Weer begint Sonos radio met reclame.

  • 21 November 2021
  • 57 reacties
  • 9064 Bekeken


Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk.

57 Reacties

Reputatie 7

@Theodora Voor de derde keer: heb je Juke al geprobeerd? In mijn ervaring geeft die minder reclame.

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, het is niet Sonos die aan je verdient, het zijn de bedrijven die alle zenders voor je verzamelen, rubriceren, controleren op werking (bijhouden van url’s) etc. etc.

Dit is nu eenmaal de veranderende wereld. Vroeger had iedereen een krant die vol stond met reclame, of je kreeg folders. Nu dat steeds minder wordt worden er andere bronnen aangeboord en probeerde iedereen een graantje mee te pikken. 
Sonos biedt zoveel mogelijkheden dat er wellicht nog aanbieders te vinden zijn die het zonder reclame doen. Zelf gebruik ik IOS en kan ik via AirPlay en een app muziek zonder extra reclame afspelen, maar zoals @106rallye ook aangeeft….. hoe erg is het om 1 reclame vooraf extra te hebben. Het wordt pas chat vervelend wanneer het door de nummers heen gaat gebeuren zoals bijvoorbeeld bij YouTube waar om de haverklap een filmpje onderbroken wordt.

Reputatie 3
Badge

Toch begrijp ik iets niet. Ik heb de speaker al jaren. Ik ging naar de winkel omdat ik een nieuw stereosetje wilde. De verkoper kwam met de Sonos speaker, die toen net in de verkoop was. Hij werd aangeprezen als wat ik zocht, maar met meer mogelijkheden. Dat klopte ook jaren. Ik luister het meest naar gewone publiekszenders op de radio en Spotify. Heb geen behoefte aan andere streamingdiensten. Als ik een radio koop, (weet niet of die nog bestaan), koop ik ook alleen het apparaat, maar kan daar verschillende zenders op luisteren. Ik krijg geen reclame door de strot geduwd, alleen bij de commerciële zenders, maar dat weet je vooraf. Niet als je een publiekszender luistert. Dus waarom moet Sonos plotseling aan mij verdienen? Misschien is er een instantie die hierin duidelijkheid kan brengen?

Reputatie 7
Badge +3

En dat het jaren goed is gegaan zegt natuurlijk niets. Commerciële bedrijven hebben nu eenmaal een geldverdienmodel nodig om te overleven. Steeds meer bedrijven ontdekken deze kant van o.a. een product als Sonos en proberen een graantje mee te pikken of uit hun kosten te komen. Jij bepaalt zelf welke streamingdienst je gebruikt, Sonos biedt alleen de mogelijkheid om te kiezen.

Sonosradio was er vroeger niet en persoonlijk vind ik dit ook een miskleun. Dit is een verzamelplaats van veel wat al aangeboden wordt. Kennelijk leek Sonos dit handig en proberen zij op deze wijze ook een graantje mee te pikken via een betaalde versie. Zeker voor Nederland niet echt van toegevoegde waarde.

Kijk ook naar een product al YouTube, leuk filmpjes kijken totdat het commercieel aantrekkelijk werd. Nu is er geen doorkomen aan met alle reclame. Hierover klagen bij de hardware leverancier heeft echt geen zin.

Reputatie 7
  1. Betaal je voor Sonos Radio? Zo nee, dan geldt hetzelfde al voor TuneIn - Sonos haalt daar volgens mij ook zijn streams vandaan.
  2. De reclames komen niet van de publieke zenders, maar van Sonos/TuneIn - dat leg ik net uit.
  3. Ik zie geen link naar een wettelijk voorschrift in deze situatie (streams  via een derde partij over internet).
  4. Juke al geprobeerd?

Let wel: ook ik vind reclame irritant. I’m leg slechts uit hoe het volgens mij bij Sonos gaat.

Aan de andere kant: een reclame als je de stream start. Is dat nou zo erg? Of pauzeer je de uitzending veel?

Reputatie 3
Badge

Mijn speaker staat op Sonos radio, niet op TuneIn. Ik heb jaren zonder reclame geluisterd, dat is er sinds Sonos2 gekomen. En wat de wet betreft, publieke zenders mogen niet zomaar te kust en te keur reclame uitzenden. Dat mag alleen direct voor en direct na de nieuwsuitzendingen. Als ik geweten had dat ik met Sonos deze reclame zou krijgen, had ik hem nooit gekocht.

Reputatie 7

Hier zijn meer topics over. Reclame is vervelend, dat ben ik met je eens. Maar de uitleg is als volgt: je luistert naar een radiozender via internet. Al die radiozenders worden verzameld door een provider, meestal TuneIn. Die doet dat niet voor niets: om toch geld te verdienen mixt TuenIn reclame in de stream. Overigens voorzover ik weet enkel bij de start van een stream, dus als je hem aanzet of de eerste keer nadat je hem weer van pauze haalt. Veel pauzeren is dus meer reclame.

Een andere mogelijkheid zou zijn om een betaald abonnement van TuneIn op Sonos mogelijk te maken. Dat gaat geld kosten, maar is mogelijk minder irritant. Om onbekende redenen werkt het betaalde abonnement van TuneIn niet op Sonos.

Kortom: de handelwijze is logisch TuneIn moet toch ergens geld vandaan halen om zij zijn werk te doen. Ik ben zeer benieuwd waar jij in de wet vindt dat dit niet zou mogen. Heb je een link?

Tip: je kunt ook Juke toevoegen op Sonos. Die heeft in mijn ervaring minder reclame.