Skip to main content

Waar kan ik de muziekbibliotheek toevoegen en / of wijzigen in de nieuwe webapp ?

Als ik erop klik staat daar enkele de bestaande zonder mogelijkheid tot wijzigen of toevoegen !

 

@Erooij stop toch eens met die onzinnige opmerkingen van je. Daar zit totaal niemand op te wachten. Jij bepaalt toch niet wat voor een ander belangrijk is? Domme denigrerende en bagataliserende opmerkingen heb ik nu wel genoeg gelezen van je. Evenals onzinnige steunbetuigingen naar een volledig falend bedrijf dat inmiddels zelf ook wel inziet dat ze nu een lijn zijn overgegaan. Niet door opmerkingen en kritiek in dit forum,  maar door keiharde beurs afstraffing. Mensen als jij zorgen er juist voor dat bedrijven denken dat ze dit soort dingen gewoon kunnen doen omdat een deel dan tevreden is als iets het weer een beetje doet. Kom op zeg.

En daarbij weet ik nog steeds niet wat er uiteindelijk dan zoveel beter moet zijn aan de nieuwe app. Zelfs daar slagen ze niet in om dat duidelijk naar voren te brengen. Wat is dan die verbeterde beleving waarvoor een heleboel mensen mondiaal deze ergernis moeten doorstaan, al maanden lang?


Ik vind het rot voor Sonos dat ze deze top app hebben ontworpen maar dat iedereen thuis nu een beetje met hun netwerken en configuraties hebben lopen te klooien om Sonos dwars te zitten waardoor Sonos:

A Nieuwe hardware releases heeft uitgesteld

B Beurswaarde zakt 

C Sonos managers hun aandelen dumpen

C Wereldwijd forums worden volgeschreven 

D Algemene recensie daalt van 4.5 naar 1.2

En dat alleen omdat mensen, nadat ze zelf volgens sommige blijkbaar de configuraties in huis bewust hebben aangepast blijkbaar, niet bereid zijn om:

1 Te accepteren dat de app nog steeds traag is

2 Te accepteren dat verbindingen nog steeds traag zijn en instabiel

3 Bibliotheken nog steeds zeer slecht werken 

4 Geen zin hebben om zogenaamde work around te gebruiken die maar deels werken

 

Kom toch op man, die app is de ellende van alles en zelfs Sonos weet dat maar dan zijn er nog steeds mensen die zeggen dat je ook zelf wel wat kunt doen. Alles wat je doet maakt het nog steeds een bagger app alleen zijn sommige nu al blij dat er toch muziek uit hun systeem komt en dan een pluimpje voor Sonos geven dat ze weer goed op weg zijn. Dat is gewoon de lat steeds lager leggen en blij zijn dat je uiteindelijk het systeem aan zet en er een LEDje brand. En @HenkV ,blijkbaar ontbreekt de humor dat ik zeg dat iemand leedvermaak heeft, sorry mijn humor wordt niet door iedereen begrepen of leuk gevonden. Maar nogmaals roeptoeteren dat je betwijfeld of een deel van de problemen wel door de nieuwe app komen is natuurlijk de grootste onzin, anders wad de paniek bij Sonos niet zo groot. En een beetje streamen gaat inderdaad, maar daar is dus totaal systeem technisch niets moeilijk aan. Dat kunnen zelfs de goedkoopste wan producten uit China. En niemand zegt dat het geluid niet goed is, dat is de hele discussie niet. Het is enkel en alleen een nieuwe app. welke op een compleet falend platform is gebouwd. Daar gaan jij en ik thuis niets aan verbeteren.

 


 

Maar nogmaals roeptoeteren dat je betwijfeld of een deel van de problemen wel door de nieuwe app komen is natuurlijk de grootste onzin, anders wad de paniek bij Sonos niet zo groot. En een beetje streamen gaat inderdaad, maar daar is dus totaal systeem technisch niets moeilijk aan. Dat kunnen zelfs de goedkoopste wan producten uit China. En niemand zegt dat het geluid niet goed is, dat is de hele discussie niet. Het is enkel en alleen een nieuwe app. welke op een compleet falend platform is gebouwd. Daar gaan jij en ik thuis niets aan verbeteren.

 

Nou ja, als mensen last hebben van advertenties bij Tune-in en dat toe gaan schrijven aan de slechte app of bijvoorbeeld zaken aan de gebruikers kant niet goed (meer) geregeld hebben bij het gebruik van een muziekbibliotheek dan zul je toch eerst moeten kijken of de juiste voorwaarden er zijn. Inmiddels zijn er tal van zaken die zouden moeten werken maar het op een of andere manier niet doen. En dan is het interessant of zelfs noodzakelijk om te kijken of de juiste voorwaarden er wel zijn. Zaken waar jij last van hebt heb ik geen last van maar dat houdt toch niet in dat ik ontken dat ze er zijn? Maar goed, ik zou wel alles updaten.. je firmware updates tegenhouden maar wel je app updaten lijkt me niet verstandig. 

Waarom het bij jou allemaal zo slecht werkt is mij een raadsel. En ja, dat komt door de app maar waarom, dat intrigeert mij. Ik zou dan ook graag willen weten hoe dat komt. Hoe groot is jou muziekbibliotheek in GB of TB? Hoeveel files staan er in? Hoe ziet je netwerk er uit, snelheid? Router merk, type? Als je een eigen router hebt, hoe is de performance van je muziekbibliotheek als je niet verbonden bent met Sonos servers, dus zonder internet? En ik wil nogmaals benadrukken dat ik niet de intentie heb om aan te tonen dat er bij jou iets fout zit maar ik ben wel benieuwd naar de omstandigheden. 

 


Ik laat zien welke oplossingen er zijn voor de problemen van Sonos. Dat is toch wat jij zo graag wilt? 

 


@HenkV Henk, volgens mij worden trouwens de onderlinge "opdrachten" verstuurt volgens een eigen intern Netwerk. En staat dus sowieso los van je eigen netwerk danwel configutatie. Juist doordat gekozen is voor andere protocollen zijn de problemen ontstaan. Dus daar heb je ook al geen invloed op.

 

Mod Edit: delen van deze reactie verwijderd die provocerend waren 


Naar mijn mening maakt juist het vastleggen van het luistergedrag dit soort systemen en services tot iets geweldigs. Een NAS is heel leuk, maar je blijft altijd naar hetzelfde luisteren. Sinds ik “gevolgd “ wordt ontdek ik muziek waar ik meer van wil horen en laat ik mijn “eigen” muziek steeds meer links liggen.

Ze doen er verder maar mee wat ze ermee willen doen. Kan mij niet voorstellen dat er verder iemand geïnteresseerd is in naar welke muziek ik luister. Alles ligt toch al “op straat”, dit kan er dan ook wel bij. Het zou vervelend worden wanneer er, op basis van mijn luistergedrag, allerlei reclames en/of mails verzonden zouden worden. Tot op heden merk ik alleen de positieve kanten van het volgen.

Overigens kan je volgens mij het verzamelen van de gegevens ook gewoon uitzetten in de app.

Waar kan je het verzamelen van data uitzetten? Volgens mij is dat een aanname.


@HenkV ,Henk ik heb mijn hardware nu op twee verschillende manieren draaien. Een deel van mijn speakers heb ik kunnen behoeden van de firmware update en stuur ik aan met android v16.2, het andere deel was ik te laat met autoudate van de firmware uit te schakelen en deze hebben nu de nieuwste firmware en kan ik dus niet meer aansturen met de v16.2 maar moet ik noodgedwongen (nog steeds waarom, wat was dit voor een zieke actie Sonos?) aansturen met android v80 op andere mobiel. 

Netwerk KPN experia v12 en muziek op synology diskstation en wel in de TB's aan muziek. De reden waarom ik Sonos koos.

Dus nogmaals, de ene helft van mijn systeem werkt snel en probleemloos ook met mijn bibliotheek. De andere helft dus niet. Aan mijn Netwerk of configuraties ligt dat dus niet. Deze nieuwe app , of misschien wel de firmware update is de enige oorzaak. Alles hierop is trager en verbindingen raken kwijtJe hebt nu een bibliotheek maar deze heeft geen snelschuif functie/knop, dus ik moet mijn vingers stuk vegen om door mijn muziek heen te scrollen. Wachtlijst kunnen maar deels aangepast worden. Enz, enz. Die goede functionerende bibliotheek was juist wat Sonos onderscheide van de rest. Geen serversofrware maar rexlchtstreeks data vanuit mijn NAS. Waarom moet deze data nu eerst de halve wereld over om tenslotte weer terug te komen uit mijn speakers. Dit kan dus gewoon nooit goed gaan werken zonder vertraging Dat merk ik nu wel met plex. Daarbij, waarom heb ik met mijn niet geüpdate systeem wel mijn hele plex bibliotheek geladen en bij de v80 versies niet. Dat ligt dus duidelijk niet aan mijn Netwerk. 

Ik ben wel klaar met de reacties van @Erooij  en @106rallye , ik zou het op prijs stellen dat jullie niet telkens in herhaling treden met jullie adviezen voor mijn problemen want die veranderen hier geen moer aan. Ik wil advies van iemand die deze problemen had en opgelost heeft.  Maar dat kan helemaal niet want bibliotheek en Wachtlijst aanpassingen zijn nog steeds prio 0 voor Sonos.

Dus nogmaals, het is de app e/o nieuwe firmware die zuigt.

En nogmaals de grootste vraag, wat is nu uiteindelijk de verbeterde beleving met v80???


Er is nog steeds een hoop onduidelijkheid in je verhaal. 16.x is een firmware versie. 16.3.1 is de huidige versie.  Op je Androids draai je iets zoals 80.07.X (weet de laatste versie niet uit mijn hoofd van Android)  En dan draait de ene helft  op dit en de andere helft… (dat zegt toch niets..)  de andere helft draait vlekkeloos. Huh? Dus de app werkt dan wel goed?? Maar beschrijf die “helften” dan eens.


En die data hoeft de halve wereld niet over als je gebruik maakt van je muziekbibliotheek. Daarom vroeg ik al aan je of je internet eens uit wilde schakelen. Puur om eens te kijken hoe het dan werkt. 

En er zijn weer geen details genoeg. Hoeveel files heb je? Welke diskstation? Heb je alles gerangschikt op Artiest (dus een directory per artiest) of zet je alles in 1 directory? Als jij zegt Tb’s dan verwacht ik om en nabij 200.000 tracks/files per TB, (kan minder zijn afhankelijk van bestandsformaat natuurlijk) en dat is bijzonder. Bijzonder omdat de limiet altijd om en nabij de 65000 lag.. Hoe heb je die limiet kunnen omzeilen? Dat soort informatie, samen met andere metadata, queues, playlists zou opgeslagen worden in het geheugen van je speakers. Maar ik heb ernstige twijfels of dat nu nog op deze wijze gebeurt…vrees dat bepaalde zaken meer “cloud based” zijn geworden. 
Anyway als ik jou was zou ik toch een diagnose draaien als het weer in de soep loopt en die aan Sonos voorleggen. Breng ze op de hoogte. Je mag dan wel een uitzondering zijn met je mega bibliotheek maar jij moet ook geholpen worden. Maar dan moet je wel de zaken benoemen en meer details geven anders blijft het een vaag verhaal waar niemand wat mee kan. 


Hoe erg zou het zijn dat iemand weet dat hier thuis veel naar Nederlandstalige muziek geluisterd wordt?

 


@HenkV Henk, volgens mij worden trouwens de onderlinge "opdrachten" verstuurt volgens een eigen intern Netwerk. En staat dus sowieso los van je eigen netwerk danwel configutatie. Juist doordat gekozen is voor andere protocollen zijn de problemen ontstaan. Dus daar heb je ook al geen invloed op. En @106rallye @Erooij nee, er zijn nog steeds niet een boel problemen opgelost en forums worden nogsteeds wereldwijd volgeschreven, dus kop uit het zand het is geen klein percentage hoe kom je daar bij, zou Sonos voor een kleine 5 procent in paniek raken, kom toch op zeg. Ik kan 1 op 1 vergelijken of er verbetering is. Dus niet, een bug gefixed heeft weer een ander gecreëerd,  dat is dus precies het grote probleem. 

Hoe verzin je het, een klein percentage. Ja misschien in jou omgeving, maar wat doen die ermee,  als veredelde radio gebruiken?


Dat eigen netwerk (Sonosnet) is er alleen zodra je 1 speaker bedraad hebt aangesloten. Dat bedraad aansluiten doe je natuurlijk wel op je router dus staat niet helemaal los van je configuratie. Die ene speaker communiceert dan met de rest van je speakers. Heb je niks bedraad dan is er ook geen Sonosnet. Wat protocollen betreft zie ik daar geen veranderingen. Wat wel veranderd is is SMBV1 support voor filesharing, dat is er niet meer. Maar dat heeft alleen invloed op gebruik van muziekbibliotheken op NAS, servers, etc. 
Ik denk overigens ook dat het gebruik van muziekbibliotheken inmiddels voor een groot deel van de gebruikers werkt. Percentages zijn lastig want als het werkt heb je ook niks te klagen. En geloof me, 5% is meer dan genoeg om in paniek te raken. Het geschatte aantal Sonos huishoudens lag in feb 2024 op ongeveer 15.000.000. Als 5% daarvan problemen heeft en moord en brand schreeuwt zijn dat 750.000 kwade klanten. Genoeg om je druk over te maken. En tenslotte, dat het bij jou niet werkt is geen maatstaf (met je mega muziekbieb)  net zo goed als ik niet kan zeggen: oh, bij mij werkt het, dus het is opgelost. 
 


Je moet ze ook deactiveren. 🫣

Overigens wel een zwaar leven zo. Volgens mij worden al onze aktiviteiten wel ergens gemonitord. Je kan dan beter maar met alles teruggaan naar analoog en jezelf opsluiten achter een donker gordijn. 


@HenkV oké 1 punt heb je gelijk, het is niet app v16.2 maar 16.1

Deze draaide tot firmware v16.2 en dus niet meer op firmware v16.3. 

Het hele besturingsprotocol is wel veranderd, dus de gehele communicatie van het systeem onderling: https://www.linkedin.com/pulse/what-happened-sonos-app-technical-analysis-andy-pennell-wigwc?utm_source=share&utm_medium=member_android&utm_campaign=share_via

Vanaf firmware v16.3 werkt alleen app v80.

 

Mod Edit: delen van deze reactie verwijderd die provocerend waren 


Antwoord van Sonos Helpdesk (zie bijlage) ivm muziekbibliotheek en alarmen !?

 

Kan toch niet waar zijn dat je na de update wordt geadviseerd om de desktop controller te gebruiken voor de music library? 
of maar te wachten op nieuwe updates. Wat een ongelooflijk geklungel met een gebruikersonvriendelijke app! 
inderdaad maar heroverwegen of sinus nog wel het juiste product is.


Ook als het is uitgeschakeld worden er logs gemaakt, waarover je ook niet kunt aannemen dat er verder niets mee gebeurt. 

Ik vind dat ik een keuze moet hebben om mijn eigen muziek te kunnen luisteren. En dat kan niet meer meer met Sonos.

Sonos heeft sinds mei (of juni) willens en wetens een waardeloze app om de markt gebracht. De beloftes van Sonos om medio juli een oplossing te hebben zijn ze niet nagekomen. Dit zijn feiten. 


Sonos heeft willens en wetens mensen geforceerd met een waardeloze app te werken door ook nog gauw een firmware update uit te rollen waardoor v16.2 niet meer te gebruiken is. Dat is ook een feit!
En ondertussen zijn we weer een paar weken verder en is het nog steeds niet die verbeterde luisterbeleving waarvan niemand mij kan zeggen wat die dan precies is of inhoud.

Prutsers!


Nieuwe app, wil radiozender openen. Krijg steeds melding: Er is iets misgegaan.  2 radiozenders gaan goed. Deze geplaatst in favorieten. Kan ook geen Sonos favorieten vinden

Waardeloos.  


@HenkV NIVEA, niet invullen voor een ander, jij weet totaal niet welke stappen ik zet of gezet hebt. Maar er staat nog meer in het artikel,  niet selectief lezen.

En nogmaals in heb een referentie (oud) en een update (nieuw) op een gespiegeld netwerk met dus voor beide exact dezelfde configuraties. KPN glasvezel bibliotheek op artiest met daarin de submappen albums. Synology en voor de rest geen poespas. Dus ik kan beide systemen 1op1 blijven vergelijk. Zitten dus ook niet op hetzelfde "netwerk" omdat dat dus niet meer kan, zodra er een firmware 16.3 apparaat wordt gesignaleerd,  dan is de v16.1 app niet meer bruikbaar. Dus een tweede netwerk als mirror. Dus oude firmware en nieuwe firmware interfereren niet met elkaar.

Dus oud stabiel, snel, volledig functionerende bibliotheek. Geen verloren verbindingen.

Nieuw traag, verbindingen vallen spontaan weg, speakers opeens uit het systeem.  Zeer slecht functionerende bibliotheek, wachtlijst, eigenlijk alles. Nieuw eigen bibliotheek wat info even naar Sonos en weer terug. Vandaar dat oa albumart niet werkt. M.a.w. Sonos wilt ook monitoren wat je uit je eigen bibliotheek afspeeld.

Dus kom bij mij niet aanzetten met dingen aan je eigen configuratie nu een probleem. Zelfs als ik een enkele speaker rechtstreeks aanstuur loopt dat niet zoals het zou moeten.. 

Het verschil is hoe iemand het gebruikt, als radio of als jukebox. Iemand die alleen streamt zal mijn problemen niet herkennen. Maar nogmaals, wat is nu precies se verbeterde beleving van de nieuwe app. Schokkend dat niemand daar een antwoord op weet of kan geven.


Roland559, ik ben helemaal eens met jouw reactie. Vreemd dat Sonos door sommigen zo verdedigd wordt, hoewel ze hun gebruikers zo in de steek hebben gelaten.


Hoi @Erooij @AdriaanW @HenkV @Topi Here,


Ik heb delen van je berichten verwijderd omdat deze in strijd waren met onze algemene voorwaarden. Houd de discussie alsjeblieft on topic, beleefd en vermijd het provoceren van elkaar in de toekomst.

 

 

 


Nog een forum dat korte metten maakt met Sonos. https://www.reddit.com/r/sonos/comments/1d12g0n/what_failure_of_product_management_resulted_in/ 

Waar blijft hun Mea Culpa? Waarom heeft die CEO zijn biezen nog niet gepakt. Waarom pikken de aandeelhouders dit? Stel je voor dat Apple zich zo zou opstellen als er iets mis was met hun software. En dan maanden hun klanten met hun dure iPhones, iPads en iMacs in de steek zou laten. De wereld zou te klein zijn.


Ik denk dat ik nog even wacht met de update, ziet er niet goed uit voor Sonos 😖

Hier was er geen keuze - Android heeft deze update automatisch geïnstalleerd.


Eén controler is hier automatisch geupdate naar de nieuwe S2 controler.  Op de overige android toestellen heb ik de update trachten uit te schakelen in google play.   De afspeellijsten aangemaakt vanuit de oude S2 controler zijn echter niet meer stabiel.  Liedjes worden halfweg afgebroken etc.  Jammer, ik dacht even de schade te kunnen beperken.

Gelijkaardige ervaringen ?


Gelukkig blijkt er een 3rd party app voor Sonos op IOS te zijn. Twee euro en alle voor mij belangrijke features doen het weer (en een stuk beter dan in de oude Sonos app). Sonos zou zich kapot moeten schamen dat er een markt voor dit soort apps is … 

 


@Roland559 Grappig. Je krijgt de muziekbibliotheek niet aan de gang. Vervelend, en de schuld daarvoor zou zeker bij Sonos kunnen liggen. De foutmeldingen van Sonos mogen zeker ook duidelijker.

Maar als je zoiets gebeurt:

  • dan bel je niet met Sonos;
  • je omschrijft hier niet hoe je set up eruit ziet zodat je mogelijk hier geholpen kunt worden;
  • je probeert geen alternatieven als iBroadcast of Plex;
  • maakt een wat overtrokken vergelijking tussen een auto van vele tienduizenden euro’s en een muzieksysteem van honderden euro’s dat deels niet functioneert; en
  • schept verwarring door een paranoïde opmerking te maken die je niet toelicht.

Als er dan enige nuance wordt aangebracht, met alle respect voor je probleem overigens, klaag je over de snelheid daarvan en eindig je met nog een paranoïde opmerking alsof de gevers van dit commentaar voor Sonos zouden werken.


Allemaal goede tips ! Maar dit zou toch niet nodig zijn als Sonos zijn zaakjes op orde had ! 😔