Update 14.12


Reputatie 4
Badge +3

Beste,

Sinds gisteren heb ik de nieuwe update (14.12) geïnstalleerd op ons Sonos-systeem. Volgens dit bericht zou onder andere de Arc een verbeterde weergave hebben van dialogen tijdens tv kijken. Ook de weergave van muziek zou nog beter moeten zijn.
Wat na de update voor Arc-gebruikers meteen opvalt, is dat je de oude Trueplay tuning kwijt bent en dit opnieuw moet gaan doen. Pas dus op wanneer je geen iOS device hebt, want dan moet je eerst weer iemand gaan vragen om deze te lenen om je Trueplay opnieuw in te regelen.

Verder zijn er nog wat zaken verbeterd, zoals nu de mogelijkheid om meerdere producten achter elkaar toe te voegen, en dan ineens alles te updaten ipv na ieder product eerst te updaten voordat je verder kunt gaan met toevoegen. Ook is er voor de Roam en de Move een WiFi besparingsmodus bij gekomen, waardoor de accu langer mee zou moeten gaan.

Allemaal leuk en aardig, maar ik merk dat het volume van de Arc een stuk lager is geworden, dat is op zich niet zo’n punt, als je het ding gewoon wat harder zet, maar ik heb het idee dat de Sub (gen3) niet meer zo krachtig is als voor de update. Ik heb de Trueplay al meerdere keren uitgevoerd, maar lijkt niet te verbeteren. Heb nu het niveau van de Sub in de S2 app op +6 staan ipv de +3 welke ik voorheen had ingesteld. Weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, maar de lage tonen klinken minder ‘vol’. Waar je voorheen de lage tonen echt kon voelen, is de ervaring nu een stuk minder.

Kennelijk ben ik niet de enige, op de Engels-talige community lees ik veel klachten van Sonos gebruikers welke soortgelijke ervaringen hebben.

Zijn er hier al mensen welke de nieuwe update hebben geïnstalleerd en hoe is jullie ervaring? 

Ik hoop dat Sonos snel met een oplossing gaat komen, want als je eenmaal de update hebt gedaan, kun je niet meer terug, heb ik begrepen. Ik heb nu de auto-update functie in de app uitgezet, en zal de volgende keer eerst even wat meer research gaan doen alvorens zomaar een update uit te voeren. Ik begrijp niet dat Sonos dit soort patches zomaar naar de gebruikers toe schiet zonder ook maar enige vorm van communicatie vooraf.


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

50 Reacties

Reputatie 1
Badge +1

Dank je wel

Reputatie 2
Badge +2

Kan je met een iPad ook gewoon true play doen?

Zeker, zit eiglk op de zelfde plek in de iPad app als in de iPhone app

 

Reputatie 1
Badge +1

Kan je met een iPad ook gewoon true play doen?

Reputatie 4
Badge +3

Sonos maakt er in mijn ogen echt een serieuze puinhoop van op dit moment. Laat de gebruikers op zijn minst kiezen om terug te gaan naar versie 14.10 en dan kunnen ze in de tussentijd werken aan een patch en deze uitvoerig laten testen door het beta-team. Breng het pas uit wanneer het echt klaar is en uitvoerig is getest met alle denkbare setups.

Dit komt een beetje over als haastig een noodsprong maken, waarbij ik mij stellig begin af te vragen of ze wel echt weten waar ze mee bezig zijn.

Om die reden heb ik zojuist een email geschreven naar de CEO van Sonos, Patrick Spence, waarin ik hem heb gevraagd om op zijn minst zijn media-staff een statement uit te laten brengen naar hun klanten en de voortgang met ons te delen. En wanneer dit allemaal te moeilijk is of te lang duurt, ze ons de keuze moeten geven om te downgraden naar 14.10.

Ik weet niet of hij de moeite gaat nemen om hierop te reageren, maar hoop natuurlijk dat hierdoor Sonos een klein beetje meer prioriteiten gaat maken bij het zoeken naar een geschikte oplossing.

Wanneer ik wat hoor, zal ik het opnieuw hier delen.

Reputatie 2
Badge +2

Zoals eerder aangegeven ben ik gebruiker van Arc zonder Sub en was zeer ontevreden over de kwaliteit na update 14.12. Heb Trueplay toen uitgeschakeld omdat de totale klankkleur echt enorm vlak was geworden. Van de week update 14.14 gedaan en met beetje onzekerheid en twijfel  toch weer Trueplay ingeschakeld en laten tunen, maar het klinkt absoluut weer een stuk beter nu. 

ik kan nu niet zeggen of het weer op het niveau is van voorheen, maar laat nu Trueplay wel weer aanstaan. 

Reputatie 4
Badge +3

 

Reputatie 1
Badge +1

Ik had een tijd geleden een iPhone geleend, dan kreeg ik op de Android telefoon gewoon een aan uit optie om het verschil te beluisteren.

Ik zal dus weer een iPhone moeten lenen als alles weer werkt

Reputatie 7

En de meest recente iOS draaiend?

Reputatie 7
Badge +3

Wel een iPhone of iPad?  Zou anders de app verwijderen en opnieuw installeren.

Reputatie 1
Badge +1

Ik zie trueplay niet meer in de app staan na de laatste update, vandaar de vraag

Reputatie 7
Badge +3

@Sonos123 Los van wat @JeroenVR aangeeft om het niet te gebruiken, komt jouw vraag ergens vandaan. Kan je je probleem wat verduidelijken? 

Reputatie 4
Badge +3

Vraagje: is true play nou gewoon in 14.14 update weggehaald?

Nee, maar als je een arc hebt icm een sub, wordt er door Sonos aangeraden om de trueplay even niet te gebruiken tot de bug is opgelost

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan nog gewoon Trueplay instellen, dus lijkt mij niet.

Reputatie 1
Badge +1

Vraagje: is true play nou gewoon in 14.14 update weggehaald?

Reputatie 7
Badge +3

Jammer dat de communicatie vanuit Sonos bij dit probleem zo beneden de maat is. Er zit een bug in de vorige release, vervolgens melden ze “bugfixes” bij de nieuwe release. Dat maakt het erg vaag. Vermeld op zijn minst dat deze release geen oplossing biedt voor het Arc / Sub probleem. Blijft het nog vaag, maar je weet wel waar je aaan toe bent.

Reputatie 4
Badge +3

Had gisteren ook nog even een balletje opgegooid richting Sonos support, mij case is inmiddels geëscaleerd naar een hoger niveau (zo noemen ze dat daar). Kreeg net bericht van hun dat patch 14.14 geen fix is voor de arc+sub issue. Wat 14.14 wel doet zeiden ze niet. 
wat mij wel opvalt is met Trueplay uit, je een 3e mogelijkheid hebt voor de afstand naar je surround speakers. Nu kun je kiezen tussen “minder dan 0,6 meter”, “tussen 0,6 en 3 meter” (deze was er eerst niet) en “meer dan 3 meter”. In mijn ogen een beetje een goedmakertje omdat we dus nog steeds geen trueplay kunnen gebruiken als we een beetje bass uit de sub willen halen. 
 

Enfin, ik heb trueplay dus weer uitgezet en alles weer opnieuw ingeregeld. Nu maar hopen dat er snel een fix gaat komen…..

Thanks voor je duidelijke uitleg 

Reputatie 4
Badge +3

Ben ik weer…..

Het probleem lijkt nog niet opgelost helaas 😔
Er is wel wat verbetering na het opnieuw kalibreren van Trueplay, maar bij lange na niet zo goed als versie 14.10

Hier mijn instellingen waar ik (tot nu toe) op ben uitgekomen:

  • Trueplay aan en gekalibreerd.
  • EQ: Bass -1, Treble +1.
  • Loundess aan.
  • Surround audio: TV level:0, Music level -3, Music Playback Full.
  • Sub Level +9
  • Height audio +2

Bij versie 14.12 en sub-level +9 voelde ik de bass niet, nu wel. Daarentegen, wanneer ik Trueplay uitzet, volstaat -3 ongeveer aan hetzelfde effect. Dus daar valt nog veel te fixen voor Sonos.

Als eerste de test-tool gebruikt welke via mijn Apple TV 4K een frequentiebereik afspeelt van 320 hZ tot 20 hZ. Zo te horen ligt de cross-over naar de sub op 110 hZ. Bij de 110 hZ “kickt” de bas er zo hard in, dat mijn dressoir achter in de kamer begint te resoneren als een malle toen ik begon bij sub-level +12 en bass op 0. Zodoende sub-level uiteindelijk wat omlaag gebracht tot +7 waarbij het acceptabel was.

Daarna de Dolby Atmos track (app op Apple TV, gratis, welke “Dolby Summit” heet) meerdere malen afgespeeld waarbij er ook voelbare lage tonen aanwezig zouden moeten zijn. Die vielen wat tegen, dus sub level naar +9 en uiteindelijk de bass naar -1. Het geheel is nog niet echt in balans, maar het is in ieder geval een beetje beter als met versie 14.12.

Toen de muziek. Eerst via de Apple Music app via de Apple TV 4K. Hier klinkt de muziek met Trueplay aan weer een stuk aangenamer. De vocals zijn weer wat breder zoals ik ook gewend was bij versie 14.10, maar de lage tonen bij high-res audio niet laag genoeg zoals ik gewend was bij 14.10.
Toen via de Sonos S2 app proberen. Ik heb zowel Apple Music als Qobuz (Die heeft ook High-res audio, weliswaar kan Sonos enkel tot 48 kHz afspelen via de S2 app, maar dat is een discussie voor een ander topic. Via Apple Music op de Apple TV 4K heb je wel tot 96 kHz door de speakers. Of je het verschil merkt… Hmmmm… niet echt… Misschien wel een leuke discussie in een ander topic, zal er binnenkort eens een draadje over openen, of iemand van jullie, dan haak ik wel in, leuk! heb ik zin in 🥳)

Bla, bla… Ik wijk weer teveel af.. Waar was ik? 😏

Oh ja, via de S2 app vond ik de lage tonen ook niet echt om over naar huis te schrijven. Maar toen ik bij “surround audio” schakelde van “ambient” naar “full”, kickte de bass er wel goed in. Vocals mooi ruimtelijk en vol, te vol. Moest de “Music level” naar -3 zetten om het geheel weer een beetje in balans te krijgen.

Dit alles gedaan op een volume niveau van 50. Ook moet ik erbij zeggen dat ik geen professionele meetapparatuur heb en alles op gehoor moet doen. Mogelijk dat er hier meer mensen zijn met een Arc+Sub en ook Trueplay gebruiken, ben heel benieuwd naar jullie ervaringen bij versie 14.14

Voor Sonos is er nog een hoop werk aan de winkel om de Trueplay-bug op te lossen. 14.14 is een stukje in de goede richting, maar we zijn er nog lang niet. Inmiddels is mijn case “geëscaleerd” naar een hoger niveau (Ja, zo noemen ze dat bij Sonos) en zal daar mijn bevindingen ook nog uitspreken. Maar daarvoor ga ik morgen eerst nog een aantal tests uitvoeren, zodat mijn feedback mogelijk nog wat completer wordt, wanneer ik hun benader. Hopelijk kan mijn bijdrage hierin een rol spelen voor de uiteindelijke patch welke de bug van de Trueplay echt op gaat lossen.

Eindconclusie vanuit mijn perspectief is dus dat je (wat gebruikers voor Sonos Arc+Sub betreft) de update veilig kunt uitvoeren. Wanneer de Trueplay niet wekt zoals gewenst, kun je die simpel uitzetten en alsnog het geluid ervaren wat je verwacht. In feite niet anders dan bij versie 14.12.

Sorry voor het lange verhaal, maar wil zo transparant en volledig mogelijk zijn naar iedereen die ook getroffen is door update 14.12

Reputatie 7
Badge +3

Hoi @Erooij 

Inmiddels is er een update, zonder duidelijk verwijzing naar dit probleem. Hoop dat dit de oplossing biedt voor betrokken gebruikers. 
Zelf een oude playbase 😉

En die klinken prima, helemaal niets mis mee.

Haha, klopt. Ik hoop ook dat hij nog even meegaat, want ik kan alleen deze platte speaker kwijt onder mijn tv. 
Ik hoop dus ook dat ARC en sub gebruikers nu verlost zijn van de problemen die zij ervaren. De release niets geven niet 3GS duidelijkheid. 

Reputatie 4
Badge +3

Ik ga het zo proberen…. Eerst even moed indrinken 🍻

Als ik het zo lees op de Engelse community is 14.14 geen oplossing voor de arc+sub, maar toch overheerst mijn schieuwnierigheid 🤭

Ook als je bij de release notes kijkt, staat er enkel dat er sommige bugs zijn opgelost. Misschien dat @Jeroen V ons hier binnenkort meer uitleg over kan geven? Hij is tot nu toe de enigste persoon geweest die ik telefonisch heb gesproken, welke oprecht motivatie toonde en het probleem meteen begreep. 
 

Ik laat zo wel even weten als ik het geïnstalleerd en getest heb met een Dolby Atmos test-track 🤞

Hoi @Erooij 

Inmiddels is er een update, zonder duidelijk verwijzing naar dit probleem. Hoop dat dit de oplossing biedt voor betrokken gebruikers. 
Zelf een oude playbase 😉

En die klinken prima, helemaal niets mis mee.

Reputatie 7
Badge +3

Inmiddels is er een update, zonder duidelijk verwijzing naar dit probleem. Hoop dat dit de oplossing biedt voor betrokken gebruikers. 
Zelf een oude playbase 😉

 

Reputatie 1
Badge +1

Goedendag hopelijk krijgen we het oude geluid spectrum terug.

Peter Pee heeft de laatste update verder onderzocht.

https://youtu.be/EouMIJd_mxo

 

Jammer dat het zo lang duurt voordat Sonos er iets aan doet.

Maar er zal vast hard aan gewerkt worden

 

Reputatie 7

ogen natuurlijk ;-)