Sonos hapert - wil iemand van Support naar mijn diagnostische info kijken?


Reputatie 2
Badge +1

Hoi!

Helaas is mijn Sonos-systeem sinds gisteren regelmatig aan het haperen. Daarmee bedoel ik dat speakers steeds kort uitvallen. Niet allemaal tegelijk en niet altijd dezelfde speaker. Recentelijk is er een One SLbijgekomen in de keuken, maar dat gaf de eerste dagen geen problemen. Verder is er helemaal niets veranderd, dus ik vraag me af wat er aan de hand is.

Ik heb al meerdere malen de speakers van de stroom gehaald en ook de modem/router (Ziggo) gereset, maar dat mocht niet baten.

Bevestigingsnummer diagnostische info: 1680819891.


40 Reacties

Reputatie 2
Badge +1

@Eddie the Eagle bedankt!

In mijn kleine appartement heb ik nu:

- een voorkamer met 2x een Symfonisk bookshelf als stereopaar
- een achterkamer met 2x een Sonos One als stereopaar
- een keukentje met 1x een Sonos One

In de voorkamer komt Ziggo mijn appartement binnen en vlakbij dat aansluitpunt staat ook de modem/router/ConnectBox van Ziggo. Er is geen eigen router of iets dergelijks aangesloten verder. Ik heb ook geen wifi-boosters of powerline-dingen.

De Symfonisken bevinden zich in die voorkamer. Daar vallen ze, ondanks dat ze niet groen zijn, mooi weg in het interieur. One's kan ik daar niet goed kwijt, die daar plaatsen is geen serieuze optie.

1 van de Symfonisken bevindt zich op ongeveer 1 meter afstand van de router en is daar (nu weer) met een ethernetkabel op aangesloten. Dit is de enige speaker die met een kabel is aangesloten.

Het stereopaar van 2 (duh) One's staat in de achterkamer. 1 hiervan bekabeld aansluiten is theoretisch mogelijk en zou tijdelijk kunnen voor testdoeleinden. Maar als permanente oplossing is dat geen optie. Er is niet op een nette manier een kabel te trekken naar die plek.

De losse One staat in het keukentje. Ook hiervoor geldt dat bekabeld aansluiten geen optie is.

Deze set-up heeft tot 5 dagen geleden probleemloos gewerkt. Met 'oplossingen' als 'je moet een andere speaker bekabelen' heb ik moeite, eerlijk gezegd. Je kiest niet voor 'het ultieme draadloze home sound system' om vervolgens lange netwerkkabels over vloeren en door tussendeuren te gaan leggen.

De support-medewerker die mij een mail stuurde gaf aan te zien dat de bekabelde speaker (de ene Symfonisk dus) moeite had om voldoende informatie naar de andere speakers te sturen. Is dat een probleem dat door een Boost wordt opgelost? Of wijst dat op een defect aan deze speaker? (Ik blijf herhalen: tot 5 dagen geleden géén problemen en hier is niks veranderd.)

Bij WM staat bij alle 5 de speakers 0.

Naar die network matrix ga ik later eens kijken. Interferentie van buren kan hier zeker een probleem zijn, ik woon in een appartementengebouw met buren aan alle kanten.

Overigens draait Sonos de hele ochtend al prima, nog geen hapering gehad. :-)

Reputatie 6
Badge +3

WM:0 is dus prima. Je zou inderdaad bij wijze van test (als je toch weer haperingen krijgt) de losse One even tijdelijk bij je router kunnen zetten en eens kijken wat dat doet. Mogelijk is de Symfonisk te beperkt om als root in je SonosNet te kunnen dienen; ik bedenk nu ook maar wat hoor, maar die heeft andere hardware dan de One. Ook eens die Network Matrix in je huidige scenario bekijken en dan met de One bekabeld. Screenshots maken en eens vergelijken. En, tja, je zou een Boost kunnen overwegen, die is daar voor gemaakt. Ook dan kun je weer eens naar je Network Matrix kijken en zien wat het uitmaakt. Als het niks doet, heb je bij Sonos altijd de 100 dagen, geld terug garantie.

Reputatie 2
Badge +1

Bedankt @Eddie the Eagle !

Wat de Boost betreft: ik lees nogal eens dat de Boost eigenlijk overbodig is als je in de gelegenheid bent 1 van je speakers bekabeld aan te sluiten. Maar de Boost kan dus toch de oplossing zijn als je Sonos-net soms hapert?

Reputatie 6
Badge +3

Bedankt @Eddie the Eagle !

Wat de Boost betreft: ik lees nogal eens dat de Boost eigenlijk overbodig is als je in de gelegenheid bent 1 van je speakers bekabeld aan te sluiten. Maar de Boost kan dus toch de oplossing zijn als je Sonos-net soms hapert?

Aangezien het allemaal draadloos is, is het nooit met zekerheid te zeggen, maar ik raad je aan om onderstaand artikel eens te lezen. Daar zie je iemand die waarschijnlijk in een kasteel woont en een Sonos speaker heeft bekabeld net zoals jij. Daarna begint ie 3 x een Boost bij te steken en illustreert aan de hand van de Network Matrix wat er dan gebeurt. Hij geeft tevens een uitleg van de Network Matrix. Het is puur ter illustratie, niet om meerdere Boosts te bepleiten.

 

https://freetime.mikeconnelly.com/archives/6050

Reputatie 2
Badge +1

Interessant artikel, geeft me meteen wat inzicht in hoe ik die network matrix moet lezen.

Die van mij ziet er nu wel goed uit denk ik, maar het systeem draait ook de hele ochtend al zonder haperingen.

 

Reputatie 2
Badge +1

Als ik het af en toe opnieuw doe, zie ik dat het vakje linksboven soms groen is, soms geel. En heel af en toe is het vakje linksonder ook geel. De rest is consequent groen.

Maar ik ondervind ook geen problemen momenteel.

Als er weer haperingen zijn, zal ik kijken hoe het er dan uitziet.

Reputatie 6
Badge +3

Dit ziet er goed uit hoor; ik begin me langzaam af te vragen of die haperingen wel bij jou zitten of dat het bv iets is van het radiostation dat je beluisterd. Inderdaad eens kijken hoe het er uitziet bij haperingen.

Reputatie 2
Badge +1

Ik luister nooit naar radiostations. Ik luister of Spotify (via de Sonos Connect app) of eigen library. Bij beide heb ik last van de haperingen. Of last gehad van de haperingen, om het optimistisch te formuleren. :relaxed: Ik ga in ieder geval geen Boost bestellen voorlopig.

Reputatie 6
Badge +3

ok, als het bij eigen muziek is, dan zit het probleem ook echt in huis op dat moment.

Reputatie 2
Badge +1

Niet de hele dag thuis geweest, maar in de tijd dat ik wel thuis was geen enkele hapering gehad. Na tienen vanavond verscheen er wel oranje en zelfs rood in de network matrix. Een tijdje 2 rode vakken.

Maar ook in deze periode helemaal geen haperingen.

Reputatie 2
Badge +1

Het systeem draait nog steeds probleemloos. Wat de haperingen gedurende die 5 dagen heeft veroorzaakt is niet duidelijk. Maar het doet zich al bijna een week niet meer voor. Hopelijk blijft het zo. Voor nu ben ik weer blij met mijn systeempje. :relaxed:

Badge

Goedendag Allen,sinds gisteren is de rechterzijde van onze SONOS-connect uitgevallen,ook na het vervangen de audiokabels blijft de rechterzijde stil.Kan dit een intern defect zijn in de Connect?We hebben de connect al gereset maar zonder resultaat,heeft iemand een idee of oplossing voor ons?

Vrgr Dik

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou een nieuw topic starten, nooit een oud onderwerp, welke je niet zelf gestart hebt, opnieuw leven inblazen. Erg verwarrend.

Maar bij het vermoeden van een defect zou ik even contact opnemen met Sonos. Zij kunnen meekijken.

Badge

Ik zou een nieuw topic starten, nooit een oud onderwerp, welke je niet zelf gestart hebt, opnieuw leven inblazen. Erg verwarrend.

Maar bij het vermoeden van een defect zou ik even contact opnemen met Sonos. Zij kunnen meekijken.

Ik ben al weg…..

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou een nieuw topic starten, nooit een oud onderwerp, welke je niet zelf gestart hebt, opnieuw leven inblazen. Erg verwarrend.

Maar bij het vermoeden van een defect zou ik even contact opnemen met Sonos. Zij kunnen meekijken.

Ik ben al weg…..

Het was maar een goedbedoelde tip.

Reageer