Skip to main content

Mijn Connect is niet zichtbaar in de Sonos app, waardoor ik hem niet kan verbinden met onze router. Het probleem is ontstaan nadat we een nieuwe router kregen, een Fritzbox 7590 AX
Wat ik tot nu gedaan heb:
1. De Connect met een netwerkkabel verbinden met de router.
2. Fabrieksinstellingen herstellen
3. In de Sonos app de Connect oproepen (hij was dus zichtbaar in de app)
4. Updates laten installeren (dat werd na het herstellen van de fabrieksinstellingen aangekondigd en ging vanzelf)
5. De Connect nog een uur laten hangen aan de router
6. De Connect uitgezet en ontkoppeld van de router
7. De Connect weer opgestart, dus nu zonder netwerkkabel / verbinding met de router
8. De Connect geprobeerd draadloos te verbinden met de de Sonos app ('nieuw systeem installeren’). Dat lukt niet, de app ziet hem niet.

Extra info: ik heb al een keer eerder de fabrieksinstellingen hersteld, maar toen kwam er daarna geen update. Daarna zag ik de Connect (draadloos) wèl in de app. Het lukte me echter niet om hem te verbinden met de router.

Volgens mij kun je als hij met een een kabel verbonden is de wifigegevens vast invoeren.

Voor de volgende keer bij een nieuwe router deze gewoon het password en de SSID van de oude geven.

Als je terug naar de fabrieksinstellingen gegaan bent moet de oude SSID en het password toch niet meer uitmaken?

Daarom ook “voor de volgende keer”.

Intussen nog geen stap verder. Een half uur aan de telefoon gehangen met de Sonos helpdesk. Sonos app vervangen, zelfs wifi wachtwoord gewijzigd (verzoek van de helpdesk), het haalt tot nu toe niets uit. Vond iemand in de UK met een Sonos Play en een Fritz!box 7590, zelfde probleem (6 dagen geleden).
Inmiddels ook een bijdrage geplaatst in het KPN forum, want de Fritz!box is van hen.

De verbinding tussen de Sonos Connect en de router Fritz!box 7590 is gelukt.

Ik heb nog eens de basis-werkwijze van Sonos support uitgevoerd, met die werkwijze kwam ik tot nu toe het verst, d.w.z. router zien, verbindingsprocedure starten, 30-45 seconden proberen wifiiverbinding tot stand te brengen. Dat laatste lukte dan niet.
- de router handmatig zo instellen dat de 2,4 GHz frequentie werkt met wifi4 (en niet met wifi6).
- in de Sonos Connect de fabrieksinstellingen herstellen (met ingedrukte knop de stroom aansluiten)
- de Sonos app resetten (zit onder het 'poppetje’)

Daarna de procedure met de Sonos app weer uitgevoerd: verbinding met de Sonos Connect zoeken en dan de Sonos Connect opdracht geven verbinding te maken met onze router. De router werd gevonden en na ca. 45 seconden wachten werd de verbinding tot stand gebracht. Bij dat laatste - de verbinding tot stand brengen - ging het tot nu toe steeds mis.
Mijn vermoeden is dat we, toen ik met hulp van Sonos support deze weg bewandelde, pech gehad hebben. Dat is de enige verklaring die ik kan bedenken. Wat jammer is, want in feite weet ik niet waarom het nu wel lukte.
Overigens is in de Sonos app te zien wat het versienummer van de app zelf is, en welke firmware geïnstalleerd is op het Sonos apparaat. 

Reageer