Beste plaatsing subwoofer (wellicht een tip?)

  • 20 May 2022
  • 4 reacties
  • 3395 Bekeken

Reputatie 4
Badge +3

Beste allemaal,

Momenteel zit ik een beetje te twijfelen of ik de sub gen3 er nog bij moet gaan halen. Heb op dit moment de Arc en 2 one SL’s. Het geluid is fantastisch, maar dat weten jullie natuurlijk allang.

Aangezien ik het uitzoeken minstens zo leuk vind als het genieten ervan, ben ik eens wat aan het rondneuzen gegaan. Zo heb ik ook gezien dat er al veel topics zijn geweest met een soort gelijke vraag. Helaas waren die gesloten voor reactie, dus excuses dat ik (weer) een nieuwe open….

Nu lees ik dat het bij de sonos sub eigenlijk niet zoveel uitmaakt waar je hem neerzet. Dat wil ik graag geloven, maar ben ook wel iemand die probeert het maximale eruit te halen als het kan.

Nu kom ik op internet dit tegen: 

 

In plaats van de “sub crawl” kun je dus met je mobiele telefoon met een app gewoon meten waar het het beste klinkt. Het ziet er simpel uit. Je plaatst de sub op de plek waar je normaal gesproken zit, speelt de video af waarin geluid is te horen tussen de 10 en 120 hz, zoals te zien/horen hier:

 

Dan loop je door je kamer heen met je telefoon en kijkt of er geen dips in de lijn komen. Dan zet je de sub daar neer en zet je trueplay weer aan en kalibreert deze opnieuw. En dan is het optimaal geplaatst. (voor het geluid dan, of de vrouw er blij van wordt, is vers 2)

De app welke in de bovenstaande video wordt gebruikt is “Spectroid” en is alleen voor Android en gratis (gelukkig heb ik buiten mijn eigen iPhone ook nog een Andriod telefoon van mijn werk, dus geen punt in mijn geval). Als je alleen een iPhone hebt, kun je de trial proberen van “Decibel X”

Zeggen de ervaren gebruikers onder jullie dat is hele bovenstaande verhaal flauwekul is voor sonos sub? Of is dit de moeite waard om te proberen?

Ik denk dat ik morgen even die sub gen3 ga ophalen, want ik ben inmiddels wel heel benieuwd hoe dat allemaal bij elkaar gaat klinken….

 

Groetjes,

Jeroen


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

4 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

Ik kan je over de plaats nog niet zoveel vertellen (hij staat bij ons nu recht naast de tv) we zijn pas verhuisd en hebben nog niet alle meubels staan. Maar 1 ding is heel duidelijk wat een fantastische subwoofer is de Gen3! Hij staat op dit moment op -2 en dat is voor ons echt voldoende. Er staan op internet wel meer interessante dingen te lezen, maar ik zou hem zeker ophalen als ik jou was.

Hoi @JeroenVR @Ronald22 ,

Precies wat Ronald zegt ophalen.
Je gaat er echt geen spijt van krijgen.
Ik had er eentje gekoppeld met de ARC, was er zo blij mee dat ik er nog eentje heb gehaald.
nu heb ik er twee gekoppeld aan mijn ARC.
Alsof je erbij bent.😎

Reputatie 4
Badge +3

Ze hadden in de winkel enkel de zwarte op voorraad en ik wil graag de witte. Dus besteld, als het goed is komt die 1 deze dagen binnen, we gaan het wel zien 👍 en horen🥳

Reputatie 4
Badge +3

Vandaag was mijn nieuwe sub gen 3 binnen in wit. Gelukkig nog net voor hemelvaart, dus meteen opgehaald eind van de ochtend.

Installeren ging vlekkeloos (zoals verwacht) en ben vanmiddag een beetje aan het experimenteren geweest zoals in mijn eerde post met die app op een Android telefoon.

Eerst zonder Trueplay, daarna met Trueplay. Blijkt dat Trueplay voor de frequenties waar de sub voor zorgt, weinig tot geen verschil maakt in onze situatie.
Tijdens het meten heb ik de sub op de bank gezet, waarbij ik een frequentiebereik van 20 tot 100 Hz liet draaien en daarna met de meting begonnen. Het maakt en heel klein beetje verschil. Als ik de meting uitvoerde links of rechts van het TV meubel, dus dicht bij de Arc, zag ik dat op de frequentie van 80Hz er een kleine dip zat (ongeveer 7dB), de rest bleef op een nagenoeg rechte lijn.
Wanneer ik achter de bank kwam (die staat op ongeveer anderhalve meter van de muur), meette ik een vrijwel constante lijn.
Nu is het zo dat ik een 2 onder 1 kap woning woon, en uitgerekend die muur dus grenst aan mijn buren. Kan me voorstellen dat wanneer ik daar de sub ga neerzetten, zij er eerder last van gaan krijgen. Dus voor het compromis gekozen om de sub rechts van de tv te plaatsen. Hoe dichter tegen de muur je hem zet, des te dieper lijkt de bass te zijn. Heb nu de frequentielijn nagenoeg vlak gekregen.

Daarna de Trueplay uitgevoerd, nog wat dolby test files gedraaid om de hoogte audio en de rear audio uit de sonos one SL’s op een gelijk volume te zetten en man….. Wat een onbeschrijfelijke aanvulling van het geluid is dit. Je voelt ook bij laag volume tijdens de testfile van Dolby Atmos de bass haarfijn en heel zuiver. Niet storend, maar je voelt hem tot in je lijf. Net even die nieuwe film “The Batman” gekeken in Dolby Vision en Atmos… Wij hoeven vanaf vandaag niet meer naar de bioscoop 🥳 Zo hebben we dat ding zo weer terug verdient - haha. 

Het maakt dus wel een klein beetje verschil (niet veel) waar je de sub neerzet. Ook ben ik mij ervan bewust dat je met een Android telefoon natuurlijk niet beschikt over geijkt spul, maar het is een redelijke richtlijn. Wat mij met name opviel is dat wanneer je de sub dichter tegen de muur aanzet (tot ongeveer 3 cm ervan af) je een diepere bass krijgt. Dan staat deze met de opening naar de zithoek toe gericht. Zet je hem 90 graden tov van de luisterpositie, komt er weer een dipje in (niet veel). 

Wat mij ook opviel, is dat de bass overal aanwezig is. Heb een redelijk grote kamer, (ongeveer 60 vierkante meter) de beneden verdieping is een u-vorm, waarbij de keuken achterin zit. Zelfs daar is de bass te voelen, wat een geweldig ding is dit!
We hebben de Loudness op “aan”, de treble op +1, de bass op +2, de sub op +1 en de rears op -2. Het is alsof je er midden in zit. Wat een feest 🥳