Reclame bij radio luisteren via TuneIn

• 20 September 2018
  • 85 reacties
  • 13528 Bekeken

Toon eerste bericht

85 Reacties

Reputatie 7

Hoewel ook ik reclames vervelend vind, begrijp ik de noodzaak erachter wel. Jij zegt: “Die 'muziekdienst’ voegt daar niets aan toe - die geeft gewoon het kanaal door." Maar dat is, in het systeem waar Sonos voor gekozen heeft (via TuneIn of Sonos Radio), nu precies de dienst waar je voor “betaalt” door die extra reclame: ergens staat een computer die dat voor je doet. Vergelijk het met Ziggo of KPN: ook die geven gewoon signalen door, maar moeten daar wel iets voor doen. En dat kost geld.

Dat de reclame afhankelijk is van op welk device (computer of telefoon) je de Sonos app gebruikt, heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Maar goed: waar hebben we het over? Eén reclame bij de start van je dag.

Vergelijk het met Ziggo of KPN: ook die geven gewoon signalen door, maar moeten daar wel iets voor doen.

Dit is meer alsof ik met een Samsung tv eerst naar een reclame van of via Samsung moet kijken als ik de tv aanzet. Of dat Ziggo dat doet. Het punt is - ik koop een apparaat dat alleen werkt via een app en het gebruik van die app heb ik dus betaald via de aanschaf van het apparaat. Dan wil ik daar geen ongevraagde reclame mee ontvangen. En die reclame kreeg ik de laatste dagen elke keer als ik de muziek had stopgezet en weer op startte, wat ik regelmatig doe als ik aan het werk ben. Maar goed - via de nieuwe manier heb ik nog niets voorbij horen komen.

Reputatie 7
Badge +3

Maar tv kijken zonder reclame is vrijwel uitgesloten. Ook bij de Sonos hangt het van het gebruik af of je wel of geen reclame zult horen. Helaas is het in de huidige maatschappij niet meer zo dat je zonder kunt.

De reclame wordt niet door je speaker toegevoegd, maar door de gekozen muziekdienst of dat nu die van Sonos of van een andere aanbieder is. Sonosradio is ook gewoon een extra dienst waar toevallig de naam Sonos aanhangt. 

Reputatie 7

Je koopt geen apparaat met een levenslang recht op radiozenders, maar een apparaat dat toegang geeft tot services die door anderen worden aangeboden. Voor die services moet je betalen - of via een abonnement (Spotify), of via het aanhoren van reclame. Bij TuneIn is reclame de enige mogelijkheid.  En die komt helaas inderdaad bij elke start, vervelend als je vaak pauzeert. Gelukkig heb je een work around.

Een URL invoeren om reclame te omzeilen van een dienst als Tuneln, gaat mij denk ik niet lukken. Toen Sonos naar S2 ging, moest ik afstand nemen van de nieuwste up dates. Met mij ontploften veel gebruikers die flink hadden geïnfesteerd in Sonos om vervolgens te horen te krijgen dat ze nog een restprijs voor hun product konden krijgen. Vanaf dat moment was het voor mij al duidelijk: nooit meer Sonos! Radiostations zelf hebben al reclames. Ik zie het als een inbreuk in mijn autonomie, dat ik er niets aan kan doen om een dienst als Tuneln links te laten liggen. Ik wil alleen de radio aanzetten om via enkele kanalen nieuws te luisteren. Sonos zou het mogelijk moeten maken zelf een URL in te voeren, maar van Sonos hoor je nooit iets. Nooit een mail over aanbevelingen of iets dergelijks. 
Waarschijnlijk wordt het straks een nieuwerwetse geluidsinstallatie zodra ik Sonos de deur uit doe. En radiootjes genoeg te koop.

Reputatie 7
Badge +3

Tip: het is nu Black Friday week.

Reputatie 7

@Hans 42 Je lijkt je besluit al te hebben genomen. Jouw goed recht.

Natuurlijk zijn reclames niet leuk, maar de aangeboden dienst moet toch ergens van betaald worden? De switch naar S2 was niet leuk, maar gezien de technische vooruitgang, met name het feit dat de oude apparaten geen geheugen genoeg hadden, verklaarbaar. Uiteindelijk heeft Sonos dit goed opgepakt: je krijgt nog veiligheidsupdates, maar geen nieuwe functies meer. Oude functies kunnen afnemen, al is dat bij mijn weten nog niet gebeurd. Andere fabrikanten (op internet wordt verwezen naar Bose) hebben een hele generatie devices gewoon de rug toegekeerd.

En om een beetje reclame nu een inperking van je autonomie te noemen? Dat gaat mij wat ver. Het hele internet hangt van reclame aan elkaar….. 

Een eigen url invoeren is mogelijk, maar dan blijf je in TuneIn, dus mogelijk ook met reclame. Heb je Juke al eens geprobeerd?

Van Sonos hoor je nooit iets? Heb je in de app of op je profiel op hun website dat dan uitgezet? Let op: het kan op reclame lijken.

Juist een nieuwerwetse geluidsinstallatie zal je hetzelfde probleem geven als Sonos, tenzij je bereid bent te betalen voor content. Je beste oplossing zou juist ouderwets zijn: een stereo, met een tuner (wellicht wel DAB+). Geen extra reclame meer……. Maar ook geen multiroom. Binnen Sonos zou je ook een DAB-tuner op een Port of Play 5 kunnen aansluiten, overigens.

Oh ja. Heb je Juke al geprobeerd?

Black Friday Erooij, is wel een idee :)

@106rallye Omdat ik in de Sonos app regelmatig pop ups voor updates naar S2 zie, heb ik nooit meer een update uitgevoerd, bang in S2 terecht te komen. Ik ben met andere dingen bezig en Sonos zou het gewoon moeten doen, maar eigenlijk zou ik er wat meer energie in moeten steken (zoals nu dus).

Dat ik reclame een inperking van mijn autonomie noem, ben ik het nog steeds mee eens. Er is iemand die letterlijk op mijn systeem binnendringt zonder dat ik daar iets aan kan doen. Hij gijzelt mij letterlijk, want als ik niet wil luisteren is mijn systeem gehackt. Groot verschil met een filmpje op Youtube bekijken: ik zit op Youtube. Het filmpje begint na de reclame. Als er reclame mijn systeem binnen dringt, mis ik een gedeelte van het programma dat ik wil horen. Tuneln zou daarom met de radiostations een overeenkomst moeten sluiten. Dáár zit de reclame voor het bekostigen van de uitzending. De radiostations willen bereikbaar kunnen zijn en moeten dat regelen met Tuneln !!! En zo is het Rallij (weet niet van welke partij je precies bent).

Heb er nu geen tijd voor maar zal Juke (?) eens gaan proberen. Thnx.

Reputatie 7
Badge +3

Zeker nog nooit naar YouTube gekeken de laatste tijd 😂 echt niet alleen aan het begin van het filmpje, maar zelfs diverse malen door het filmpje heen. Dat wordt echt steeds erger. 

Gelukkig heeft Sonos zich nooit als een radio op de markt gezet. Naar mijn weten altijd als een medium wat muziekdiensten, betaald en onbetaald, kan doorzetten. Via elk medium is het helaas de tendens dat er steeds meer reclame wordt aangeboden. En nu geen reclame is voor de toekomst geen garantie. Dit is beleid per muziekaanbieder. Juke lijkt voor nu de beste oplossing, maar voor hoelang? 

Reputatie 7

Allereerst: ik ben geen “partij”, maar gewoon een Sonos-gebruiker. Ik vind het leuk om andere gebruikers te helpen.

Ingaand op je post. Helaas is het tijdperk van "zou het gewoon moeten doen” voorbij, als dat er ooit al geweest is. Je auto moet een beurt, je computer een virusscanner en een update. Zo gaat het nu eenmaal, zeker met connected devices. Die hebben voordelen (Spotify, multiroom zonder kabels), maar ook nadelen (snellere technische veroudering, veiligheidsupdates, veranderende functies). Sommige Sonos devices kunnen niet op S2. Ik kan niet zien welke devices jij hebt, dus kijk even of je niet je systeem splitst bij de upgrade, waarbij de oude apparaten op S1 blijven en enkel de nieuwe naar S2 gaan. Bij mij ging de upgrade (alweer een poos gelden) overigens pijnloos. Zie https://support.sonos.com/s/article/4786?language=nl_NL en https://support.sonos.com/s/article/4845?language=nl_NL

De discussie over wie zou moeten betalen voor doorgifte lijkt op de discussie tussen kabelmaatschappijen en zenders, zie https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-en-kpn-betalen-meer-voor-doorgifte-publieke-omroep-npo/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F&referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Daar betaalt dus Ziggo aan de publieke omroep en niet de publieke omroep aan Ziggo. Volgens kij betalen commerciëlen wel aan Ziggo

Bij de grote hoeveelheid zenders, uit landen all over the world die TuneIn doorgeeft, lijkt het mij vrijwel onmogelijk om dit te regelen - of het wordt heel duur. En bovendien: waarom zou de belastingbetaler (de financier van de publieke omroep) moeten opdraaien voor jouw keus om via Sonos te luisteren?

Nogmaals: reclame is vervelend. Dit zou op te lossen zijn door het betaalde TuneIn-abonnement ook op Sonos in te voeren, maar dan raken velen hun “gratis” (tussen aanhalingstekens want je betaalt door te luisteren naar reclame) kwijt. Ik luister zeer beperkt via TuenIn dus zou ik geen abbonnement nemen en alle zenders kwijt zijn. voor mij geldt: laat maar, ik luister wel even naar reclame.

Overigens onderbreekt Youtube zelfs de filmpjes voor reclame, wat TuneIn bij mijn weten niet doet. Maar bij TuneIn mis je een stukje uitzending, dat dan weer wel. kan ook niet anders: TuneIn geeft zenders door, Youtube speelt ze af vanaf hun servers.

Kortom: het huidige systeem van Sonos is het meest haalbare en wat mij betreft het minst vervelden. jij mag daar anders over denken, maar ik vraag mij af of je bij anderen een betere deal krijgt.

Overigens: je krijgt geen extra reclame als je vanaf je iPhone via Airplay naar het systeem streamt. Wellicht is dat de makkelijkste methode om aan TuneIn te ontkomen.

Reageer