en kan ik bijboorbeeld een Apple tv 4k aansluiten en via deze dolby atmos kijken? 

 

Alvast bedankt voor het antwoord!


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

8 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Je hebt inderdaad een eARC aansluiting nodig om uncompressed audio formaten te ondersteunen. Je hebt simpelweg die extra bandbreedte nodig die eARC heeft en ARC niet. Onderstaande tabel laat het mooi zien.

 

 

Reputatie 6
Badge +3

Wellicht bied de Arcana hier de oplossing:

https://hdfury.com/product/4k-arcana-18gbps/

Maar waarom staat er bij de tv dan wel dat hij dolby atmos ondersteund?

Reputatie 6
Badge +3

Mm, ben eens even naar je TV specs aan het kijken, het staat onder het kopje Geluidsverbetering, net zoals Helder klinkende dialogen. Mijn gok is dat je TV geen echte Dolby Atmos verwerking heeft maar meer een soort van simulatie daarvan maakt. Je TV is immers niet in staat om dat signaal door te geven aan een extern apparaat, daar is eARC voor nodig.

 

 

Ik dacht juist te lezen dat mijn tv compressed dolby atmos weer kon geven via een extern apparaat. Dit door de apps op je tv te gebruiken etc. Juist daarom dacht ik dat waarschijnlijk ook een apple tv 4K wel zou werken.

Reputatie 6
Badge +3

Je hebt het dan volgens mij niet meer over Atmos (uncompressed) maar Dolby Digital Plus (compressed). Volgens mij is dat ook wat de streaming diensten uitzenden (netflix, disney) dus ja dat zou moeten werken op je TV apps en de nieuwe Beam.

Het zal dan weer anders zijn als je met de Apple TV een eigen film gaat kijken, of een Bluray en die film heeft alleen Atmos uncompressed audio, die kan immers niet doorgegeven worden.

 

Reputatie 6
Badge +3

Ik lees ook weer dat er TV`s zijn die Atmos kunnen decoderen naar DD+, dus dan werkt dat laatste ook weer.

Wat blijft staan is: Dolby Atmos® (dus met het registered Trademark) is niet compressed en kan niet door een HDMI-ARC. 

 

Reputatie 7

Zoals ik het begrijp heb je twee vormen van Atmos: compressed en uncompressed. Compressed Atmos kan via een DD+ stream en dus via HDMI-ARC worden getransporteerd, uncompressed Atmos niet: daarvoor is eARC nodig.

Echter: de apps op van streamingdiensten op een TV werken allemaal met DD+ compressed Atmos (dat neemt minder ruimte in bij het verzenden van de stream). Voor die apps heb je dus geen eARC nodig, maar is ARC genoeg. Je hebt pas eARC nodig als je uncompressed Atmos via naar je Beam moet hebben en die zal dan afkomstig zijn van een externe bron (BD-speler, gamecomputer, Apple TV). Heb je zo'n externe bron niet, dan heb je geen eARC nodig.

Philips heeft dus gelijk: ze ondersteunen (compressed, via DD+) Atmos. Atmos vanaf de apps op de Tv is dus hoogstwaarschijnlijk geen probleem. Als jij Atmos via je Apple TV wilt hebben zul je deze DD+ moeten laten weergeven. Ik weet niet of dat bij een Apple TV kan. En ik weet ook niet of je TV deze DD+ doorgeeft (pass through) naar de Beam.