Skip to main content

Ik heb weer eens iets anders dan een slecht werkende app (want die doet het nog steeds perfect). 
 

Hebben jullie dat nou ook? Als ik de HDMI-plug maar even aanraak als deze in de ARC zit, maakt deze geen contact meer en loopt het geluid van de TV ineens over de interne speakers. Rommel ik er een beetje aan, dan maakt hij weer contact. Schijf ik hem voorzichtig op z’n plek, gaat het weer los. je zou bijna denken dat de HDMI-plug te kort is. 
 

Wat hieraan te doen?

Of dat je hem niet stevig genoeg aandrukt. Is het de originele kabel of aftermarket?


Steviger gaat volgens mij niet. Ik wil er ook niet teveel kracht op uitoefenen. En nee, het is een hele pittige 8K version 2.1 high speed kabel van een meter lang. Zou niet moeten uitmaken? Moet ik een klik voelen als ik hem er goed in heb gedrukt? Nee toch?


In zo’n geval zou ik een andere HDMI kabel gebruiken.

Desnoods de kabel eens omdraaien als een andere niet bij de hand is.


Maar het is ook voor eARC vanaf de TV. Over het algemeen moet je daar blijkbaar toch wel erg goeie kabels voor hebben , mede omdat de audio van veel betere kwaliteit is dan bij de standaard ARC op je TV. Of zeggen jullie dat dit tot de fabels behoort?


Dat laatste dus.


Dat had ik ook, was heel erg sceptisch want een 0 is een 0 en een 1 is een 1 … maar … continue synchronisatie problemen met m’n KPN+ box en m’n TV. Nu nieuwe TV gekocht met nieuwe HDMI-kabels en alles problemen behoren tot de verleden tijd. M’n vorige TV (LG) was maar vier jaar oud, dus verouderde electronica zat er ook niet echt in. Dat is de reden waarom ik alles heb vervangen voor de “juiste” kabels. 


Op de Engelstalige community is daar een draad over, waar zelfs mensen beschrijven dat ze een stukje van de stekker hebben moeten afsnijden om hem er goed in te krijgen.

Maar. De moderne kabels die een hoop data kunnen transporteren zijn voor geluid niet nodig. De omvang van de geluidsstream is echt vele malen minder dan van 60fps 8K beeld. Juist bij (e)ARC wordt ook maar een deel van de kabel gebruikt. Ik zou gewoon de Sonos-kabel gebruiken als ik jou was.


Tjee…ik weet niet eens meer hoe die eruit ziet en/of ik die nog heb. 


Zie https://www.sonos.com/nl-nl/shop/hdmi-cable


Nee, die heb ik inderdaad niet meer. Ik heb alle ‘dunne’ kabels weggedaan. Had een flinke voorraad en wat moet je daar mee. De kringloop was er blij mee 😉


Ik heb de kabel zojuist besteld bij Sonos. Hopende dat dit echt helpt. 


@106rallye : Geweldig, dat was het totale probleem. Kabeltje binnen en die werkt in één keer en blijft ook zitten. Dank voor de waardevolle tip.


Dan kunnen we nu ook voor altijd de discussie sluiten dat de kabels van Sonos niet goed zouden zijn. 😁


Helemaal mee eens, alhoewel ik dat zelf ook nooit heb beweerd. 🙂


Je probeert soms wel eens wat..


Reageer