Skip to main content
Vraag

Speech enhancement - voorkomt dit ook de 'holle' klank


Dit is mijn eerste bericht hier.

Recent hebben wij hebben een Philips OLED TV aangeschaft. Waar we vaak grote moeite hebben is de verstaanbaarheid van mensen. We kunnen het niet anders omschrijven als een soort van 'holle’ klank, ondanks de Bowers & Wilkins speakers. Of misschien is juist vanwege …
Van alles hebben we uitgeprobeerd, soms maar met een zeer geringe verbetering.
Eerlijk gezegd is het knap frustrerend.

Wij overwegen nu ‘dan maar’ een soundbar te kopen en hebben ons gericht op Sonos Beam Gen 2.
In reviews wordt gesteld dat deze minder bas heeft en dat is ons geval waarschijnlijk juist goed.

Vraag: wat verbetert de Sonos op gebied van spraak?
Maakt de Sonos de stemmen helderder bijvoorbeeld?

Thanks!
 

17 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Niets zo persoonlijk als hoe geluid ervaren wordt. Zeker bij spraak is dit erg moeilijk aan te geven. De spraakherkenning versterking haalt wel duidelijk vooral het middengebied van de tonen flink op. Daarnaast kan je ook de nachtmodus schakelen om ook het laag te verminderen.

Maar nogmaals, de ervaring is persoonlijk. Koop de Beam met recht op retour en je kunt het thuis uitproberen. Ook de luisterervaring in een winkel zegt niets over hoe het thuis klinkt.

Hallo, ik had iets gelijkaardigs voor. Vervelend. Met een aanpassing in de app bij de dialoog/spraakinstellingen was voor ons het probleem opgelost. Ik vind het wel niet terug in de vernieuwde app. Misschien is devolgende link voor jou een oplossing deze heb ik gevonden in question van de app. Hierin vind je de weg voor zowel iPhone als android.  Make dialogue easier to hear with Speech Enhancement

Marc

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb sonos arc . Spraak is inderdaad erg Zacht en met spraak versterking optie aanzetten wordt spraak iets beter maar nog steeds Zacht.  

 

Ik heb er voor gekozen om 2 era 300 naast te zetten. Dat is duur maar geluid is erg verbeterd en spraak is enorm vooruit gegaan. Het is net wat je wilt en er voor over hebt. 

ik vind Sonos zou een betre optie in EQ instellingen kunnen plaatsen,  dat je spraak ook harder  naar behoefte kan zetten. 

Reputatie 7
Badge +3

@MarcPeeters24  Wat vindt je niet terug in de nieuwe app? In de nieuwe app staat het zelfs veel duidelijker.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Mor  Twee speakers ernaast? Hoe heb je deze dan verbonden, als stereo of surround?

Het is fijn dat het werkt voor jou, maar het is toch een vreemde oplossing. Bj opstell8ng als extra stereo loop je het risico op een vertraging van het geluid en bovendien lijkt dit een vreemde methode omdat je dan een soundbar die een virtuele surround uitstuurt combineert met een stereo-geluid.

Heb je ze ernaast staan als surround dan zou het juist weer weinig toevoegen omdat de spraak uitsluitend via de soundbar wordt uitgestuurd.

Reputatie 1
Badge +1

@Mor  Twee speakers ernaast? Hoe heb je deze dan verbonden, als stereo of surround?

Het is fijn dat het werkt voor jou, maar het is toch een vreemde oplossing. Bj opstell8ng als extra stereo loop je het risico op een vertraging van het geluid en bovendien lijkt dit een vreemde methode omdat je dan een soundbar die een virtuele surround uitstuurt combineert met een stereo-geluid.

Heb je ze ernaast staan als surround dan zou het juist weer weinig toevoegen omdat de spraak uitsluitend via de soundbar wordt uitgestuurd.

Mijn surround zijn ook era 300 maar apart gekoppeld. Deze 2 als stereo aangesloten en naast tv hoog op de muur. Geen enkele vertraging. Era 300 verspreid geluid ongeveer op hetzelfde manier als arc en op deze manier heb je geluid veel voller en rijker . Ik zet deze 2 wel tussen 5 en 10% zachter dan arc afhankelijk wat voor film . En je kan in je systeem van 2 kamers een groep maken en het werkt uitstekend. 

Spraak wordt zowel door arc en 2 era 300 uitgestuurd. 

Reputatie 4
Badge +1

Herkenbaar probleem. Stoor me vooral aan Nederlandse films. Onverstaanbaar gemompel met keiharde muziek en geluidseffecten waardoor je constant aan het volume moet sleutelen wil je niet heel snel de buurman op je stoep hebben staan. Er zijn toch wel instelingen voor die B&W soundbar met betrekking tot spraak? Ik zou een soundbar wel rechtstreeks bij Sonos aanschaffen, indien niet tevreden kun je hem gewoon terugsturen. Ik vond verder de spraak van de Beam Gen 2 al beter dan de Gen 1.  Ik maak overigens geen gebruik van de spraakversterking of nachtgeluid van Sonos. Ja spraak wordt beter maar die halen mij teveel klankkleur weg. 

Reputatie 7
Badge +3

@Mor  Twee speakers ernaast? Hoe heb je deze dan verbonden, als stereo of surround?

Het is fijn dat het werkt voor jou, maar het is toch een vreemde oplossing. Bj opstell8ng als extra stereo loop je het risico op een vertraging van het geluid en bovendien lijkt dit een vreemde methode omdat je dan een soundbar die een virtuele surround uitstuurt combineert met een stereo-geluid.

Heb je ze ernaast staan als surround dan zou het juist weer weinig toevoegen omdat de spraak uitsluitend via de soundbar wordt uitgestuurd.

Mijn surround zijn ook era 300 maar apart gekoppeld. Deze 2 als stereo aangesloten en naast tv hoog op de muur. Geen enkele vertraging. Era 300 verspreid geluid ongeveer op hetzelfde manier als arc en op deze manier heb je geluid veel voller en rijker . Ik zet deze 2 wel tussen 5 en 10% zachter dan arc afhankelijk wat voor film . En je kan in je systeem van 2 kamers een groep maken en het werkt uitstekend. 

Spraak wordt zowel door arc en 2 era 300 uitgestuurd. 

Nogmaals, mooi dat het voor jou werkt maar ik blijf het een vreemde gekunstelde constructie vinden.

De Arc die een surround cq Atmos geluid uitstuurt en daarnaast 2 speakers die stereo uitsturen. De spraak komt dan ook veel ruimtelijker naar voren dan ooit de bedoeling zou zijn geweest. De spraakt hoort uit de richting van de tv te komen, in jouw situatie lijkt het mij dat het uit de muur komt. 

En hetgeen @HenkV zegt klopt helemaal. Bij Nederlandse films vaak totaal niet te volgen, maar dat wordt door geen enkel systeem verbeterd. Dat is iets waar vanuit de filmmaker eens goed over nagedacht moeten worden. 

Reputatie 1
Badge +1

@Mor  Twee speakers ernaast? Hoe heb je deze dan verbonden, als stereo of surround?

Het is fijn dat het werkt voor jou, maar het is toch een vreemde oplossing. Bj opstell8ng als extra stereo loop je het risico op een vertraging van het geluid en bovendien lijkt dit een vreemde methode omdat je dan een soundbar die een virtuele surround uitstuurt combineert met een stereo-geluid.

Heb je ze ernaast staan als surround dan zou het juist weer weinig toevoegen omdat de spraak uitsluitend via de soundbar wordt uitgestuurd.

Mijn surround zijn ook era 300 maar apart gekoppeld. Deze 2 als stereo aangesloten en naast tv hoog op de muur. Geen enkele vertraging. Era 300 verspreid geluid ongeveer op hetzelfde manier als arc en op deze manier heb je geluid veel voller en rijker . Ik zet deze 2 wel tussen 5 en 10% zachter dan arc afhankelijk wat voor film . En je kan in je systeem van 2 kamers een groep maken en het werkt uitstekend. 

Spraak wordt zowel door arc en 2 era 300 uitgestuurd. 

Nogmaals, mooi dat het voor jou werkt maar ik blijf het een vreemde gekunstelde constructie vinden.

De Arc die een surround cq Atmos geluid uitstuurt en daarnaast 2 speakers die stereo uitsturen. De spraak komt dan ook veel ruimtelijker naar voren dan ooit de bedoeling zou zijn geweest. De spraakt hoort uit de richting van de tv te komen, in jouw situatie lijkt het mij dat het uit de muur komt. 

En hetgeen @HenkV zegt klopt helemaal. Bij Nederlandse films vaak totaal niet te volgen, maar dat wordt door geen enkel systeem verbeterd. Dat is iets waar vanuit de filmmaker eens goed over nagedacht moeten worden. 

 

TV hangt ook aan die muur waaruit geluid komt. 

Reputatie 7
Badge +3

Je snapt vast wel wat ik bedoel. Een soundbar staat vlak onder de tv, waardoor spraak uit de tv lijkt te komen. De personen die spreken hangen niet ergens in de lucht hoog boven de tv. Ook voor surroundeffect klopt het natuurlijk niet. Geluiden die nu achter je vandaan zouden moeten komen komen nu juist versterkt van voren en bij eventueel toch ook nog geplaatste surrounds van achter en van voren. Iets gaat er dan toch niet kloppen. 

Maar prima. Het is gewoon mijn persoonlijke mening en zou het zeker niemand aanraden om het op deze wijze in te richten. 

Reputatie 6
Badge +3

Wat een geweld zal dat zijn 4 x era 300 en een arc! 

Je kan haast met oordoppen in tv kijken... 

Reputatie 1
Badge +1

Wat een geweld zal dat zijn 4 x era 300 en een arc! 

Je kan haast met oordoppen in tv kijken... 

 

 Je weet dat je geluid in je app kan instellen toch ?  je kan geluid zo instellen zodat je geen oordopjes hoeft te gebruiken .....

Reputatie 1
Badge +1

Je snapt vast wel wat ik bedoel. Een soundbar staat vlak onder de tv, waardoor spraak uit de tv lijkt te komen. De personen die spreken hangen niet ergens in de lucht hoog boven de tv. Ook voor surroundeffect klopt het natuurlijk niet. Geluiden die nu achter je vandaan zouden moeten komen komen nu juist versterkt van voren en bij eventueel toch ook nog geplaatste surrounds van achter en van voren. Iets gaat er dan toch niet kloppen. 

Maar prima. Het is gewoon mijn persoonlijke mening en zou het zeker niemand aanraden om het op deze wijze in te richten. 

Je hebt het nog niet gehoord en ik weet dat het ook erg moeilijk is zonder gehoord te hebben er achter te komen. 

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb zo’n beetje dezelfde opstelling als jij @Mor (werkt je Sub al?) Ik heb ze in het begin (de Era 300’s) er wel eens bijgeschakeld maar mooi vond ik het niet. Vertraging is er inderdaad niet maar het klankbeeld is niet in balans en stemmen worden dan wel heel breed. Wat dat betreft ben ik het wel met Erooij eens.

Overigens wel benieuwd wat er dan precies naar de stereo Era 300’s wordt gestuurd. Stereo down-mix, Atmos? Lijkt er op, alsof het Atmos is, als we het label in de app mogen geloven.  Overigens vervalt Atmos audio van Apple Music als je de Era 300’s groepeert met non-Atmos speakers, wat bij tv geluid niet zo schijnt te zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Laten we deze “discussie” terugbrengen tot hetgeen @sowul aangeeft. De aanschaf van een Beam lijkt al een hele stap en wij hebben het over een enorm kostbare geluidsinstallatie. 
Er is echt maar één echt advies en dat is om een Beam aan te schaffen met recht op retour (bijv. Via Sonos zelf, maar wellicht zijn er ook andere bedrijven waardig mogelijk is). Ervaar zelfs of het voldoende verbeterd en zo niet dan kan hij retour.

Wow …

Hartelijk dank voor alle reacties. Had gisteren geen tijd meer om te reageren.
In mijn geval gaat het puur en alleen om de spraakverbetering. Helderheid, zonder die holle klank.
Zoals op de radio, of bij TV documentaires. Maar bij interviews, praatprogramma's, series, of reportages, wordt het aanzienlijk moeilijker.
Mogelijk speelt de afstand tot de microfoon een rol (misschien te dichtbij?) of type microfoon, of heeft het te maken met de akoestiek, ik weet het niet
(Kan zijn dat bij TV documentaires de persoon die alles inspreekt in een aparte ruimte zit, met een perfecte akoestiek).
Met alle respect voor iedereen die er wél voor kiest, persoonlijk zijn wij niet direct geïnteresseerd om een uitgebreid systeem met x aantal boxen aan te schaffen. Dat gaat ons een stapje te ver voor alleen stemverbetering :-)


Ik las over de spraak die (erg) zacht was/is. Als je het volume hoger zet, dan worden de andere geluiden toch veel te hard? Of is het volume van spraak apart in te stellen?

 

Reputatie 1
Badge +1

Wow …

Hartelijk dank voor alle reacties. Had gisteren geen tijd meer om te reageren.
In mijn geval gaat het puur en alleen om de spraakverbetering. Helderheid, zonder die holle klank.
Zoals op de radio, of bij TV documentaires. Maar bij interviews, praatprogramma's, series, of reportages, wordt het aanzienlijk moeilijker.
Mogelijk speelt de afstand tot de microfoon een rol (misschien te dichtbij?) of type microfoon, of heeft het te maken met de akoestiek, ik weet het niet
(Kan zijn dat bij TV documentaires de persoon die alles inspreekt in een aparte ruimte zit, met een perfecte akoestiek).
Met alle respect voor iedereen die er wél voor kiest, persoonlijk zijn wij niet direct geïnteresseerd om een uitgebreid systeem met x aantal boxen aan te schaffen. Dat gaat ons een stapje te ver voor alleen stemverbetering :-)


Ik las over de spraak die (erg) zacht was/is. Als je het volume hoger zet, dan worden de andere geluiden toch veel te hard? Of is het volume van spraak apart in te stellen?

 

Ik vind sonos soundbar (maakt niet uit welke) voor spraak  erg zacht wanneer je tv kijkt maar als je radio luistert is weer dan beter hoorbaar. Lijkt ieder bron stuurt geluid anders .

App heeft knopje om spraak iets sterker te zetten maar verwacht daar niet heel veel verbetering inbrengt , wat ik teminste vind. 

Als je gluid hard zet gaan andere geluiden ook mee en ben je met spraak niet geholpen. 

Hoeveel speakers en welke speaker jij goed vindt klinken ,  is iets echt persoonlijk en andere mensen die op jouw manier niet goed vinden , moet je negeren want wat voor jou goed is doe je dat. 

Welke speaker voor jou goed klinkt kom je echt er achter als je echt er voor gaat zitten en gaat luisteren. . 

Ik zou zeggen  ga naar een zaak waar ze verschillende sonos speakers hebben en luister goed naar spraak uit tv en radio ,  want je wilt een keer kopen en niet weer omruilen en een andere kopen. Vraag daar dat ze die spraak versterking in de app ook aanzetten. Succes. 

Reageer