Skip to main content

Draai eens een plaatje...

Forum|alt.badge.img+2
  • Enthusiast
  • 210 reacties

Sinds een tijdje weer eens bezig met vinyl. Oud spul van zolder gehaald en weer eens aangesloten. Altijd redelijk zuinig op mijn plaatjes geweest (als ik niet van de wereld was..) Mooi moment ook om eens een vergelijk te maken met mijn inmiddels vintage stereo set bestaande uit een NAD 3020e versterker, ELAC 100 boxen en een Lenco BT-225WA draaitafel. Deze Lenco heeft een ingebouwde pre-amp voor line-level output maar kan ook phono level output doen. Als vergelijk heb ik de Lenco aangesloten op een Era 300 set met de lijninput adapter van Sonos. Binnen een half uur was ik er wel uit. de winnaar is het Era 300 stereo paar. Qua prijs maakt het niet veel uit, die 2 Era’s kostten net zoveel als de versterker en boxen 40 jaar geleden..

Nu hoor ik je al roepen maar de audio-kwaliteit is toch veel beter van een stream? Eh ja, in theorie. (laten we het niet hebben over Bluetooth want dat is over het algemeen 3 x niks.hoewel AptX best goed is maar niet overal toepasbaar of bruikbaar in mijn situatie) Bluetooth op een Era 300 wordt ik niet warm van. Wat krijg je dan wel als je plaatjes draait? Meer dynamiek maar vooral diepte. Ik heb muziek ook vergeleken met Spotify en Apple (Apple vindt ik beter qua geluidskwaliteit, vooral nu Sonos Lossless support) maar dan wint toch weer de platenspeler. Meer punch. Er zit meer “leven” in. Je moet het zelf eens horen. Inmiddels de Lenco voorzien van een beter element (AT-VM95ML)  en een Schiit Mani 2 voorversterker.

En wat is er nu mooier dan zo’n album in je handen te hebben? Het is echt van jou. Het is niet iets virtueels ergens in de Cloud. De makers worden beter beloond. Streamen levert zo weinig op of je moet welhaast beroemd zijn. Er hoeven ook minder van die energie en water verslindende datacenters gebouwd te worden om jou van muziek te voorzien. Kortom, draai eens een plaat, is beter voor het milieu. 

0 reacties

Geen reactie

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ben je akkoord dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen