Skip to main content

Sonos App is nog steeds waardeloos, ook na alle upgrades


Bij de lancering van de nieuwe Sonos-app deed Sonos alsof het om een revolutionair nieuw ontwerp ging. In feite echter is de nieuwe app een gigantische stap terug. Werd Sonos geroemd om zijn gebruiksgemak, in vergelijking met concurrerende diensten, nu lijkt het wel een amateurclub, die ook mee wil doen in het nieuwe streamingtijdperk. Het regent klachten en Sonos zelf houdt zich stil. Daarom hier een lijstje van zaken, die ik van de nieuwe app verwacht:

  1. De app moet snel, stabiel en betrouwbaar zijn. Dat is hij niet. Het duurt heel lang voordat hij op mijn telefoon geladen is. Regelmatig krijg ik bericht dat apparaten niet gevonden worden, content niet kan worden afgespeeld, devices niet gekoppeld kunnen worden enz. @Sonos: wat is hier de oorzaak van?
  2. De radiodiensten horen absoluut reclamevrij te zijn. ik wil gewoon een radiostation kunnen beluisteren, zonder eerst in een of andere app te moeten zoeken naar mijn favoriete station. Sonos-radio is nu de dominante app, maar ik zit niet te wachten op al die gecureerde stations, ik wil gewoon een lijstje met mijn favoriete stations kunnen maken. En waarom kan de Voicecontrol niet zo ingesteld worden dat hij de stations uit dat lijstje herkent en op mijn verzoek afspeelt?
  3. Ik heb een terabyte aan eigen muziekcollectie, die ik via een NAS aan Sonos koppel. Ik wil dat deze weer net zo in de zoekmachine behandeld wordt als voorheen en ik afspeellijsten kan maken met eigen nummers en nummers van streamingdiensten. Die afspeellijsten moeten bovendien bewerkt kunnen worden: nummers toevoegen, weglaten of op andere plek zetten. Waarom zijn die functionaliteiten in de nieuwe app zo ingeperkt?
  4. Streamingdiensten moeten in de Sonos-app eigenlijk met dezelfde look-and-feel te bedienen zijn als in hun eigen app. Sonos zou zich ten doel moeten stellen dat je die specifieke apps helemaal niet meer nodig hebt, maar alles net zo goed met de Sonos-app kunt bedienen. Helaas gaat dat na de update zelfs nog slechter dan in de oude app.

Misschien kunnen jullie in dit forum aanvullen wat je van de Sonos-app nog meer verwacht. Die app moet in feite de beste streaming-ervaring mogelijk maken - dat is Sonos aan zijn stand verplicht. 

24 Reacties

Reputatie 7

Je stelt een aantal goede zaken voor. 

ad 1) Veel gebruikers in deze community klagen daarover, anderen hebben nergens last van (of veel minder). Sonos heeft dit niet als verbeterpunt benoemd. Je zou eens kunnen nagaan of er gekken dingen in je eigen netwerk zitten en die verwijderen. Sonos bellen om je probleem te bespreken of in ieder geval hier je netwerk beschrijven kan ook, maar dat is het de vraag of Sonos het ziet - en dus of het probleem erkend wordt.

ad 2) Ik zie dat niet gebeuren. Er is al een ander topic over, maar die radiolinks moeten worden verzameld en bijgehouden. Dat kost geld, dus koop je het product (een abonnement op Sonos Radio) of ben je het product (reclame bij Sonos Radio of een gratis TuneIn account).

ad 3) Zie https://en.community.sonos.com/controllers-and-music-services-228995/the-new-sonos-app-and-future-feature-updates-6892942 voor wat Sonos nog gaat doen met de muziekbibliotheek.

ad 4) Sonos is niet verantwoordelijk voor hoe een bepaalde service eruit ziet in de app: de service bepaalt dat zelf, Sonos stelt de zgn. SMAPI open voor de service. Als Sonos dat wel zou gaan doen, kost dat geld - en dan moet je dus (nog meer) gaan betalen, in de prijs van de speakers of weer een abonnement.

Reputatie 1
Badge

Aan mijn netwerk is niets veranderd en de vorige app werkte bij mij foutloos, snel en stabiel. Dus ik denk echt dat de stabiliteit en snelheid van de nieuwe app te wensen overlaten.

Wat de andere punten betreft: Sonos Radio is eigen product van Sonos, dat kan ook anders worden ingericht. Vroeger kon ik radiostations bij mijn favorieten zetten, die ik zelf selecteerde uit de Tune-in app. In de nieuwe Sonos-app zou een rubriek Radiostations gemaakt kunnen worden, waarin je zelf je stations kunt verzamelen. Sonosradio zou ook zo kunnen worden ingericht dat daarin stations makkelijk te selecteren zijn. Ik zie jouw punt dus niet.

Sonos is zo’n wereldmerk, dat ze met de contentservices afspraken hierover kunnen maken. Het ligt er maar aan waar je focus ligt als onderneming. Ik heb de indruk dat met de ontwikkeling van Sonos radio niet zozeer naar de gebruikers is geluisterd, maar dat Sonos meer de concurrentie aan wil gaan met contentleveranciers. 

Met de introductie van de S2-app heeft het bedrijf ook al laten zien dat klantgerichtheid nog niet helemaal op de eerste plaats staat. Dus ik wil niet te snel meegaan met de richting die Sonos gekozen heeft en veel meer vanuit mijn gebruikerswensen het bedrijf uitdagen de koers wat te verleggen.

Overigens: ik zou de S2-app wel weer terug willen, zolang de huidige nog niet op het niveau van die vorige is. En ik zie niets in de nieuwe app, dat de S2 ook niet al kon. En dat vind ik nog wel het meest vreemd: welke leverancier vernieuwt een product door minder functionaliteit aan te bieden?

Reputatie 7
Badge +3

Wellicht was het, voor Sonos, noodzakelijk om hun Ace te kunnen introduceren. Deze wordt op een andere manier aangestuurd dan de rest van hun producten. 

Reputatie 7

Sonos had de nieuwe software niet op tijd klaar en de oude niet bijgehouden. Men moest iets toen de eerste containers met de Ace aankwamen en heeft bewust voor de nieuwe app gekozen omdat het anders erg veel geld zou gaan kosten. Daarbij bleek op de ochtend van de introductie dat in de nieuwe app de alarmen het niet deden én heeft men een paar dagen later de ondersteuning van SMBv1 en http-toegang tot de muziekbibliotheek gestopt. Alles zonder uitgebreide uitleg aan de bestaande gebruikers en vergezeld van blaartrekkende PR-teksten.

En Sonos heeft bewust de keuze gemaakt veel meer via hun eigen servers te laten lopen. De verandering ligt dus inderdaad bij Sonos. Mogelijk niet alleen bij de app overigens, maar de software van de speakers is inmiddels ook een aantal malen aangepast. Als daar, zoals bij jou naar het lijkt, vertraging optreedt zou ik niet enkel wachten op Sonos, zeker omdat Sonos het probleem niet echt lijkt te erkennen. Maar goed, dat is jouw keuze.

Reputatie 1
Badge

“Sonos had de nieuwe software niet op tijd klaar en de oude niet bijgehouden. Men moest iets toen de eerste containers met de Ace aankwamen en heeft bewust voor de nieuwe app gekozen omdat het anders erg veel geld zou gaan kosten.”

Is dit kennis op basis van betrouwbare bronnen, of zomaar een indruk van jezelf? Als je over betrouwbare bronnen beschikt, dan wil ik die graag horen.

Dat het softwarematig nog niet goed gaat daar bij Sonos moge blijken uit het feit dat mijn laptop-app, die eigenlijk nog de meest stabiele is, om de haverklap meldt dat mijn muziekverzameling correct geïndexeerd is, terwijl die nu juist niet meer benaderd kan worden, vanwege verouderde server (SMBv1 inderdaad).

Badge

Het blijft een treurig zooitje.  De nieuwste incarnatie van de app slurpt bovendien de batterij van mijn iPhone in geen tijd leeg.  En in weerwil van wat Sonos beweert, ben ik er nog niet in geslaagd mijn lokale muziek bibliotheek aan de praat te krijgen.  

Reputatie 7

@MaldenH Directe links geven is moeilijk omdat de zoekfunctie in het forum zo waardeloos is. Zie vooral https://en.community.sonos.com/events/sonos-app-redesign-ama-6, en de commentaren daarop in https://en.community.sonos.com/events-at-sonos-229141/sonos-app-redesign-ama-6893676 en andere threads, maar bijvoorbeeld ook https://www.theverge.com/2024/5/22/24162168/sonos-ceo-patrick-spence-new-app-design-interviewhttps://www.theverge.com/2024/5/9/24152675/sonos-new-app-bad-reviews-response-statement en https://www.theverge.com/2024/5/14/24156703/sonos-app-redesign-new-ama-complaints

Badge +1

Hierbij nog enkele pijnpunten sinds de update.

1. Als er in enkele kamers muziek afspeelt en ik in een andere kamer een andere bron wil afspelen van Sonos Radio wordt het icoon van die zender wel getoond maar klinkt dezelfde muziek als in de andere kamers.

2. Ook na het installeren van de nieuwe Tune Inn app en het herzoeken van mijn voorkeurzenders krijg ik steeds de melding dat ik opnieuw moet aanmelden bij Tune Inn

3. Volume sliders werken heel traag of soms helemaal niet.

4 ook zelfde opstartproblemen waar het systeem niet gevonden wordt of als het toch lukt tegels grijs blijven.

Ik hoop dat Sonosmedewerkers in België dit forum volgen zodat we niet allemaal zelf moeten gaan bellen voor problemen die nu toch al wel duidelijk moeten zijn.

 

Reputatie 1
Badge

Het blijft een treurig zooitje.  De nieuwste incarnatie van de app slurpt bovendien de batterij van mijn iPhone in geen tijd leeg.  En in weerwil van wat Sonos beweert, ben ik er nog niet in geslaagd mijn lokale muziek bibliotheek aan de praat te krijgen.  

Dat is mij inmiddels wel gelukt. Ik heb er een nieuwe NAS voor moeten aanschaffen, omdat de oude nog alleen SMB1 ondersteunde, maar nu draait de muziekbibliotheek naar behoren. Wel nog één punt dat ik niet kan oplossen: vroeger had ik verschillende ‘shares’: een voor pop, een voor klassiek en een voor overig. Dat heb ik nu ook, maar Sonos gooit de drie bibliotheken vervolgens op één hoop en indexeert dus alles in één index. Met als gevolg dat als ik een bepaalde categorie in shuffle play wil spelen, dit niet lukt. Het is nu alles of niets.

Verder moet ik melden dat de app redelijk stabiel lijkt nu, maar wel onnoemelijk traag blijft. Bij opstarten is hij steeds een tiental seconden aan het zoeken voor hij alles op het scherm heeft. En persoonlijk vind ik de layout ook niet mooi. Hij maakt niet effectief gebruik van het telefoonscherm; de S2-app deed dat naar mijn gevoel beter.

Reputatie 7

Dat laatste vind ik ook, inderdaad. Die rare grote  “knop/menu” die de onderkant van je scherm afdekt. Veel te grote iconen voor de zenders (deels nog steeds grijs trouwens). En, in tegenstelling tot de belofte bij de nieuwe app, is het scherm nauwelijks te personaliseren.

Reputatie 1
Badge

Er is trouwens een prima alternatief voor de Sonos app, in ieder geval voor Apple-aars: sonopad, voor de iPad. Die heb ik al jaren en eigenlijk steeds minder gebruikt. Vanochtend dacht ik er opeens aan: die werkt feilloos! En snel! En is bovendien nog compatible met S1 producten! En als extra bonus: hij zoekt in de app informatie over de muziek die je afspeelt. Dus voor iedereen die overweegt zijn dure Sonosspullen bij het grof vuil te zetten: (koop een ipad en) download de Sonopad. 

Reputatie 7

Of Sonophone voor de iPhone…..

Reputatie 2

Is er ook een dergelijke alternatieve app voor Android beschikbaar? Weet iemand dat?

Badge

Op mijn NVidea Shield kan ik de app. wel downloaden, maar vervolgens kan ik onderaan het scherm geen akkoord geven, omdat ik niet ver genoeg naar beneden kan scrollen. Het betreft hier wel een apk bestand, maar dat was bij de oude versie geen probleem.

Wie heeft dit ook?

Badge

Sonos android update 25-08-2024.

  • Nog steeds geen Trueplay (Era100)
  • Nog steeds geen albumhoes afbeeldingen in mijn muziekbibliotheek.
  • Vanuit radiozender Radio 1 naar Radio 5 is zichtbaar Radio 5 maar hoor je nog Radio 1. Pas na herhaaldelijk wisselen hoor je Radio 5. (Snap ik niets van)
  • Bij wisselen radiozenders steeds weer reclames.

De eerste twee genoemde punten heb ik wel in de Iphone app.

Hoelang moet ik nog wachten op een volledig functioneel werkende android app? Gaat Sonos alleen verder met de Iphone app?

Schande, dat Sonos zo met hun bestaande en eventueel nieuwe klanten omgaat!

Reputatie 7
Badge +3

Voor de klacht over reclame bij wisselen zender zal je bij de serviceprovider moeten zijn. Zij versturen de reclame mee vanwege hun verdienmodel.

Vwb TruePlay Era 100. Heb je het dan over de automatische TruePlay van de era 100. TruePlay vanuit Android heeft nog nooit gewerkt en zal waarschijnlijk ook nooit werken vanwege de vele verschillende microfoons in Android devices.

 

Reputatie 6
Badge +3

Voor de klacht over reclame bij wisselen zender zal je bij de serviceprovider moeten zijn. Zij versturen de reclame mee vanwege hun verdienmodel.

Vwb TruePlay Era 100. Heb je het dan over de automatische TruePlay van de era 100. TruePlay vanuit Android heeft nog nooit gewerkt en zal waarschijnlijk ook nooit werken vanwege de vele verschillende microfoons in Android devices.

 

De era 100 en 300 kunnen normaal gesproken wel met een Android telefoon. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat betreft dan toch alleen de interne TruePlay van de speaker zelf en niet via de microfoon van de telefoon?

Heb zelf geen Android en vandaar mijn vraag of dat intern of via telefoon is. 

Reputatie 6
Badge +3

Ja waarschijnlijk de speaker zelf 

Badge

De speaker zelf klopt. De optie hiervoor ontbreekt in de Android app.

Reputatie 6
Badge +3

Als je bij systeem instellingen de speaker aanklikt zou je hem moeten kunnen vinden.

 

Badge

Zie dit niet op mijn Motorola Edge 40 met android 14.

Gebruik nu deze niet meer. Vanaf nu alleen mijn Iphone. Hierop werkt alles wat ik gebruik in de Sonos app en werkt trueplay via de speakers en de volledige trueplay uitstekend.

Toch raar al die verschillen tussen android en ios. Dat argument van dat de microfoons verschillen zou toch ook softwarematig kunnen worden opglost. Krijg je alleen verschillen in de frequentiekarakteristieken lijkt mij.

De Beam Gen2 heeft ook een microfoon. waarom geen trueplay hiervoor op android?

Nog een hoop werk voor Sonos.

Reputatie 2

Sonos android update 25-08-2024.

  • Nog steeds geen Trueplay (Era100)
  • Nog steeds geen albumhoes afbeeldingen in mijn muziekbibliotheek.
  • Vanuit radiozender Radio 1 naar Radio 5 is zichtbaar Radio 5 maar hoor je nog Radio 1. Pas na herhaaldelijk wisselen hoor je Radio 5. (Snap ik niets van)
  • Bij wisselen radiozenders steeds weer reclames.

De eerste twee genoemde punten heb ik wel in de Iphone app.

Hoelang moet ik nog wachten op een volledig functioneel werkende android app? Gaat Sonos alleen verder met de Iphone app?

Schande, dat Sonos zo met hun bestaande en eventueel nieuwe klanten omgaat!

Ik herken in mijn Android app alle genoemde problemen. Bij de vleeskleurige app werkte al die zaken feilloos. Dus snel weer herstellen die functionaliteiten, inclusief albumhoezen. Hoe moeilijk kan het zijn?

Reputatie 7

@Dadhoofd Je zegt: “Dat argument van dat de microfoons verschillen zou toch ook softwarematig kunnen worden opglost. Krijg je alleen verschillen in de frequentiekarakteristieken lijkt mij.” Dat is nou juist het punt. Sonos moet (softwarematig) die frequentiekarakteristieken, die per microfoon kunnen verschillen, aanpassen. Je wilt als Sonos niet dat Trueplay bij verschillende telefoons verschillende resultaten krijgt. Bij nieuwe iOS-modellen kost dat aanpassingsproces al enkele weken tot maanden. Daar gaat het om een paar nieuwe modellen per jaar. Voor Android is dat niet te doen.

Reageer