Help! Sonos ARC alleen PCM

  • 27 October 2021
  • 68 reacties
  • 3830 Bekeken

Badge

Hallo allemaal,

Vandaag de Sonos ARC gekocht en aangesloten op mijn tv zonder HDMI eARC maar met HDMI ARC. 

Alleen heb ik nu alleen PCM geluid en heb eigelijk alleen een Iets verbeterde tv geluid. Gewoon Stero geluid. Dat Ik nu nog geen Atmos kan gebruiken wist ik, maar ik kan nu ook geen dolby digital op mijn tv aanzetten alleen PCM. Iemand een idee hoe ik wel beter,mooi geluid krijg?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

68 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

Als ik zo de specs en de handleiding bekijken kun je geen dolby over HDMI verkrijgen. Wel via Toslink.

 

4 dagen geleden gepost

Reputatie 7
Badge +3

Naar wat ik begrepen hebt lukt dat ook niet. 

Reputatie 5
Badge +3

Naar wat ik begrepen hebt lukt dat ook niet. 

 Dat jij het nog begrijpt kerel, ik ben al lang de weg kwijt :joy:

Badge

Toslink werkt idd ook niet.

Ik geef het voor nu ook even op...

Reputatie 7

Ik zie op je foto's dat er ergens “Audio uit“ staat. wat zijn de ander opties daar?

Badge

Hoi Ik had een dergelijk probleem met een nieuwe LG televisie. Ik kon in de instelling van de TV de audio op pass-trough zetten. Daarna gewoon 5.1 & Dolby Atmos via (e)-arc.

Badge

Ik kan dat helaas niet.…

Ook al contact met Samsung gehad en hebben op afstand meegekeken. 1oplossing nieuwe tv kopen🙈

Badge

Ik kan dat helaas niet.…

Ook al contact met Samsung gehad en hebben op afstand meegekeken. 1oplossing nieuwe tv kopen🙈

Of Samsung brengt een firmware update uit met de optie? :)

Badge

Ja zou mooi zijn, maar helaas bepaal ik dat niet haha....zie het ook niet meer gebeuren...

Badge

En Dolby digital selecteren:

Dat is goed voor 5.1 volgens mij.

Badge

Nee dat lukt helaas niet... hij is grijs...

Badge

Ahhh, jammer.  Even wachten op DTS support dan :) of toch een nieuwe TV?

Badge

Ja idd! En volgend jaar een andere tv....

Ik heb hetzelfde voor, ook met een Samsung tv. Probleem is dat die Hdmi ARC gebruikt, dat geen standaard is en door elke fabrikant zelf wordt ingevuld. Dat in tegenstelling tot het nieuwe eARC. 

 

Long story short: de tv geeft het Atmos signaal (of Dolby) niet door aan de Sonos Arc. Kan je niets aan doen. Nieuwe tv kopen is de enige optie. 

 

(Gek genoeg geven mijn surround speakers die op de soundbar hangen nochtans wel surround geluid, ook al zegt de sonos app ‘PCM stereo’. Kan de sonos arc Standaard stereo geluid upgraden tot dolby surround?)

Kijk ook even bij de instellingen van je TV of Anynet+ wel aanstaat, dit kan soms ook voor problemen zorgen.

Ik heb precies hetzelfde probleem echter kan ik het geluid van de TV wel aanzetten op ontvanger, helaas geen Dolby digital geluid maar wel DTS Neo 2.5.

Geluid is hierdoor een stuk beter, voor Dolby zal ik echter een nieuwe tv moeten kopen denk ik.

Reputatie 7

@Masta Je hebt een Samsung, zo neem ik aan? Probeer eens Dolby Digital aan te zetten als de TV gewoon een zender weergeeft. Als ik dat doen kan ik opeens ook mijn PS5 surround laten geven.  

@106rallye Klopt, Samsung inderdaad.

Helaas is Dolby Digital in het menu van de tv grijs, kan dit niet selecteren.

Enige optie is DTS Neo 2.5 of PCM.

Ik moet wel zeggen dat ik alles afspeel via de Chromecast (Ziggo, Netflix, NPO etc.), misschien dat daar het probleem ligt.

Reputatie 7

Ja, dat kan. De Chromecast stuurt DD+ uit, waar Sonos soundbars (behalve de Arc en de Beam Gen 2) niet mee kunnen. Je TV maakt er dan PCM van….