Vraag

TuneIn radio valt telkens een halve minuut weg

  • 4 January 2020
  • 26 reacties
  • 6498 Bekeken

Bij het luisteren naar VRT Radio 1 valt het geluid regelmatig weg. Alle kamers tegelijk. Soms 1 keer per dag, soms 5 keer. In de App komt de melding “Unable to play “VRT Radio 1” - unable to connect to TuneIn.”. Als ik dan via de app een paar keer op stop/start druk, dan komt het geluid uiteindelijk terug, meestal na ongeveer 30 seconden.

Dit doet zich al maanden voor. Ik luister niet zo vaak naar andere zenders, maar ik meen me te herinneren dat er ook bij andere zenders uitval is.

Telkens het probleem zich voordoet kan ik via de laptop wel naar VRT Radio 1 luisteren, door naar de TuneIn web site te gaan.

Mijn installatie: Sonos Boost, Play:3, Play:5 (allen op WM0) en Move (op WM1). Boost hangt via een kabel aan de router. Software updates gebeuren automatisch.

Wat ik al geprobeerd heb:

  • favourite Radio 1 verwijderen en terug toevoegen
  • (meerdere keren) router afzetten, alles van Sonos afzetten. Eén voor één alles terug opstarten (router, Boost, Play:3, Play:5).
  • Sonosnet kanaal wijzigen van 1, naar 6, naar 11

Dit lijkt allemaal weinig uit te halen. Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

26 Reacties

Ik had exact hetzelfde voor als sergevbr (eerste post). Alles rustig gelezen en wat uitgeprobeerd. En het hergroeperen heeft het probleem bij ons opgelost. 
Indien de groep gemaakt wordt vertrekkend van de Play:1 (oudste) werkt alles nu zoals het hoort. Indien ik de Play:3 of Simfonisk als hoofd van de groep neem, loopt het binnen de tien minuten fout. We luisteren intussen al enkele dagen probleemloos naar de radio!

Badge

Ik heb net dezelfde klacht! Al maanden valt de radio weg en dit kan TuneIn zijn, maar ook bij andere radio’s heb ik hetzelfde probleem. Soms helpt het Sonos even af te zetten en terug aan. Soms ook niet. Dus ik heb geen idee waar dit vandaan komt. Ik ben bij Telenet, dus de provider treft geen schuld. 

Mijn installatie bestaat uit een Playbar, twee One’s en een Sub.

Badge

En ik zie dat er op dit forum al redelijk veel mensen diezelfde klacht hebben. Hopelijk geen SONOS probleem, want dat zou erg zijn voor zulk een duur systeem dat ook nog altijd niet op spraak kan gestuurd worden (Alexa edm.).

Reputatie 7
Badge +2

Hey Sergevbr,

Graag ontvangen we een diagnose van de Sonos installatie, aangemaakt binnen 20 minuten nadat het probleem zich voordoet.
Zie het bevestigings nummer van deze diagnose graag tegemoet.
Dit geeft ons inzage in de werking van je Sonos systeem en/of controllers, waarin we hoogst waarschijnlijk een oorzaak van het probleem kunnen terug vinden.

Verneem ook graag op welke kamer/groep je het probleem ervaarde.

Reputatie 5
Badge +3

Hi Serge, dank je voor de diagnose. Sorry voor de late reactie. Uit je diagnose maak ik op dat het voor de Play5 teveel werk is om de groepsleider te zijn (hierdoor moet hij de muziek doorzetten naar de andere speakers.) Kun je huidige groep ontbinden en bij de Move op groep klikken, en de gewenste speakers hier aan toevoegen?

Hier helaas ook hetzelfde probleem. Jaren goed gegaan. ivm verhuizing de Sonos sinds Augustus niet meer gebruikt. Gisteren aangesloten, update gedaan en radio aan. Iedere zender blijft wegvallen na x tijd. Is er zicht op een oplossing / update want zo is hij niet te gebruiken.

Beste,

het diagnosenummer is 394512434.

Het geluid valt op alle luidsprekers tegelijk weg.

Dag Frank,

Vreemd dat een Play5 al overbelast kan worden als hij 1 andere speaker (Play3) moet aansturen. Niet echt goede reclame voor Sonos.

De Move zit niet altijd in de groep die gebruikt wordt om naar de radio te luisteren. Het is een recente aankoop die soms wordt gebruikt als bluetooth speaker en soms als Sonos speaker (en dan nog in de tuin bv, dus zeker niet op een centrale plaats). De Move lijkt me dus geen ideale keuze als groepsleider. Wat kan ik dan best als groepsleider kiezen?

Andere vraag: deze keuze van groepsleider, wordt die telkens bepaald door hoe je in Sonos app de groep opbouwt? Dan lijkt de voorgestelde oplossing me sowieso nogal fragiel. Telkens je een groep samenstelt moet je er dan aan denken van te vertrekken van een bepaald toestel.

Om de situatie even samen te vatten: bij een installatie bestaande uit een Play:5, een Play:3 en een Boost valt de radio (TuneIn) regelmatig uit. Geen enkele workaround werkt. Een software update van Sonos zou een oplossing brengen, maar de datum waarop de software update komt is niet bekend.

Ik heb sinds kort hetzelfde probleem met mijn BeoPlay M5 wifi speaker waar ik een TuneIn account op geactiveerd heb. Het ging maanden goed, maar vorige week kwam het 1 dag voor en vandaag weer.

De wifi connectie heb ik gecontroleerd, en ook alles (KPN glasvezel, Asus router AC2400) opnieuw opgestart. Zoals hierboven ook beschreven, gaat het luisteren op de telefoon/laptop wel goed.

Op de BeoPlay zit een buffer optie tot 60 seconden, maar dit haalt niets uit.

Vreemd. Ik zal ook eens proberen of B&O de moeite wil nemen om een diagnose te doen.

Reputatie 7
Badge +2

Hier helaas ook hetzelfde probleem. Jaren goed gegaan. ivm verhuizing de Sonos sinds Augustus niet meer gebruikt. Gisteren aangesloten, update gedaan en radio aan. Iedere zender blijft wegvallen na x tijd. Is er zicht op een oplossing / update want zo is hij niet te gebruiken.

Voor dat we kunnen spreken over een update of andere weg, willen we eerst weten wat de oorzaak is.

Kan ook wifi-storing zijn, zoals ik lees staat je Sonos in een totaal nieuwe locatie met mogelijk ander materiaal en wifi-signalen in de omgeving.

Wil je verzoeken een diagnose te maken, en deze met je probleem omschrijving te versturen naar support@sonos.com.

Reputatie 7
Badge +2

Wifi verbinding ziet er perfect uit, dus daar mag het niet aan liggen.

Wil testen of het probleem zich voor blijft doen als de Google DNS in je modem/router word geplaatst.

DNS1: 8.8.8.8

DNS2: 8.8.4.4

Daarna alles van Sonos, ook de Boost, uit en aan zetten, om te zien of de zelfde problemen zich voor blijven doen.

Uiteraard zien we graag een nieuwe diagnose tegemoet mocht het probleem zich weer voordoen.

 

@Tim S  dat kan ik zeker even doen. De situatie is echter perfect. het enige voorwerp in het huis momenteel is een wifi router en de sonos :). Ik zal weekend proberen een diagnose te sturen.

Hier ook hetzelfde probleem. Naast pauzeren Vd radio, start deze ook mogelijk op. Dit probleem had ik een aantal maanden problemen niet. 
 

diagnos: 22938018

Helaas is het niet mogelijk op een Proximus B Box3 DNS settings in te stellen (zie bv https://thomas.vanhoutte.be/miniblog/dns-b-box-3/ ).

Hoe kan ik DNS settings op de Sonos zelf instellen?

 

Opmerking: als een wijziging van de default DNS settings van een B Box3 nodig is om TuneIn te laten werken op een Sonos installatie, dan zou dit betekenen dat honderduizenden Proximus klanten hetzelfde probleem hebben (als ze Sonos gebruiken, tenminste).

Is iemand van Sonos dit probleem nog aan het bekijken? Het probleem gaat uiteraard niet vanzelf weg.

Nieuw voorbeeld: zie diagnose nummer 611273396

En natuurlijk ging er dit weekend niks mis…..

Reputatie 7
Badge +2

Uiterard fijn om te horen, dat er geen problemen zijn.

Mocht je het probleem toch wel ervaren, maak meteen die diagnose om die naar ons terug te koppelen.

Het lijkt alsof hier vanwege Sonos geen enkele opvolging meer is.

Ik heb de laatste 10 dagen de Move steeds af laten staan. Het probleem doet zich nog steeds voor. Simpel gesteld: Op een installatie die bestaat uit een Play:5, een Play:3 en een Boost werkt TuneIn niet op een betrouwbare manier. De laatste feedback vanwege Sonos is dat de Play:5 het niet meer aan kan. Alle huidige Sonos apparatuur dan maar buiten gooien en vervangen door andere?

Idem hier. Is begonnen na aankoop Simfonisk. Niet geschikt om te groeperen met Play 1 en Play 3?

Gisteren nog wat tests gedaan.

Ik heb de zender (VRT Radio 1) verwijderd uit favorieten en weer toegevoegd. Probleem blijft bestaan: “unable to connect to TuneIn”, geluid valt na een tijd weg op alle speakers. Recentste voorbeeld: diagnose nummer 1489138222.

Dan een andere zender geprobeerd (VRT Stu Bru). Ook daar de zender verwijderd uit favorieten en weer toegevoegd. Zelfde probleem: “unable to connect to TuneIn”, geluid valt na een tijd weg op alle speakers. Diagnose nummer 1904410900.

Beste,

 

Ik heb dezelfde problemen.

In TuneIn valt de radio regelmatig weg.
Alle oplossingen zoals hierboven reeds geprobeerd zonder resultaat

diagnosenummer  1165925615

Reputatie 4
Badge +3

En ik zie dat er op dit forum al redelijk veel mensen diezelfde klacht hebben. Hopelijk geen SONOS probleem, want dat zou erg zijn voor zulk een duur systeem dat ook nog altijd niet op spraak kan gestuurd worden (Alexa edm.).

Het probleem hiervoor dat de symptonen wel hetzelfde kunnen zijn, maar de oorzaak vaak verschillend is, ik zou je dan ook willen vragen om een diagnose binnen 20 minuten te maken nadat het geluid wegvalt.

Mocht je dit doen vermeld dan hier ook het bevestigingsnummer, dan kijk ik er graag even naar voor je.

Ook wil ik daarbij zeggen dat Google Assistant als spraak nu al een tijd werkt in Nederland en Belgie

 

Is iemand van Sonos dit probleem nog aan het bekijken? Het probleem gaat uiteraard niet vanzelf weg.

Nieuw voorbeeld: zie diagnose nummer 611273396

Communicatie vanaf je Boost naar de speakers ziet er goed uit, heb je ook hetzelfde probleem met andere radio zenders of muziek diensten?

Zou je anders de radio zender eens uit je favorieten willen halen, en deze dan opnieuw te zoeken in de Sonos app?

Reputatie 4
Badge +3

Hey Serge,

Kan me inderdaad voorstellen dat dit vervelend is.

Dit zal dan ook zo snel mogelijk worden opgelost door middel van een software update.

Kan je helaas niet exact vertellen wanneer deze update er komt.

 

Als het goed is ervaar je geen probleem wanneer je de muziek start op je Play:3 of Move en daarna dan de Play:5 in de groep erbij zet.

Helaas werkt de workaround niet: ik heb de Play:5 uit de groep verwijderd, zodat alleen de Play:3 nog in de groep zit. Dan speel ik even af (TuneIn) en voeg daarna pas de Play:5 toe.

10 minuten later viel TuneIn weer uit. Diagnose nummer 960975808