Ziggo next AB volume niet te koppelen.


Beste Community, mijn eerste post en helaas met een kleine klaag.

Sinds een paar weken trotse eigenaar van een Sonos ARC, sub en 2x SL.

Nieuwbouwhuis betrokken en sinds vorige week alles aangesloten. Ik kom van een high end audio systeem maar mijn wederhelft wou dit niet meer en nu dus sonos waar ik zeker ook tevreden mee ben maar dit terzijde.

De reden dat ik hier post is het volgende.

Mijn wat oudere samsung TV heeft een HDMI ARC poort, ik heb deze verbonden met de Sonos ARC.

Ik heb er gelijk een HD fury arcana bij gekocht omdat ik geen zin had in gezeik, dus eigenlijk loopt het van de TV naar de Arcana en daarna naar de sonos ARC.

Ik heb nu het probleem dat ik de volume niet kan regelen met de AB van mijn ziggo next STB.

Ik heb zowel in de sonos app als in de ziggo next STB evenals de TV geprobeerd de AB intestellen maar alles tevergeefs.

Ik heb ook een samsung mini toetsenbord en hier zit de AB op geintregeerd, hier werkte de volume knop 2 dagen lang en opeens niet meer.

TV geeft ook in 1x aan dat ik een externe geluidsbron gebruik en hiermee het volume dien te regelen. Maarja dat gaat dus niet :(

 

De vraag is hoe ga ik dit oplossen ? Ik kan moment alleen het volume regelen door naar de soundbar te lopen en fysiek op de knoppen te drukken.

Zelfs google assistant (waar ik ook gebruik van maak) doet niet als ik zeg ‘’hey google, zet volume op 2’’

 

Al met al dus erg frustrerend en na uren het internet af te struinen naar een oplossing deze nog niet tegengekomen.

Ik neem aan dat ik niet de enigste ben met dit probleem, dus hopelijk is er een oplossing.

 

Wie o Wie ?

 

Gr.

Alex 

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

11 Reacties

Reputatie 7

Dat zou natuurlijk ook aan die andere systemen kunnen liggen…….

 

Om de Arc te laten werken moet HDMI-CEC aanstaan. Dan hoef je in de Sonos app niets in te stellen. Begin daar eens mee. Misschien hier ook eens naar kijken: 

 

Ja heb alle sonos instellingen al gehad dus dat is het ook niet.

Dat anno 2022 zulke systemen niet vlekkeloos kunnen werken is mij een raadsel.

 

En een high end systeem, ik kan lief kijken wat ik wil maar die zuilen gaan er niet meer komen 😆

ik vind het geluid van de sonos wel acceptabel en goed tis alleen de connectiviteit met andere systemen.

Reputatie 4
Badge +3

Wellicht allang geprobeerd, maar heb je ook in de sonos app geprobeerd de optie “IR gebruiken” aangezet?Je vind dit onder “Instellingen”->”Systeem”->”<jou zone, hoe het ook maar mag heten>” en daar even naar beneden scrollen en daar staat hij ergens tussen.

Niet geschoten = altijd mis

 

En nu kan ik wel flauw doen en adviseren om de vrouw over te halen om weer naar de high-end set te gaan, maar wil ook niet stoken in een goed huwelijk 😇
Hoop dat je hier nog iets aan hebt.

Helaas nog niet Jeroen, en eerlijk gezegd ben ik erg druk met verbouwen dus ben er niet mee verder gegaan. Voor nu regel ik het volume met de sonos app.

En ? Al opgelost ?

Als CEC aanstaat (Anynet) zou het moeten werken.

Zodra ik dat doe en druk op volume van de ziggo AB dan geeft de TV een bericht. U maakt gebruik van een externe geluidsbron, regel het volume hiermee.

Leuk, maar de sonos heeft dus geen AB en die van ziggo reageert niet.

 

Zal vanavond nog even stoeien ermee.

Reputatie 7

Als CEC aanstaat (Anynet) zou het moeten werken.

Ik weet als ik de sonos loskoppel dat ik dan het tv volume kan bedienen met de ziggo ab.

nog niet geprobeert om dan weer de arc te koppelen. Zal ik morgen eens doen.

Reputatie 7

Maar de zenderwissel speelt zich op de Ziggo box af. Volume moet de TV doen (cq. doorgeven aan de Arc). Wat gebeurt er als je de Arc even loskoppelt en de ab van Ziggo koppelt aan de TV: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/afstandsbediening/koppelen-aan-tv#/ Werkt het volume dan wel?

Dan de Arc weer aansluiten. Werkt het volume nog?

 

Ik ben weer aan het stoeien geweest en aan de arcana ligt het niet. Ertussenuit gehaald en zelfde probleem. Terug gebracht naar fabrieksinstellingen en ook geen oplossing. De laatste firmware ernaar toe maar ook dit maakt niet uit.

Dus voor mij de arcana uitgesloten.

Dan de ziggo ab. Deze werkt volgens mij via infrarood maar weet dit nog niet zeker (niet uitgezocht) 

Als ik cec via de tv uitzet kan ik met de ab gewoon nog kanalen zappen en alle andere knoppen bedienen op de tv. Alleen het volume niet.

CEC aan dan kan ik met de ziggo ab ook alles bedienen en gaat zelfs de tv uit als ik de stb uitzet, maar nog steeds niet het volume van de sonos.

Sonos compleet gereset en opnieuw geinstalleerd, volume knop werkt weer even maar via mijn samsung toetsenbord met ab eraan gekoppeld maar nog steeds niet via de ziggo ab.

Wat ik ook nog heb geprobeerd is een marmitek infrarood sensor en infrarood blaster ertussen gekoppeld ook reageert hier niets op. Dus die is er weer tussenuit.

Ik denk zelf dat het communiceren tussen al deze systemen, samsung, sonos en ziggo gewoon niet geoptimaliseerd is met elkaar. 

Maar aan de andere kant denk ik weer wat doet een volume knop anders dan bijvoorbeeld de zenderwissel knop of de aan/uit knop ? 

Er komt gelukkig een nieuwe tv aan binnenkort, de samsung neo 65qn95a.

Eens kijken of het dan allemaal wel werkt.

al met al erg frustrerend dit.

 

Reputatie 7

In principe zou als je de Arc via HDMI-ARC aansluit zou de TV het volume van de Arc moeten regelen (via HDMI-CEC). De vraag is waarom dat bij jou niet gebeurt. Ik zie twee bij jou twee zaken die hierop van invloed zouden kunnen zijn:

  • de Ziggo ab; en
  • de Arcana.

Het eenvoudigste om uit te sluiten is de Arcana. Haal die er eens tussenuit? Werkthet dan wel?

Vervolgens: hoe werkt de Ziggo ab? Bedient die het volume van de TV (dan zou de Arc dat door koten krijgen? Of regelt de Ziggo box het volume? Kan dat ook anders?