Skip to main content
Vraag

Sonos Playbar ethernet aangesloten, 'eigen netwerk' - surround?

  • 25 July 2024
  • 7 reacties
  • 80 Bekeken

Beste,

Ik meen toen ik ermee bezig was ergens gelezen te hebben dat het niet mogelijk is om een playbar te voorzien van een ethernet kabel die vervolgens een ‘eigen netwerk’ creëert voor mijn surround opstelling.

2x play 3
1x subwoofer
1x playbar

Telkens toen ik bij de playbar de wifi uitzette, werkte de rest niet meer.

Vervolgens de WIFI maar aan laten staan, maar dan heeft die netwerk kabel totaal geen nut meer?

 

Klopt mijn verhaal of is er nog iets anders te doen? Kan de subwoofer wel een ‘eigen netwerk’ maken of heeft die hetzelfde? Probleem is dat bij de woofer en playbar wel een LAN kabel mogelijk is. De 2 play 3's niet.

Overigens zal een ethernet kabel het probleem van een trage sonos app niet oplossen? Had al wel gelezen dat het met de update te maken heeft? Maar toch de vraag om het vraagteken in mijn hoofd weg te werken :) 

 

Thanks voor jullie hulp weer

7 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Geen idee hoe Sonos het met de nieuwe app heeft geregeld, maar ik bezit een playbase in combi met een sub en surrounds. Playbase met Lankabel verbonden. Na installatie nieuwe app valt mij op dat er een vinkje staat achter “wifi uit” en bij de surrounds en sub staat deze bij “ wifi inschakelen “. Deze instelling werkt goed.

De trage app is nogsteeds in behandeling bij Sonos.

Reputatie 7

De Playbar kun je wel met een kabel aansluiten. Hij maakt dan een Sonosnet aan waar de andere "kamers” op aansluiten. Heb je geen andere "kamers” in de app, dan is er dus niet aangesloten op het Sonosnet, maar heeft de Playbar in principe wel een mooie stabiele verbinding met internet.

Bij speakers in dezelfde "kamer” (surrounds of Subs) werkt het anders Zij zitten niet op dat Sonosnet, maar worden bediend via een directe 5Ghz draadloze verbinding met de Playbar. Als je de “wifi” op de Playbar uit zet, wordt ook deze verbinding verbroken. De noemer "wifi” is dus verwarrend. Bedoeld wordt “alle draadloze verbindingen".

In jouw geval heeft de netwerkkabel dus wel nut: die stabiele verbinding met de router.

Reputatie 7
Badge +3

@106rallye Ik snap je redenering en dacht er tot de nieuwe app ook ook zo over. Overal moet wifi aanstaan bij surround gebruik, maar waarom staat bij de nieuwe app dan dit vermeld wanneer je soundbar met lan is verbonden?

Bij de surround staat er een vinkje bij “wifi inschakelen”. 
Programmeerfoutje?

Reputatie 7

Ik denk dat het vinkje ervoor staat dat je de wifi kunt uitschakelen, dus niet dat de wifi uitgeschakeld is. En als je de wifi uitzet hebt staat het vinkje op de onderste regel zodat je hem kunt aanzetten.

Taalkundig juist, qua UI vind ik het dan maar zozo.

Reputatie 7
Badge +3

Ongetwijfeld zal Sonos er een gedachte bij hebben, maar helder is het niet. Volgens mij moet je in het geval van surround altijd overal wifi aanhebben wanneer je alleen de soundbar via een lankabel hebt aangesloten. Nu niet duidelijk hoe wat nu staat. Bij de surrounds staat “wifi inschakelen”, is dat dan ook dat je het kunt inschakelen? Lijkt mij sterk want daar zit geen lankabel in.  

Reputatie 7

Inderdaad. Vreemd. Mogelijk kun je inderdaad alleen de wifi uitschakelen als er een kabel is aangesloten. Bij één van mijn surrounds, zonder kabel, ziet het er zo uit:

Mijn Beam, ook zonder, kabel heeft hetzelfde scherm, dus met het vinkje achter wifi inschakelen.

Reputatie 7
Badge +3

Ja je zou dan, in mijn situatie, denken dat wifi uitstaat op de playbase. Maar hoe bereikt deze dan de surrounds en sub. 
 

Reageer