Skip to main content

circulair verdienmodel

  • 24 June 2024
  • 5 reacties
  • 87 Bekeken

Hallo, ik heb hier 6 boxen van 10 jaar oud. Ik heb gisteren 4 nieuwe boxen besteld. Ik zou het enorm waarderen als Sonos ook de verantwoordelijkheid neemt om die 6 boxen te recyclen. Ik krijg nu een korting op de nieuwe boxen, wat mij betreft krijg ik minder korting, als ik er maar op kan vertrouwen dat de producten weer hergebruikt worden. De hardware is nog prima, maar de software upgrades maken het onmogelijk om de boxen nog te gebruiken (jaar na jaar wordt dat lastiger, totdat ze helemaal niet meer aan te sturen zijn). Dwingen je om nieuwe boxen aan te schaffen. Prima, Sonos moet ook verdienen, maar dan wel op een duurzame manier.

5 Reacties

Badge

Wat noem jij duurzaam recyclen? Opnieuw verkopen? Waarom zou Sonos dat moeten doen? Dat is gewoon veel te duur voor ze.

Zoals je zelf al aangeeft wordt het steeds moeilijker met de software, maar zeker ook de hardware die niet sterk genoeg is voor bepaalde toekomstige features e.d. om dergelijke boxen te blijven gebruiken. Dus het recyclen door Sonos zal gewoon het verantwoord gescheiden afvoeren van de boxen zijn.

https://www.sonos.com/nl-nl/upgrade

Wil je duurzaam zijn dan kun je ze beter zelf afvoeren (geen verzendkosten en dus milieubelasting). Overigens begrijp ik dat je ze na de upgradekorting ook nog steeds zelf kunt verkopen (maar dan heeft de nieuwe eigenaar geen recht meer op upgradekorting). Maar je kunt ze ook doorverkopen/weggeven als hobby project voor iemand die hem wil hacken.

Kan ik mijn product doorverkopen, weggeven of doneren nadat ik mijn upgradetegoed heb geactiveerd of gebruikt?

Ja. De volgende geregistreerde eigenaar komt niet in aanmerking voor het Sonos-upgradeprogramma.

Reputatie 7

Klinkt allemaal vrij paranoïde, zeker bij Sonos dat nog devices uit 2006 ondersteunt……

Je zegt “De hardware is nog prima, maar de software upgrades maken het onmogelijk om de boxen nog te gebruiken (jaar na jaar wordt dat lastiger, totdat ze helemaal niet meer aan te sturen zijn).“

Wat zijn de problemen die je tegenkomt dan?

Bovendien: in elke gemeente kun je toch elektronica inleveren voor recycling? Waarom zou Sonos dat moeten doen?

Zo kun je er ook naar kijken. Je kunt ook stellen dat een bedrijf in het ontwerp van een box al nadenkt over het hergebruik van de materialen. Het is maar een tip...om je footprint op de wereld te verkleinen. En natuurlijk ontslaat je dat als consument niet om verantwoord om te gaan met de oude boxen. Maar Sonos is meer dat een bedrijf dat supergave boxen maakt, lijkt me.

Reputatie 7
Badge +3

Of je had, wanneer je er zo instaat, de speakers nooit moeten kopen, dat is de meest bewuste aanschaf.

Reputatie 7

En waarom denk je dat Sonos daar niet over nagedacht zou hebben (hoewel de focus er de laatste jaren inderdaad meer op ligt)? Bovendien was dat je vraag niet - je wilde weten waarom Sonos ze niet zelf recyclet.

Ik kan mij overigens voorstellen dat het voor het milieu beter is dat recycling op grote schaal in jouw buurt plaatsvindt in plaats van dat elke fabrikant met oude speakers gaat lopen slepen naar een plek die voor hen het beste is. 

Reageer