Is een "dubbelrol" voor surround-rears mogelijk?


(Ik vond een oud topic wat mijn situatie beschreef, maar daar kon ik niet meer op reageren)

Mijn huidige setup:​​​​​​ TV met daaronder de Sonos Arc, Sub en 2 One SL’s als rears. Tegenover de TV heb ik mijn platenspeler staan, aangesloten met een Sonos Port.

Als surround setup ben ik hier uitermate tevreden mee.

Voor het muziekgedeelte van deze setup is het geluid wel okay(ish), maar ik ben niet helemaal tevreden en ik denk dat er meer uit te halen is. Voor het draaien van muziek zou ik daarom de 2 One’s willen vervangen door 2 Five’s en deze als stereopaar te koppelen voor de platenspeler. Eventueel met toevoeging van de Sub, maar dat is waarschijnlijk niet eens nodig. De One’s wil ik dan naar elders verplaatsen, bijvoorbeeld naar buiten op het overdekte terras om daar op mooie dagen van muziek te genieten.

Het probleem is dat ik telkens lees dat ik de 2 Five’s niet meer als surround-rears kan gebruiken als ik ze als stereopaar aan de platenspeler koppel, met of zonder Port. En dat vind ik onbegrijpelijk en laat me niet los. Kun je dit met het slim maken van ‘kamers’ en ‘groepen’ niet voor elkaar krijgen? Als het in de software/app van Sonos niet kan, is er dan misschien een andere app die dit kan regelen? Of is er een manier om dit met hardware, bijv een switch/schakelaar of het omprikken van een kabel desnoods. te bewerkstelligen?  

Naar mijn idee is dit toch geen rocket-science en zou het mogelijk moeten zijn. Kan iemand me daar mee helpen? Of me van het idee afhelpen?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

18 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dit is niet simpel mogelijk. Je zult dan steeds de surroundopstelling moeten opheffen en deze als stereo plaatsen. Niet aan te raden dus.

Op zich is dit ook wel logisch denk ik. In feite wordt binnen Sonos de surroundopstelling als 1 speaker gezien, waarbij de playbar/Arc de overige speakers aanstuurt.

De wens is er al heel lang, dus mijn verwachting is dat dit niet opgelost zal/kan worden.

Hoi @ptrgll ,

Je zou kunnen overwegen om de 2 Five's van Sonos als stereo setting te gebruiken.
En de twee One's van Sonos niet weg te doen, maar blijven gebruiken voor Surround.

Ik heb zelf de ARC gekoppeld met twee x de Sub Gen 3
Twee x de One van Sonos Gen 2 als Surround.
Twee maal de Play 5 boven de tv als stereo setting.

In september gaan de twee maal One naar mijn nichtje. Geven we weg.
De Play 5 ga ik gebruiken voor Surround.
En de Five's als stereo speakers.

En voor het terras heb ik een Roam van Sonos.
Ruim voldoende voor mijn terras.
 

Reputatie 7
Badge +3

Vergat ik inderdaad nog te vermelden. Een goede stereo opstelling staat altijd voor de luisterpositie en een goede surroundopstelling staat altijd achter de luisterpositie. Dat zou dan ook betekenen dat je steeds de speakers zou moeten verhangen. Ik geloof niet dat je dat zou moeten willen.

Kortom, wat mij betreft, een juiste keuze (indien dit al een keuze is en geen technisch aspect) van Sonos.

Dit is niet simpel mogelijk. Je zult dan steeds de surroundopstelling moeten opheffen en deze als stereo plaatsen. Niet aan te raden dus.

Maar als dit op een op andere manier gescript of geautomatiseerd kan worden is het wel mogelijk dus? Ik snap dat het niet in de ‘Keep It Simple Stupid’ filosofie van Sonos past om dit in de app mogelijk te maken, maar als ik in een 3rd-party app even op een knop moet drukken om te ‘switchen’ tussen de Home Theatre-setup en de Muziek-setup kan ik er mee leven.

Hoi @ptrgll ,

Je zou kunnen overwegen om de 2 Five's van Sonos als stereo setting te gebruiken.
En de twee One's van Sonos niet weg te doen, maar blijven gebruiken voor Surround.

Ik heb zelf de ARC gekoppeld met twee x de Sub Gen 3
Twee x de One van Sonos Gen 2 als Surround.
Twee maal de Play 5 boven de tv als stereo setting.

In september gaan de twee maal One naar mijn nichtje. Geven we weg.
De Play 5 ga ik gebruiken voor Surround.
En de Five's als stereo speakers.

En voor het terras heb ik een Roam van Sonos.
Ruim voldoende voor mijn terras.
 

Dat heb ik ook overwogen, maar ik vind het wat overdreven om naast de One’s nog eens de Five’s te plaatsen. En misschien verkoop ik de One’s en koop een Move of Roam voor het terras. Wellicht kan ik de Port ook nog verkopen (als ik de line-in van de Five’s kan gebruiken) om het benodigde budget te verkleinen.

Vergat ik inderdaad nog te vermelden. Een goede stereo opstelling staat altijd voor de luisterpositie en een goede surroundopstelling staat altijd achter de luisterpositie. Dat zou dan ook betekenen dat je steeds de speakers zou moeten verhangen. Ik geloof niet dat je dat zou moeten willen.

Kortom, wat mij betreft, een juiste keuze (indien dit al een keuze is en geen technisch aspect) van Sonos.

Mijn luister/kijk-positie is midden in de kamer. Voor me de TV met Arc en Sub, achter me de One’s. Als ik me 180 graden omdraai (naar muziek-luisterpositie) heb ik de One’s voor me. Bovendien blijf ik nooit lang zitten als ik muziek luister haha.

Ik heb een app gevonden die misschien kan wat ik wil: Soro For Sonos.

Heeft iemand daar al ervaringen mee?

Reputatie 6
Badge +3

Maar als dit op een op andere manier gescript of geautomatiseerd kan worden is het wel mogelijk dus? 

Inderdaad, dat kan zeker, het is alleen een zware & uiterst complexe ingreep. Sonos zal daar nooit aan gaan. Deze vraag ligt er al jaren.

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb een app gevonden die misschien kan wat ik wil: Soro For Sonos.

Heeft iemand daar al ervaringen mee?

Zo zijn er meerdere 3rd party apps die ook scenes aankunnen, maar dan alleen met het groeperen van kamers. Ik heb er nog geen enkele gezien die een surround of stereo bond/pair tijdelijk kan opheffen en daarna weer kan samenvoegen. Handmatig kan dat wel, dus is het ook te automatiseren.

Ik heb een app gevonden die misschien kan wat ik wil: Soro For Sonos.

Heeft iemand daar al ervaringen mee?

Zo zijn er meerdere 3rd party apps die ook scenes aankunnen, maar dan alleen met het groeperen van kamers. Ik heb er nog geen enkele gezien die een surround of stereo bond/pair tijdelijk kan opheffen en daarna weer kan samenvoegen. Handmatig kan dat wel, dus is het ook te automatiseren.

Ik ga me daar eens in verdiepen. 

Reputatie 7

Ik ben zeer benieuwd naar hoe die app dat doet. Surrounds worden namelijk op geheel een andere manier aangestuurd (als slave van de soundbar, via een dedicated 5Ghz verbinding) dan aparte speakers of een stereoset. Er moet dan echte heel wat gewijzigd worden. Houdt de set up dan in beide gevallen ook nog de Trueplay-instelling vast?

Reputatie 6
Badge +3

 Er moet dan echte heel wat gewijzigd worden. 

 

Inderdaad, complexe en zware ingreep, zal Sonos nooit aan beginnen, maar uiteindelijk is het een grote berg settings die je onder scenario`s kunt opslaan. Als je het handmatig kunt oplossen, valt het ook te automatiseren.

 

Offtopic: ik zou liever andere problemen opgelost zien, zoals het 65K,  SMB1 en STP verhaal, die zijn veel essentieler en maken Sonos tot gedateerde technologie, daar zullen ze wat mee moeten maar zelfs dat grijpt diep in hun software.

Reputatie 6
Badge +3

Ik ga me daar eens in verdiepen. 

Kijk ook eens naar Sonosequencr & Sonophone. Maar...zoals gezegd, die gaan je niet helpen met het ontbundelen van een Stereo of Surround bundel. Dat heb ik nog niet gezien, dus als je het vind ben je de held van de dag hier :wink: .

Ik ben zeer benieuwd naar hoe die app dat doet. Surrounds worden namelijk op geheel een andere manier aangestuurd (als slave van de soundbar, via een dedicated 5Ghz verbinding) dan aparte speakers of een stereoset. Er moet dan echte heel wat gewijzigd worden. Houdt de set up dan in beide gevallen ook nog de Trueplay-instelling vast?

Ik heb de vraag inmiddels bij de ontwikkelaar van de Soro-app neergelegd. De Trueplay-instelling is nog een aanvullend probleem inderdaad. Wordt vervolgd.

Ik ga me daar eens in verdiepen. 

Kijk ook eens naar Sonosequencr & Sonophone. Maar...zoals gezegd, die gaan je niet helpen met het ontbundelen van een Stereo of Surround bundel. Dat heb ik nog niet gezien, dus als je het vind ben je de held van de dag hier :wink: .

In het kader van de Olympische gedachte: Ik ga er voor!

Reputatie 7
Badge +3

Ben bang dat dit dan geen medaille wordt.

Badge +1

@ptrgll Heb je nog gevonden of het met de Soro-app kan. Loop tegen zelfde probleem aan.

Heb vandaag twee fives ontvangen. Ingesteld als surround en dan kom ik tot de conclusie dat de line-in voor de platenspeler niet werkt in surround modus. In stereo modus werkt het wel. Zou ook graag zien dat je snel kan switchen. scheelt toch weer 449,- voor een port. 

Kan wel janken, nergens staat het op de Sonos site bij de verkoop info of faq. Alleen als je op dit forum zoekt naar problemen, kom je het tegen. hier was ik niet op voorbereid

Reputatie 6
Badge +3

@ptrgll Heb je nog gevonden of het met de Soro-app kan. Loop tegen zelfde probleem aan.

Heb vandaag twee fives ontvangen. Ingesteld als surround en dan kom ik tot de conclusie dat de line-in voor de platenspeler niet werkt in surround modus. In stereo modus werkt het wel. Zou ook graag zien dat je snel kan switchen. scheelt toch weer 449,- voor een port. 

Kan wel janken, nergens staat het op de Sonos site bij de verkoop info of faq. Alleen als je op dit forum zoekt naar problemen, kom je het tegen. hier was ik niet op voorbereid

Er is geen enkele App beschikbaar die dat kan. Ik ben er van overtuigd dat het technisch haalbaar is maar het is een zware ontwikkeling; ik denk niet dat Sonos of een 3rd party dat gaat doen. En Sonos vermeld de beperking v/d lijningang bij  trouwens wel op haar support site. Ik vrees dat er geen enkele manier is behalve het telkens weer handmatig uit elkaar halen v/d surround kamer, en dat gaat snel vervelen.