Skip to main content

Mijn vraag/probleem is niet uniek, want er is al veel over gesproken op dit forum. Maar een oplossing kan ik maar niet vinden. Het probleem: mijn Sonos valt regelmatig (meerdere keren per dag, soms zelfs meerdere keren per uur) kortstondig uit. Het geluid valt dan weg en na een aantal seconden komt het weer terug. Bij het terugkomen hoor je het geluid een beetje kraken.

Ik heb dit alleen met Live streaming: radio dus. Het probleem is al een paar jaar en ik heb talloze uren met Support gezeten om een oplossing te vinden. In de tussentijd ben ik van provider gewisseld, ben ik verhuisd, nieuwe netwerk bekabeling en heb ik alle netwerk apparatuur (switches, wifi access points, etc) vervangen met apparatuur die bewezen compatible is met Sonos. Ik heb diverse netwerk setups geprobeerd (5 GHz aan, 5 GHz uit, WPA2 only, WPA3 only, 1 device bekabeld, alles bekabeld, alles draadloos, verzin het maar). Ook zijn alle IP adressen op het netwerk vast en staat QoS ingeschakeld voor Sonos. Niets maakt een verschil. Uiteraard ook diverse radio diensten geprobeerd, zoals TuneIn, Juke, MyTuner, etc. 

Nogmaals, met andere bronnen zoals TV, Apple Music en Spotify is er niks aan de hand.

De Support afdeling van Sonos komt niet veel verder dan het advies om het wifi kanaal voor SonosNet aan te passen. Ik heb meerdere Era 100 en Era 300 staan die niet eens SonosNet ondersteunen, mijn enige Sonosnet device is een Arc dus het slaat op zich nergens op. Ze gooien het alsmaar op interferentie, maar ja ik kan moeilijk op een onbewoond eiland gaan zitten. Ik heb nu eenmaal buren, magnetrons en dergelijke. De grap is dat ik verder met geen enkel device problemen heb.

In de huidige setup heb ik alles bekabeld, inclusief de Era’s met een (dure) Combo Adapter. Ik kwam op het briljante idee om een losse internetradio tuner via de Line In op 1 van de Era’s aan te sluiten als een soort laatste redmiddel. Maar helaas, ook nu treedt het probleem op.

Heeft iemand toch nog een suggestie om dit op te lossen?

 

Ik heb hetzelfde probleem en dan eigenlijk alleen met NPO radio 5, inclusief stil en een krakerig opnieuw beginnen. Ik heb alleen maar een Beam Gen2 van een klein jaartje oud. Met andere radiozenders heb ik dit probleem niet. 


NPO is inmiddels op de hoogte. Schijnt dat NPO iets uitgerold heeft vanavond wat het probleem zou oplossen? Hebben jullie na vandaag 20:15 (moment waarop de fix live ging) nog steeds dit probleem?
 

zie: https://search.app/hYjVu6AWXnoW7UFh8

 

 


Reageer