Beantwoord

Sonos voice control met google home?

  • 28 October 2017
  • 16 reacties
  • 7321 Bekeken

Ik heb via ebay een google home speaker aangeschaft waarmee ik in huis de verlichting, de thermostaat en de tv via de chromecast kan bedienen.
Het lijkt me geweldig als dit ook met mijn sonos installatie zou kunnen.
Weet iemand wat hier de status van is?
icon

Beste antwoord door Tim S 2 July 2019, 16:40

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

16 Reacties

Ik ben ook geïnteresseerd. Krijg van de week een google home mini binnen. Het lijkt handig om licht, temperatuur, televisie en muziek hiermee te gaan bedienen.
Zie bij onderwerpen over Alexa dat ze wachten op de Nederlandse versie. Gezien de populatie in Nederland is engels al een behoorlijk ingeburgerde taal en zou dus hier moeten kunnen werken. Hoop dus net zoals hans61 op een reactie.
Reputatie 4
Badge +3
Google wordt nog niet ondersteund als voice assistant. We beginnen eerst met Amazon Alexa, welke in Amerika, UK en Duitsland beschikbaar zal zijn totdat Amazon hun service uitbreid naar meer landen. In de toekomst gaan we andere services ook ondersteunen middels de SONOS ONE, gezien deze geen specifieke loyaliteit jegens 1 bepaalde voice assistent heeft en we meerdere kunnen inbouwen. Dit zal de Google Voice Assistant en Apple's Siri en misschien zelfs Microsoft Cortana zijn, maar wanneer dit gaat gebeuren is op dit moment nog niet duidelijk. Zodra hier meer informatie over is, zullen we dit via onze website aankondigen.
Niet alleen Amazon maar ook Google home mini wordt in Duitsland en Engeland ondersteund. Mijn HUE lampen van Philips kan ik inmiddels (in Nederland)bedienen (is opensource en vrij gegeven voor ontwikkelaars).
Ik zou het toch vreemd vinden dat je een SONOS ONE moet aanschaffen om de SONOS via spraak te moeten bedienen (of begrijp ik het verkeerd)
Nu doe ik het via de computer en de app toch ook. Je zou toch rechtstreeks de SONOS applicatie zonder SONOS ONE moeten kunnen bedienen via de diverse spraakherkennings producten.
Ben wel benieuwd hoe snel de ontwikkelingen gaan.
Reputatie 5
Badge +2
De Sonos One heeft de mogelijkheid om met spraak assistenten te werken, maar je hebt deze niet per se nodig. Amazon kun je ook met de Alexa Dot etc. besturen. Het is natuurlijk wel zo dat in de toekomst er meerdere services komen die met spraak werken, en wanneer je een Amazon Dot heb dan zal je daar je Google systeem niet mee kunnen besturen. Dit soort systemen zijn niet interoperabel. De Sonos One is dat wel.
Ik kijk zelf heel hard uit naar de connectie sonos - google assistant!
Ik ook, de Google home werkt super op lichten, TV, Netflix en Spotify... Nu nog mijn muziek installatie aansturen en dan hoef ik mijn bank niet meer af:D
Hopelijk komt er snel een echte integratie van Sonos met Google home... En dan ook nog in het Nederlands. In ieder geval kan het prima met een Google chromecast Audioengine en een connect of play 5.. werkt prima bij mij thuis
Ik heb de google home. Alexa .en zelfs de nieuwe homey gehad . Uiteindelijk is het de alexa geworden . De vooruitgang van alexa is vele male sneller dan google . Maar ok met google kan je wel beter converseren. Maar een zeur in huis vond ik meer dan voldoende. En na veel surfen is mijn conclusie dat sonos en google een moeizame samenwerking gaan krijgen
Badge
Beste Sonos,

Inmiddels zijn we wederom een jaar verder. De eerste release van Google home stond op de rol voor 2017, vervolgens verschoven naar 2018 en ja, alweer verschoven naar 2019.

" While we originally planned to have the experience ready to ship in 2018, the reality is that we need a bit more time to get the experience right and will now look to lock down a date in 2019, and we’re continuing to make good progress."

Met name "a bit" more time! 1,5 jaar ?

Wij zijn inmiddels in maart 2019 en Sonos weet nog steeds geen datum van oplevering. De premium concurrenten zijn inmiddels operationeel (Harman Kardon). Sonos moet echt snel komen anders worden de klanten gedwongen over te stappen naar een merk dat het wel goed geregeld heeft en de deadlines haalt, maar vooral levert en meegaat met de huidige ontwikkelingen.

Zoas je kunt lezen is de iritatie inmiddels aan het oplopen. Kom op Sonos gas erop, anders lopen de klanten weg!
Reputatie 5
Badge +3
Worden klanten gedwongen over te stappen? Als je één Sonos One gekocht hebt voor de Google Assistant gimmick, misschien. Zelf zit ik op 9 devices in 5 kamers, de meeste aangeschaft vóór de voice-assistant hype. Ik zie geen reden dat ik daar afstand van zou willen doen zodat ik ergens "Hey Google" tegen kan roepen. Daar heb ik een paar Home Mini's voor (die me, door een paar promotie-acties van Google, geen cent gekost hebben).
Badge
Met een apje je huis bedienen is inmiddels wel achterhaalt en overigens net zo onhandig als met een afstandsbediening. Alhoewel Google Home in de kinderschoenen staat ( althans in NL) kunnen we er niet meer om heen. Over 5 jaar weet niemand meer beter. De ontwikkelingen van alle grote producenten wijzen erop dat zij hier (overigens al een paar jaar) volop op inzetten. Het is wachten op 1 uitgekristalliseerde winnaar. ( zie het als video 2000, betamax en VHS, voor de oudere lezers onder ons ☺️) wil Sonos de boot niet missen, zullen ze snel moeten aanhaken. ( zie wat er van Nokia/ Microsoft in de mobiele markt is overgebleven. Wat een typisch voorbeeld is van boot gemist)
Reputatie 5
Badge +3
Sonos is op deze community wel vaker afgeschreven. Voor het niet hebben van directe wifi ondersteuning (vroeger kon je alleen bedraad of met bridge aansluiten), geen bluetooth, geen DTS, noem maar op. Ze zijn er nog steeds. Een reden dat dit zo lang duurt, is dat Sonos, in nauwe samenwerking met Google, een nieuw platform opzet, dat het midden houdt tussen de bestaande "works with Google Assistant" en "Google Assistant built in" platformen. Dit zou zomaar kunnen betekenen dat de integratie met GA beter wordt dan die met Alexa, en wie weet ook beter dan die van de concurrentie. Dus als ze op de markt komen, zijn ze concurrentie mogelijk meteen voorbij. Vergelijk het met Apple, die zijn ook vaak niet de eerste met het introduceren van iets nieuws, maar als ze het dan adopteren, is dat meteen op een manier die consumenten trekt.
In tegenstelling tot hun ogenschijnlijk nonchalante houding ten opzichte van home theater, denk ik dat Sonos heel goed weet dat ze de smartspeaker trend niet zomaar links kunnen laten liggen, aangezien dit naadloos in hun ecosysteem past en ook een natuurlijke verwachting van consumenten gaat zijn. Het feit dat ze alle nieuwe producten hardwarematig al op orde hebben hiervoor (wederom in tegenstelling tot bij het home theater stuk) spreekt daarin voor ze.

Met een apje je huis bedienen is inmiddels wel achterhaalD en overigens net zo onhandig als met een afstandsbediening.
Ik denk dat het overgrote deel van de huishoudens dat nog niet eens heeft en nog gewoon lichtknopjes en schakelaars gebruikt hoor ;)

Overigens vind ik stembediening best handig, mits het werkt, maar veel belangrijker vind ik het integreren en automatiseren van zaken, zonder tussenkomst van de gebruiker, met app of stem. Dus lichten aan als het donker wordt, rolluiken open en dicht op de juiste tijdstippen, gedimde lichten als ik een film kijk, al die dingen werken bij mij zonder dat ik iets hoef te zeggen of een controller erbij hoef te pakken.
Sonos-specifiek: Voor het zoeken van muziek en maken van playlists, vind ik een steminterface zelden handig. "Speel die en die playlist of dat en dat radiostation", okee, maar individuele nummers zoeken en aan m'n wachtrij toevoegen gaat toch op een scherm makkelijker als ik zie wat ik aan het doen ben.
Maar wat een mooi geluid geeft Sonos.
Praten doe ik wel met mijn vriendin.
Behalve als ik naar Jazz luister, dan doen wij het zwijgen ertoe.
De enige die dan geluid maakt is de Sonos installatie.🆒
Reputatie 7
Badge +3
Zelf zie ik apraakbediening ook als een hype die door allerlei commerciële ingevingen wordt opgedrongen. Kijk naar het hele 3D gebeuren op tv. We konden er niet meer omheen, dit moest je hebben anders hoorde je er niet meer bij. Waar is 3D nu? Kijk naar de huidige tv’s; de ene standaard is er nog niet of de volgende ligt te trappelen om ook in beeld te komen en wij laten ons erin meeslepen. Uiteraard moeten wij ons ontwikkelen, maar laten we altijd wel bedenken waar het bij een product omgaat. In dit geval om geluid en ja, uitzonderingen daar gelaten, dat is bij Sonos wel goed.
En wat gaan we vervolgens doen wanneer we van de Sonos genieten.......... spelen met onze telefoon, maar wat is het toch lastig om deze te gebruiken om je Sonos te bedienen. 😳
Reputatie 7
Badge +2
Spraakbesturing is uiteraard niet alleen voor muziek en het in de toekomst besturen van Sonos.
Moet zeggen dat ik zelf erg blij ben met het feit dat ik de deur uit kan lopen en kan roepen dat de lampen uit moeten waarin Google dat netjes voor me doet.
Kan niet wachten om de Google Home Mini van het stroom te ontkoppelen om het via mijn Sonos speakers te gaan regelen.
Reputatie 7
Badge +2
Sonos heeft per 2 Juli 2019 de Google spraakdienst voor de Nederlandse markt online gebracht.
Zie hiervoor de officiele melding in het volgende topic.

We zullen de oude topics sluiten aangezien er in veel informatie beschreven staat wat mogelijk niet up-to-date is.

We zien dan ook graag nieuwe topics aangemaakt mochten er vragen zijn over de spraakdienst.
Zie ook graag ons topic welke beschrijft hoe je Google Assistent kan opzetten, of het volgende topic met wat tips mochten er problemen zijn bij het opzetten of gebruik van de spraak dienst.