Skip to main content

Ik heb een Synology NAS met mijn hele muziekbibliotheek erop. Omdat het in Sonos moeilijk zoeken is als je een album uit die bibliotheek wilt spelen (je moet de hele lijst doorscrollen), dacht ik dat Plex op Sonos een oplossing zou zijn. Plex is op de NAS-server geïnstalleerd en werkt daar nu probleemloos. Maar als ik het account voor Sonos benader, krijg ik de mededeling dat er “no content items available’ zijn. 

Ik heb het vermoeden dat wellicht de toegang tot de Synology-NAS hier een rol in speelt, maar ik kan daar nergens informatie over vinden. Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?

Wat gebeurt er wanneer je Plex op je device installeert en van daaruit probeert te benaderen?


Op mijn telefoon werkt Plex gewoon zoals het hoort. 


Heb je hier al naar gekeken?

https://support.plex.tv/articles/200289506-remote-access/

Geen idee of je her hier moet zoeken, maar dit is een verwijzing die ik op het Engelse forum vond. Blijft voor mijn gevoel dan toch apart dat het via de telefoon wel werkt.


Nou, dat heb ik wel gezien, ja. Maar eerlijk gezegd snap ik er maar weinig van. Ik ben niet zo technisch, maar in mijn simpele redenering zou ik niet afhankelijk moeten zijn van mijn router thuis, maar moet het probleem tussen Sonos en Plex zitten. Bij beide vind ik echter nergens knipjes o.i.d. waarmee ik instellingen kan beïnvloeden. Plex heeft immers een eigen server waar mijn muziek op staat. Of begrijp ik dan de werking van Plex verkeerd?


Die server is je Nas, het is niet iets wat vanuit de cloud verstuurd wordt. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het, na aanmelding met het juiste Plex-id in Sonos, zou moeten werken. Zeker ook omdat het vanuit de Plex app wel te benaderen is.

Zelf gebruik ik geen NAS en heb de bestanden gewoon op de Mac staan en heb nog nooit aanmeldproblemen ervaren met Plex. Wellicht zijn er gebruikers met een NAS die hun ervaring en kennis met je kunnen delen. 


Maar moet jij dan steeds je Mac aan hebben staan om Plex te gebruiken? Ook als je het ‘on the road’ gebruikt?


Ja dat klopt. Ik heb dan ook een een Apple Music abonnement afgesloten en speel op die manier mijn en alle andere muziek af. Ik gebruik Plex nog voor films die ik geconverteerd heb en zo af en toe wil kijken.


Remote access lijkt wel belangrijk: Requirements for using Plex for Sonos | Plex Support

Bij mij werkt Plex op de QNAP NAS via Sonos redelijk goed. Is echter wel een paar jaar geleden dat ik het heb ingesteld.


Reageer