Beantwoord

Geluid uit One speakers bij gebruik TV niet hoorbaar

  • 26 November 2018
  • 23 reacties
  • 6892 Bekeken

Geachte allen,

Bij deze een vraag; sinds gister bezit ik een tweetal Sones One speakers die ik probeer te installeren als dolby surround speakers in aanvulling op mijn Beam. Wanneer ik TV kijk, hoor ik de One speakers niet. Wanneer ik echter via de Playstation Netflix kijk, of muziek via Spotify lusiter, hoor ik de One speakers overduidelijk en is het geluid wat je van Snos mag verwachten.

De Mediabox van Ziggo heb ik al gecheckt, deze staat op Dolby Surround-output. Ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie, maar de grote vraag is wat? Zou blij zijn als jullie mij kunnen helpen, waarvoor alvast mijn hartelijke dank!

Vriendelijke groet
icon

Beste antwoord door Tim S 29 November 2018, 16:37

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

23 Reacties

In de App kan je onder instellingen en dan het onderste menu (info over mijn sonos-systeem) zien wat voor een "output" er is van het geluid. Als je Netflix start zie je daar denk ik 5.1 staan maar ik ben bang dat het geluid van de Ziggo box wat je TV ingaat niet doorgegeven word via de kabel naar de sonos. Weet eigenlijk zo ook niet of het Dolby Digital 5.1 is wat Ziggo uitstuurt.
Dank voor je reactie Mark.. Kan ik de Ziggo Box rechtstreeks aan mijn Sonos beam koppelen?
Dank voor je reactie Mark.. Kan ik de Ziggo Box rechtstreeks aan mijn Sonos beam koppelen?

hoe heb je nu de beam aangesloten en de ziggo box? en dan voornamelijk welke kabels gebruik je?
Ziggo naar TV: HDMI kabel
BEAM naar TV; optische kabel (enige wat werkte destijds). De TV is overigens een Sony Bravia XE70.
Badge
Je zegt dat je ze niet hoort bij tv kijken. Als je van heel dichtbij luistert hoor je ze dan wel zachtjes? In dat geval kun je t namelijk oplossen door de verhoudingen aan te passen in het surround menu van je ruimte.
Hoi René,

Nee, ook niet zachtjes. Als ik kijk bij ‘Mijn Sonos’ staat er ook ‘Audio-ingang: Stereo’... dat betekent dat er geen DD geluid bij de Beam komt, toch?
Badge
Hi, ok. Heb geen ervaring met de ziggo box en de optische kabel naar de Beam. Heb je al eens gebeld met Sonos hierover? Ik had laatst ook een vraag en werd goed geholpen. Iig succes!
Reputatie 7
Badge +2
Sonos speelt af wat hij ontvangt, als er stereo staat heb je stereo, als er Dolby Digital 5.1 staat, krijg je de surround ervaring.
Weet dat alle delen in de ketting Dolby moeten doorzetten.
Zo zal een TV-decoder eerst op Dolby moeten staan voordat de TV dit ontvangt.
Dan zal de TV ook op Dolby gezet moeten worden, anders maakt deze stereo van het Dolby signaal, en zal je nog steeds stereo op de Sonos zien verschijnen/horen.
Helaas zijn er TV's op de markt die helemaal geen Dolby kunnen doorzetten, dan ben je ben ik bang meteen klaar met troubleshooten.
Een manier om dat uit te sluiten is door de Sonos rechtstreeks op de decoder aan te sluiten welke op Dolby staat.
Als je dan ziet dat Sonos Dolby weergeeft onder de info, dan weet je dat de TV het dus niet doorzet.
Navraag doen bij de fabrikant van de TV zou dan mijn volgende advies zijn.
Weet dat ook sommige TV kanalen van de decoder mogelijk nog steeds stereo kunnen geven ondanks dat de decoder op Dolby staat, zo moet je een HD kanaal bekijken wil je echt Dolby kunnen ervaren.
Dan kan het nog te maken hebben met het TV-programma waar je naar kijkt, geef altijd als voorbeeld dat de presentator van het NOS of RTL journaal voor je zit, niet achter je, dus hoor je het geluid van voren, niet van achteren.
Kan ook best dat bepaalde momenten in een Dolby Digital film geen achter geluid heeft, totdat er daadwerkelijk actie plaats vind en de explosies om je heen te horen zijn.
Meestal heeft Discovery Channel wel Dolby, maar mogelijk dat je in een reclame-blok weer stereo krijgt.
Zoals je leest, zitten er best wat haken en ogen in dit gehele Dolby verhaal, de gehele ketting van hoe de film word opgenomen tot aan de TV-zender, tot aan de hardware waar het programma op word weergegeven moet Dolby kunnen doorzetten alvorens Sonos Dolby zal ontvangen.
Hoi, had precies hetzelfde. Aantal uren geprutst maar lukte niet om geluid uit mijn One speakers te krijgen van de tv. De instellingen voor geluid van mijn tv i.p.v. stereo op dolby gezet. Dat was de oplossing.
Reputatie 5
Badge +2
We hebben hier nog een handig artikel waar je meer kan lezen over weinig of geen geluid uit de surroundspeakers.

Hoi, had precies hetzelfde. Aantal uren geprutst maar lukte niet om geluid uit mijn One speakers te krijgen van de tv. De instellingen voor geluid van mijn tv i.p.v. stereo op dolby gezet. Dat was de oplossing.

Toch krijg ik bij bv een praatprogramma geen geluid uit de One (wel als er muziek op tv is) ik wil ook het praten uit mijn achter speakers hebben

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is onmogelijk en ook niet zoals surround bedoeld is.

Reputatie 7

Bij een praatprogramma horen de stemmen voornamelijk uit de richting van je beeld te komen. De surround-geluiden zijn dan vooral de geluiden van het publiek - dat als je nu test bij talkshows er niet is door Corona. Jij wilt dus geen surround (stemmen uit de hoofdspeakers, omgevingsgeluidseffecten uit de achterspeakers) maar voor en achter stereo. Dat geeft een vreemd geluidsbeeld en Sonos is daar in de surroundstand (de enige stand voor TV-geluid) niet op ingericht. Wat je kunt doen is de achterspeakers niet als surround configureren maar als aparte stereoset en ze dan groeperen met je soundbar. Dan heb je het volledige geluid ook bij een talkshow uit je achterspeakers, maar:

  • het geluid naar de achterspeakers komt iets vertraagd door; en
  • het volume van de achterspeakers wordt niet meer geregeld met de afstandsbediening van je TV (maar met de app).

Bij een praatprogramma horen de stemmen voornamelijk uit de richting van je beeld te komen. De surround-geluiden zijn dan vooral de geluiden van het publiek - dat als je nu test bij talkshows er niet is door Corona. Jij wilt dus geen surround (stemmen uit de hoofdspeakers, omgevingsgeluidseffecten uit de achterspeakers) maar voor en achter stereo. Dat geeft een vreemd geluidsbeeld en Sonos is daar in de surroundstand (de enige stand voor TV-geluid) niet op ingericht. Wat je kunt doen is de achterspeakers niet als surround configureren maar als aparte stereoset en ze dan groeperen met je soundbar. Dan heb je het volledige geluid ook bij een talkshow uit je achterspeakers, maar:

  • het geluid naar de achterspeakers komt iets vertraagd door; en
  • het volume van de achterspeakers wordt niet meer geregeld met de afstandsbediening van je TV (maar met de app).

Dat laat ik maar en dan maar ff wennen aan dit '’nieuwe'’ geluid, thnx voor jullie reacties

Uiteraard kom ik met weer een vraag (zullen er nog veel gaan volgen) , de led op mijn beam bij spraak (mike) doet het wel maar bij beide One's niet, iemand enig idee?

 

Reputatie 7

Dat klopt: als je een One’s in surround zet met een Beam gaan de microfoons buiten werking. De Beam heeft zelf een microfoon en anders zou het systeem in de war raken.

T is gewoon een klote merk! Altijd verandert er wat en elke keer is er weer een box die t niet doet met die dure rotzooi

Reputatie 7
Badge +3

Wat een berg frustraties zeg. Wat verandert er dan elke keer? Er is nu na jaren een grote verandering waarbij je 2 apps hebt gekregen, verder is er niet echt veel verandert. Ja zoals bij iedere app zijn er regelmatig kleine updates of een cosmetische aanpassing. Negen van de tien problemen worden veroorzaakt door het netwerk of niet juist gebruik. 
Bel eens met Sonos zou ik zeggen.

Zeg maar: vroeger zetten je de cd cassette of wat dan ook aan en t werkte. 

Ik snap dat hier wat meer mogelijk is enz maar houdt t simpel. 

Altijd doen die klote boxen t en ineens ZONDER VERKLAARBARE REDEN T NIET MEER, ok maar WAAROM IS T DAN ZO MOEILIJK OM T WEER AAN TE ZETTEN???? Hoe moeilijk moet t zijn om te klikken op bijvoorbeeld kamer met die boxen,  maar nee t staat er niet tussen.   Zoeken zoeken en zoeken.. systeem volledig aan en uit gezet en toe  deed die troep t weer!!! Waarom. Moet toch altijd alles in de zooi zo ingewikkeld. KEEP T SIMPLE, KEEP IT WORK! IK denk dat dat de kracht is van een wel goed merk. Simpel voor iedereen, dan krijg je ook iedereen  als klant ipv dit

En ja  ik ben zeker kwaad, betaal rond de 4000 euro voor alle kamers in hus, dan mag je ook een systeem verwachten wat werkt met logica etc, maar ben zo te zien  niet de enige

Reputatie 7
Badge +3

Simpeler dan de Sonos kan het haast niet, maar ik begrijp de frustratie wel. Echter blijft een goede werking van Sonos afhankelijk van de opbouw en kwaliteit van het eigen interne netwerk in huis. Het mag duidelijk zijn dat dat in elk huishouden anders is en dat is waar de problemen om de hoek komen kijken. Dat is het gevolg van het kiezen voor een draadloos systeem. 
Gelukkig heeft Sonos een goede helpdesk die kunnen uitzoeken waar de eventuele problemen vandaan komen. Het blijft een kwestie van de wil om assistentie te zoeken en er samen uitkomen. Mij is nog niet duidelijk geworden wat u wel of niet ondernomen hebt om uw netwerkproblemen te verhelpen. 

Hoi, ja raak soms echt over de rooie van spul dat niet werkt.. dat is tegenwoordig met heel veel van die producten die veel zouden moeten kunnen, maar zo vaak storen dat je er gek van wordt.

 

Gisteren de stekker er voor de 4e keer uit gedaan en de telefoon 2 keer opnieuw gestart, toen deed ie t ineens wel.. onverklaarbaar. 

 

Bedankt in ieder geval.

 

Groet Harris 

Reputatie 7

Toch is het goed om eens contact op te nemen met Sonos als je weer eens problemen ondervindt. Niet alle problemen zijn onverklaarbaar (een nieuwe router van je buren heeft bijvoorbeeld invloed op jouw wifi) en Sonos kan best veel afleiden uit een diagnose (mits die binnen twintig minuten na een storing is gemaakt - nummer even opschrijven). Scheelt misschien een hoop frustratie.

P.S. Iedereen kan je mailadres zien. Is dat de bedoeling?