Beantwoord

Move speaker werkt (nog) niet in surround opstelling in combi met Ziggo Next Mini

  • 17 April 2024
  • 7 reacties
  • 48 Bekeken

Kan iemand mij helpen, adviseren?

Ik heb in 01-2020 een Sonos Beam, plus een Move en 2 One's gekocht. De Beam ligt bij mijn tv en is vanaf het begin via HDMI-kabel op mijn Sony tv aangesloten (poort HDMI3 (ARC)). De 2 One's staan aan de andere kant van mijn huiskamer (links, rechts) en de Move in mijn open keuken. One's en Move aangesloten via lichtnet. Bij elkaar zorgen ze voor surround sound.

Ik heb een abonnement op Spotify en via mijn mobiele telefoon kan ik heerlijk op alle 4 Sonos boxen via surround sound naar muziek luisteren. Werkt perfect.

Ik zit al lang bij Ziggo. O.a. voor tv. Heb jarenlang een Mediabox XL gebruikt. Ook hier werkte de surround sound via de 4 Sonos boxen in combinatie met mijn tv prima op.

Dinsdagochtend 16 april jl. heeft een monteur van Ziggo bij mij thuis de Next Mini geïnstalleerd. Na de installatie adviseerde hij mij om alleen de afstandsbediening van Ziggo, die bij de Next Mini is geleverd, te gebruiken voor aanzetten en gebruiken van de Next Mini en mijn tv. Daar kan ik alles mee doen (Next Mini én tv bedienen). Toen ik 's avonds naar tv ging kijken, heb ik dus de tv aangezet met de afstandsbediening die bij de Next Mini zat. Ik kreeg alleen geluid via mijn tv. Geen geluid via de Beam, 2 One's en Move. Ik heb vervolgens met die afstandsbediening mijn tv weer uitgezet en daarna de afstandsbediening van mijn tv gepakt en daarmee mijn tv aangezet. Ik kreeg vervolgens een melding in het scherm van mijn tv wat er op neer kwam dat de “geluidsinstallatie actief was” (weet precieze tekst niet meer; melding ging heel snel).

Ik heb daarna met de afstandsbediening van mijn tv, mijn tv weer uitgezet en daarna opnieuw mijn tv aangezet met de afstandsbediening van de Next Mini. En nu hoor ik surround geluid uit de Sonos Boxen. D.w.z. uit mijn Beam bij mijn tv en uit de 2 One's aan de andere kant van mijn huiskamer, maar helaas (nog) geen geluid uit de Move, die in mijn open keuken staat. Dat is de enige box waar dus nog geen geluid uitkomt als ik mijn tv aanzet.

Is er iemand die weet hoe dit probleem op te lossen is? Zou er je zeer dankbaar voor zijn.

 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door 106rallye 17 April 2024, 12:46

Bekijk origineel

7 Reacties

Reputatie 7

Ik zie wat verwarring in je post. Je kunt geen surround krijgen over de Move - surround krijg je alleen op de speakers die in dezelfde “kamer” in de app staan en je Move kan niet anders dan een aparte “kamer” vormen. Je kunt de Move wel groeperen met je surround set, zie https://support.sonos.com/nl-nl/article/group-and-ungroup-rooms Bij TV-geluid heeft de gegroepeerde speaker dan 75ms vertraging, maar als die in de keuken staat merk je dat waarschijnlijk niet. Het lijkt erop dat je Move uit de groep is gegaan. Die moet je dus even weer groeperen.

@106ralleye

Reuze bedankt voor de hulp.

Ik begrijp nu via de link in uw e-mail hoe ik mijn Move (via de app op mijn mobiele telefoon) kan groeperen met mijn Beam en 2 One's in mijn huiskamer. Dit is ook gelukt. Ik heb nu dus ook geluid van de tv via mijn Move.

Toch heb ik nog twee vragen:

  1. Ik weet nog toen ik gebruik maakte van de Mediabox XL van Ziggo, dat bij de tv aanzetten het tv-geluid ook altijd via mijn Move te horen was. Ik hoefde dus niet iedere keer de Move te groeperen met de Beam en 2 One's in mijn huiskamer. Kan de Move zo gegroepeerd (gekoppeld) worden aan mijn Beam en 2 One's, zodat dat maar één keer hoeft te gebeuren? Nu krijg ik (wellicht ten onrechte, omdat ik het nog niet volledig begrijp) de indruk, dat als ik tv wil kijken en ik ook tv-geluid uit mijn Move wil horen, dat ik dan iedere keer de Move via de app moet koppelen met de Beam en 2 One's in mijn huiskamer.
  2. Mijn Beam en 2 One's bevinden zich dus in mijn huiskamer. En ik heb aangegeven, dat de Move zich in mijn open keuken bevindt. Mijn open keuken grenst aan mijn huiskamer en feitelijk is het zo, dat de Move letterlijk op een tafel op de overgang van mijn huiskamer naar mijn keuken staat. Eigenlijk zou je dus kunnen zeggen, dat de Move in dezelfde ruimte staat als de Beam en de 2 One's. Kan ik dan de Move misschien beter in dezelfde groep opnemen (dus de huiskamer) als mijn Beam en 2 One's, zodat het groeperen niet meer nodig is? Hoe doe ik dat?

 

 

Reputatie 7

Om met 2 te beginnen: nee. In Sonos-taal is je surround set geen “groep”, maar een “kamer”, zoals ook hierboven besproken. Een “kamer” is een speaker of een door Sonos gedefinieerde set van speakers. Het is niet mogelijk om je Move toe te voegen aan een surround “kamer”.

Voor je vraag nummer 1 kan ik alleen bedenken dat het volgende nu aan staat, terwijl het vroeger uit stond:

 

@106rallye 

Wederom mijn dank voor de reactie op mijn vragen.

Ik heb de met rood omcirkelde punten uitgezet. Gevolg was dat ik alleen op de Beam nog wat hoorde. Niet meer op de 2 One's en niet op de Move. Teruggezet naar “Aan” en nu weer geluid op de Beam en 2 One's. En ik kan via de Sonos app ook de Move aanzetten.

Het lijkt dus dat ik de Move iedere keer via de Sonos app zal moeten koppelen om tv geluid te horen. Met de Beam en 2 One's heb ik al een surround sound waar ik blij mee ben. De Move erbij is als ik naar een sportwedstrijd wil kijken of eventueel muziek via tv zou willen luisteren (ja, ik heb een HiFI-installatie).

Reputatie 7

Het ging mij met name om het “Uit groep bij Aut. Afspelen”. Vreemd dat dan ook je One’s uitgaan. Heb je de One’s wel als surrounds toegevoegd aan de Beam? Of staan ze in een eigen “kamer” in de app en heb je ook die gegroepeerd?

@106rallye 

Over uw vraag van de One's en een eigen kamer:

Als ik in de Sonos app op mijn mobiel kijk onder Instellingen, Systeem, dan heb ik mijn woonkamer ook gedefinieerd als “Woonkamer”. Als Producten staan daaronder vermeld: Beam, One LS en One RS. Dus in dezelfde kamer.

Maar nu uw opmerking over “Uit groep bij Aut. Afspelen”:

Ik dacht aanvankelijk dat ik nav uw vorige post beide punten op “Uit” moest zetten. Niet meer aan gedacht om ze ieder apart uit te zetten en te kijken wat dit oplevert. N.a.v. uw laatste post nu alleen “Uit groep bij Aut. Afspelen” uitgezet en, hoera! Nu hoor ik het tv-geluid uit de Beam, de 2 One's én ook uit de Move ! Dat was dus de oplossing.

Geweldig. Hartelijk dank voor uw mededenken en het goede advies.

Dit draadje kan gesloten worden.

 

 

Reputatie 7

Met alle surround in één kamer is het prima geregeld. Fijn dat je het nu voor elkaar hebt!

Reageer