Vraag

Sonos AMP met alternatieve subwoofer in surround modus?

  • 13 July 2022
  • 8 reacties
  • 812 Bekeken

Ik heb me suf gezocht maar kan het niet vinden. Elke keer is er een variatie, icm BEAM of 2de AMP etc

Mijn vraag met specificaties:

Werkt de subwoofer van een ander merk dan SONOS met de AMP in de volgende opstelling:

  1. Sonos AMP met 3rd party front speakers
  2. SONOS ikea surroundspeakers & geactiveerd
  3. aansluiting via TV eARC
  4. Op dit moment geeft sonos 5.1 weer bij afspelen
  5. Aansluiten alternatieve subwoofer via LFE

Ik lees veel over een extra AMP voor de achterspeakers (niet mijn geval)  of dat een sub wel werkt (maar niet in surround opstelling)

In het kort wil ik TV kijken met “surround ondersteunende films” waarbij de amp voorgeluid geeft, de surround speakers surround geluid (dit werkt allemaal top) maar dan met een subwoofer van een andere fabrikant (die dus werkt in surround en niet alleen in stereo).

Ik lees ook dat SONOS een update heeft uitgebracht die te  maken heeft met de AMP en het wel/niet werken van een 3rd party subwoofer. Informatie van 2/3 jaar geleden hoeft dus niet nu te gelden. Ik zag op Engelstalige fora dat sommige subwoofers (zoals REL) een continue brom geven tenzij je de sub gaat aarden. Of dat ze geen ultralage frequenties weergeven.

Zo simpel, kan me niet voorstellen dat ik de enige ben. Ik hoop dat iemand me kan helpen! 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

8 Reacties

Reputatie 7

Volgens mij is het niet zo heel moeilijk. De aansluiting voor een niet-Sonos sub op de Amp is gedeactiveerd op een Amp die wordt gebruikt om externe surround speakers te gebruiken. Dan werkt hij dus niet. Als je hem gebruikt voor de voorspeakers, zoals jij, dus wel.

Over hoe je eventuele aardingsproblemen oplost weet ik niets.

De Amp kan overigens geen eARC aan, maar HDMI-ARC (wat hij wel nodig heeft) kan via de eARC aansluiting van je TV.

 

Volgens mij is het niet zo heel moeilijk. De aansluiting voor een niet-Sonos sub op de Amp is gedeactiveerd op een Amp die wordt gebruikt om externe surround speakers te gebruiken. Dan werkt hij dus niet. Als je hem gebruikt voor de voorspeakers, zoals jij, dus wel.

Over hoe je eventuele aardingsproblemen oplost weet ik niets.

De Amp kan overigens geen eARC aan, maar HDMI-ARC (wat hij wel nodig heeft) kan via de eARC aansluiting van je TV.

 

De vraag is, of de sub ook werkt als je icm de AMP surround speakers actief hebt. Of werkt hij alleen bij 2.1?

Reputatie 7

De Amp is gemaakt om onderdeel uit te maken van een 5.1 systeem, als versterker in combinatie met voor of achterspeakers. Bij gebruik met achterspeakers is de sub-aansluiting gedeactiveerd, bij gebruik met voorspeakers niet. Dus als je een Amp gebruikt voor voorspeakers  doet hij het toch gewoon? Waar vind jij iets anders dan?

De Amp is gemaakt om onderdeel uit te maken van een 5.1 systeem, als versterker in combinatie met voor of achterspeakers. Bij gebruik met achterspeakers is de sub-aansluiting gedeactiveerd, bij gebruik met voorspeakers niet. Dus als je een Amp gebruikt voor voorspeakers  doet hij het toch gewoon? Waar vind jij iets anders dan?

Ik heb geen interesse in een subwoofer met alleen de voorspeakers. 
ik heb alleen interesse in gebruik van een subwoofer met sonos achterspeakers en icm AMP voor de voorspeakers.

Dus voor muziek/films hoef ik geen sub in 2.. Alleen 5.1.

Nu zeg je dat de sub gemaakt is voor een 5.1 opstelling.

Is dat alleen met de sonos sub? Want je zegt: “bij gebruik met achterspeakers is de sub aansluiting gedeactiveerd”.

Dit lijkt duid erop dat volgens jou een alternatieve subwoofer (die aangesloten is via de achteringang van een AMP) niet werkt in 5.1.

Hi Rallye,

Om even wat duidelijkheid te bieden in dit verhaal.

Opstelling Robert:

Front = AMP met Quad hifi speakers

Rear = 2 X Ikea speakers als surround ( = sonos one)

Subwoofer = 3rd party ( geen Sonos sub) 

De subwoofer koopt hij pas als hij weet dat het werkt, dus hij kan niet testen.

 

De vraag is: werkt de subwoofer out lijn op de AMP in deze set up bij het afspelen van 5.1 films, danwel stereo muziek. Oftwel is deze aan of uitgeschakeld in deze set up.

 

Reputatie 7

Kort antwoord: ja.
 

Ik weet niet echt hoe ik duidelijker kan zijn, ik zeg over de subwoofer aansluiting van de Amp:

  • ”Als je hem gebruikt voor de voorspeakers, zoals jij, dus wel.”
  • “Dus als je een Amp gebruikt voor voorspeakers  doet hij het toch gewoon”.

Dus dan toch nog maar de lange versie: je kunt een Amp gebruiken voor speakers vóór, in combinatie met ofwel een andere Amp ofwel Sonos speakers achter. De Sonos Amp die voor vóór wordt gebruikt houdt een geactiveerde subwooferaansluiting. Bij de eventuele Amp die (enkel) voor de achterspeakers wordt gebruikt wordt de subwooferaansluiting gedeactiveerd.

Ok dank je. Goed om te horen dat 5.1 ( 4.1) dus goed werkt in deze set up. Weet je toevallig welke subwoofer(s)goed werken met de AMP als je aansluit via ARC?  Ivm de amp is niet geaard, dus risico op zoomen van de sub. (Rel heeft dat bijvoorbeeld)

Reputatie 7

Geen idee. Ik heb een Beam met een Sonos Sub.