Skip to main content
Vraag

Waarom krijg ik pas na 1 minuut geluid uit de arc als ik mijn tv aanzet


Als ik mijn tv aanzet duurt het 1 minuut eer er geluid uit de sonos arc komt.

 

Opstelling is als volgt:

LG Oled 55C46LA op HDMI 2 KPN android box.

HDMI (E) Arc Sonos

Geluidinstelling: geluidsuitgang TV Bekabeld HDMI (arc) aparaat

DTV audio: automatisch

audioformaat: Bitstream

Uitgang digitaal geluid: passeren

EARC ondersteuning: aan

In de sonos app staat zodra de tv aan gaat: Tv-audio HDMI

 

Zowel de arc als de tv beschikt over de laatste software versies.

Bij het opstarten van tunein radio of spotify of de radio 2 app geen enkele probleem direct met het aanzetten is er geluid.

13 Reacties

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb zelf ook een LG maar dan een G3. En ik heb Ziggo. Zodra de Ziggo box opgestart is heb ik geluid wat met mijn vorige TV (Phillips) soms ook wel een halve minuut kon duren. Misschien lees ik het niet goed maar heb je nu de KPN box op HDMI 2 zitten? Bij mij is HDMI 2 mijn eArc poort.. dus daar heb ik mijn soundbar op aangesloten. 

Dank je voor het antwoord. Ik heb het inderdaad verkeerd genoteerd. De sonos zit op HDMI 2 de eARC en de KPN decoder op HDMI poort 1.

Maar nu weet ik nog niet waar het probleem zit en of het is op te lossen.

Reputatie 4
Badge +1

Weet niet of de KPN box de mogelijk biedt om met 1 afstandsbediening de KPN box en de TV aan te zetten? Simplink (CEC) op de LG moet dan wel aanstaan en je kunt in de KPN box (Ziggo heeft dat, KPN waarschijnlijk ook) aangeven dat je het volume van de Sonos Arc met de afstandsbediening van de TV wil bedienen. 
Verder zou er iets met de HDMI kabel kunnen zijn. Een of ander handshake probleem.. Ik gebruik zelf een 2.1 versie HDMI kabel tussen Ziggo box en de TV. 

Dank je voor het antwoord. Ik kan de kpn box en tv bedienen met de kpn afstandbediening. Ik gebruik de nieuw geleverde HDMI kabel van sonos en geheel nieuwe hdmi kabel 2.1 kabel.

We gaan vandaag ook nog eens een geheel nieuwe kpn android box installeren kijken of dat wat oplevert. Vooralsnog heb ik de kpn tv app nog niet kunnen installeren op mijn tv om te kijken of dat wat oplevert. Krijg het idee dat die niet geïnstalleerd kan worden op mijn tv.

Waar moet ik nog meer aandenken als je het hebt over handshake?

Reputatie 4
Badge +1

Handshake wordt gebruikt door apparaten onderling om elkaar te herkennen en zodoende communicatie te bewerkstelligen. Ik heb bij mij ook nog even gekeken bij wat opstartopties maar ik zie eigenlijk niks wat een dergelijke vertraging zou kunnen veroorzaken. Quickstart kun je aan of uitzetten maar dat scheelt misschien een seconde of 5, maar dan nog, zodra je beeld hebt moet je ook geluid hebben. Wellicht morgen even bellen met Sonos en een diagnose file uploaden. C4 is nog wel nieuw van LG dus wellicht kun je daar ook nog wat updates van verwachten. Heb je de Arc met een vaste kabel aan internet of WiFi? 

De Arc is verbonden via WiFi.

 

De nieuwe Android box van KPN heeft niet voor verbetering gezorgd het is en blijft ongeveer 1 minuut eer er geluid komt. 

Badge

Bij aankoop van mijn arc en LG tv kreeg ik de raad om een 2.1 hdmi kabel bij te kopen omdat er soms problemen kunnen ontstaan met de bijgeleverde hdmi kabel in de doos v d arc.

misschien eens testen met 2.1 hdmi kabel. ? 

Reputatie 6
Badge +3

Bij aankoop van mijn arc en LG tv kreeg ik de raad om een 2.1 hdmi kabel bij te kopen omdat er soms problemen kunnen ontstaan met de bijgeleverde hdmi kabel in de doos v d arc.

misschien eens testen met 2.1 hdmi kabel. ? 

Volgens mijn kun je het beste de kabels van Sonos gebruiken, die zouden goed moeten zijn. 

Dank je voor het antwoord. Ik gebruik de kabel van Sonos. Daarnaast is er geïnvesteerd in goede kwaliteit HDMI kabels 2.1

Kabels zijn getest op een paar andere systemen zoals bijvoorbeeld Bose set en een Denon set daar werken ze naar volle tevredenheid. Ik durf de stelling wel aan dat het niet aan de kabels ligt.

Even een update over de geluidsvertraging vanuit mijn tv naar de Sonos Arc.

Er is contact geweest met Sonos. Hier zijn zeer uitgebreid een aantal dingen getest echter zonder resultaat. Vanuit Sonos is geadviseerd contact op te nemen met LG.

Het heeft even geduurd maar er is een antwoord gekomen van LG. Eigenlijk schrok ik wel een beetje van dit antwoord.

Het komt erop neer dat dit probleem bij Sonos bekend is en dat ze zelfs blijkbaar een link op hun eigen support pagina hebben staan die naar een dergelijk probleem verwijst. Jammer dat de behulpzame medewerker die echt alles uit de kast heeft gehaald om mij te helpen dit niet wist.

Niks ten nadelen van deze medewerker hij heeft er echt zijn tijd voor genomen en alles samen met mij geprobeerd om het probleem op te lossen.

De oplossing blijkt zeer simpel te zijn: Zet de Simplink uit en het probleem zou opgelost moeten zijn. Is dit niet dan zal er gekozen moeten worden voor een andere kabel.

Ik heb de Simplink uitgezet en het werkte direct. Ik heb nu direct geluid bij het aanzetten van de tv. Ik heb nog niet getest bij een serie of iets dergelijks of dit gevolgen heeft voor de geluidskwaliteit. De medewerker van Lg geeft aan dat dit niet het geval zou mogen zijn.

 

Onderstaande de link die bij Sonos op de website staat. 

https://support.sonos.com/nl-nl/article/hdmi-error-in-the-sonos-app

 

Voor mij is dit probleem nu opgelost.

Iedereen bedankt voor het meedenken en helpen.

Reputatie 7

Ik dacht altijd dat ARC het ook niet deed zonder CEC? En hoe zit het met het instellen van het volume?

Volume kan gewoon via de universele afstandsbediening van mijn kpn android box worden verhoogd of verlaagd. Dat werkt gewoon zoals het hoort.

Reputatie 7

Ah. Via infrarood dus.

Reageer