Beantwoord

5.0 Sonos Setup speelt media niet af in 5.1, alleen stereo


Na het aanschaffen van een Playbase met 2 Play:1’s als surrounds constateer ik dat deze Setup niet lekker werkt met 5.1 en maximaal een stereo signaal ‘produceert’ in veel gevallen.

Ik gebruik een Apple Tv 4e generatie (niet het 4K- model) en bij het gebruik van Netflix krijg ik alleen met een stereo signaal werkend geluid. Ik heb de Apple Tv surround sound output ingesteld op best beschikbare kwaliteit en dit maakt dat er geluid uit de speakers komt maar niet 5.1 signaal (dit zie ik, als ik kijk in de app naar informatie over mijn Sonos systeem).

De instelling handmatig zetten op Dolby Digital 5.1 zorgt ervoor dat er wel het 5.1 label verschijnt in de Netflix app, maar vervolgens komt er geen geluid uit de speakers.

Dit ervaar ik ook met mijn blu-ray speler (Sony) maar nader onderzoek heeft me geleerd dat het omzetten van DTS naar DD, ondanks in theorie mogelijk, niet goed gedaan wordt door de blu-ray speler en in dat geval niet te wijten is aan het Sonos systeem.

Ik heb helaas dus nog geen enkel plezier ervaren van ‘echt’ surround en hoop dat iemand me hier mee kan helpen.

Mijn televisie is overigens een tien jaar oude LG 42LG6000 maar deze is in staat om een Dolby Digital 5.1 signaal over de optische uitgang te sturen en zou dus niet het probleem moeten vormen. De Netflix app erkent immers dat er de mogelijkheid is om een 5.1 signaal te leveren zoals boven beschreven, alleen het geluid blijft achter.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen, alvast bedankt!

Vriendelijke groet, Marco
icon

Beste antwoord door Marco222 17 July 2018, 10:33

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

10 Reacties

Reputatie 7
Badge +3
Je schrijft nergens over de instelling op je televisie. Ik ga er hierbij vanuit dat de optische kabel vanaf je tv loopt. Op pagina 89 van de tv handleiding staat hoe je de uitgang op Dolby Digital moet zetten. Heb je dat ook gedaan?
Ja dat heb ik ook gedaan meteen bij het installeren van de Sonos speakers, helaas geen oplossing. Ik heb overigens per ongeluk op ‘beste antwoord’ geklikt ?
Reputatie 7
Badge +3
Ik ken de tv zelf niet, maar ik kwam dit tegen op internet https://www.avforums.com/threads/42lg6000-no-dd5-1-or-2-0-audio-on-optical-audio-output.816366/
Wanneer ik dit zo lees dan zou het niet kunnen wat jij wilt.
Ik ken de tv zelf niet, maar ik kwam dit tegen op internet https://www.avforums.com/threads/42lg6000-no-dd5-1-or-2-0-audio-on-optical-audio-output.816366/
Wanneer ik dit zo lees dan zou het niet kunnen wat jij wilt.


Dit heb ik inderdaad ook gevonden na wat zoeken maar mijn tv staat wel gewoon toe de optie te veranderen naar Dolby Digital en schijnt dus over een nieuwere/andere firmware te beschikken.

Er wordt ook echt herkend dat mijn tv een 5.1 signaal kan uitzenden want de Apple TV laat dan opeens het 5.1 label zien in de Netflix app bijvoorbeeld. In theorie zou het gewoon moeten werken maar de praktijk is helaas net anders. Het zou zomaar kunnen dat het misschien toch aan de tv ligt, hetzelfde gebeurt immers bij mijn blu-ray speler. Hoewel ik op internet meerdere gevallen heb gevonden dat de blu-ray speler van Sony ook problemen hebben met omzetten van DTS naar DD kan het ook toeval zijn. Ik zou eigenlijk met een andere tv moeten proberen of dat verschil maakt. Die heb ik echter niet in mijn bezit dus dat wordt nog een uitdaging... ?
Reputatie 7
Badge +3
Dat je atv / Netflix aangeeft dat het 5.1 is lijkt mij logisch. De atv stuurt wel het juiste signaal uit (geldt waarschijnlijk ook voor je blu-ray speler), maar je tv lijkt dit niet door te zetten naar je optische uitgang. Alleen stereo wordt goed doorgezet.
Zelf heb ik ook een atv en denon blu-ray en dat werkt via mijn sony tv prima. Heb je wel de laatste firmware op je tv (ik dacht gelezen te hebben dat de laatste uit 2013 is). Is altijd te proberen. Kon nergens vinden wat de update betekent.
Dat je atv / Netflix aangeeft dat het 5.1 is lijkt mij logisch. De atv stuurt wel het juiste signaal uit (geldt waarschijnlijk ook voor je blu-ray speler), maar je tv lijkt dit niet door te zetten naar je optische uitgang. Alleen stereo wordt goed doorgezet.
Zelf heb ik ook een atv en denon blu-ray en dat werkt via mijn sony tv prima. Heb je wel de laatste firmware op je tv (ik dacht gelezen te hebben dat de laatste uit 2013 is). Is altijd te proberen. Kon nergens vinden wat de update betekent.


Ik ga eens kijken of ik de laatste firmware kan installeren. Bedankt voor het mee denken, het lijkt inderdaad de tv te zijn die de boel beperkt. Wat dan echter weer gek is, met de app van Infuse op de Apple tv krijg ik het wel voor elkaar om DD 5.1 output te krijgen maar dan zijn er korte pauzes in de audio tijdens het kijken van een film...
Reputatie 7
Badge +3
Dat is dan inderdaad wel vreemd. De haperingen in het geluid duidt dan weer meer op een netwerk probleem, om je tv heeft problemen met de verwerking. Dit gaat mij d pet te boven. Mogelijk dat iemand anders dit herkent, maar ik zou zeker even voor d firmware kijken.
Dat is dan inderdaad wel vreemd. De haperingen in het geluid duidt dan weer meer op een netwerk probleem, om je tv heeft problemen met de verwerking. Dit gaat mij d pet te boven. Mogelijk dat iemand anders dit herkent, maar ik zou zeker even voor d firmware kijken.

Ik verwacht dat de oorzaak van de haperingen ook bij de tv ligt gezien mijn Playbase is aangesloten op ethernet en ik dus een zogenaamde ‘Boost’ Setup hanteer. Nogmaals bedankt ??
Misschien een wat late reactie maar als het van de Apple tv via HDMI naar de tv loopt en daarna optisch door naar de playbase dan is dit een veel voorkomend probleem omdat de meeste tv’s het signaal niet kunnen omzetten van HDMI naar optisch. Wat gebeurt er als je de Apple tv rechtstreeks optisch aansluit?
Reputatie 5
Badge +2
Als je de Playbase direct aansluit op de Apple Tv zou het gewoon moeten werken. Wat je inderdaad aangeeft HDMI naar optisch werkt niet op alle tv's. Direct op de bron zou een work-around kunnen zijn.