Google Assistant ipv Alexa in Sonos


Reputatie 2
Badge +2
Er komen steeds meer geruchten dat het maar de vraag is of Alexa überhaupt wel in het Nederlands zal gaan verschijnen en Google Assistant mogelijk zelfs al 2e helft dit jaar in het Nederlands zal gaan uitkomen. Zal Sonos dan Google Assistant integreren in hun systeem in het Nederlands? En wordt Google Assistant nu al wel in andere talen gebruikt in Sonos?

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

14 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Kan hier helaas weinig concreets over melden, Sonos ondersteunt de spraak besturing nog niet in Nederland.
Wat er in de toekomst op Sonos zal verschijnen qua functies en producten, word verder helaas ook geen uitspraak over gedaan.
Het lijkt mij, dat wij de veel mogelijk diensten aan Sonos proberen toe te voegen, maar de focus ligt wel op Alexa van Amazon op het moment.
Kan verder dus geen garanties bieden over toekomstige mogelijkheden.
Vanaf vandaag is Google Assisent er ook in het Nederlands, dus kom op Sonos, ik heb die speaker met de belofte dat er een spraak assistent zou komen in 2018 niet voor niets gekocht!
Reputatie 7
Badge +2
Vanaf vandaag is Google Assisent er ook in het Nederlands, dus kom op Sonos, ik heb die speaker met de belofte dat er een spraak assistent zou komen in 2018 niet voor niets gekocht!
Het is nog lang geen 2019 :8
Grapjes terzijde, Zoals verwoord in mijn vorige bericht, doet Sonos geen uitspraken over toekomstige functies en mogelijkheden.
Als Google op Sonos word geplaatst, zul je hier per officiele email een bericht over ontvangen.
Ik ga er tevens vanuit, dat Sonos eerst goed onderzoek zal doen om het 100% functioneel te krijgen, niet op de dag dat Google iets uitbrengt het zonder testen op Sonos te implementeren.
Een van de verkoopargumenten (marketing) die bij de introductie van de beam is gebruikt was letterlijk dat er in 2018 spraakbesturing in het Nederlands zou zijn. Als deze belofte dan niet waargemaakt wordt is terugsturen van het product een optie lijkt mij.
Reputatie 7
Badge +2
Een van de verkoopargumenten (marketing) die bij de introductie van de beam is gebruikt was letterlijk dat er in 2018 spraakbesturing in het Nederlands zou zijn. Als deze belofte dan niet waargemaakt wordt is terugsturen van het product een optie lijkt mij.
De Beam is een prima soundbar, die spraak-ready is, net zoals de Sonos One spraak-ready is.
Het is tevens nog geen 2019, wil je daarom toch vragen nog even geduld te houden.
Een van de verkoopargumenten (marketing) die bij de introductie van de beam is gebruikt was letterlijk dat er in 2018 spraakbesturing in het Nederlands zou zijn. Als deze belofte dan niet waargemaakt wordt is terugsturen van het product een optie lijkt mij.
De Beam is een prima soundbar, die spraak-ready is, net zoals de Sonos One spraak-ready is.
Het is tevens nog geen 2019, wil je daarom toch vragen nog even geduld te houden.


2018 is inmiddels wel voorbij, dus begrijp ik dat we onze producten kunnen terugsturen? Ik vind dat Sonos zich er wel heel makkelijk vanaf maakt. Begin 2018 waren de belooftes kraak helder, nu kan Sonos niets meer zeggen. Bovendien schuift Sonos, zeker in de andere topics op dit forum over dit onderwerp, de verantwoordelijkheid volledig af op Amazon. Maar ik kan mij niet herinneren dat ik een Sonos One van Amazon gekocht heb. Volgens mij is het toch echt Sonos die een product verkocht heeft en dus ook zijn beloftes moet waarmaken. Dat Amazon niet aan Sonos levert, is niet het probleem van de klanten van Sonos, maar van Sonos zelf. Het lijkt mij toch verstandig om met Google of Apple te gaan praten, wellicht kunnen die helpen om jullie beloftes aan jullie klanten waar te maken....
Reputatie 7
Badge +3
Waarom wil iedereen toch zo graag praten tegen zijn luidsprekers? Mijn vrouw zegt tegen mij dat hij harder of zachter (of helemaal uit :D) moet. En ja dat doe ik dan trouw. En trouwens....... meestal spreekt zij Nederlands tegen mij.
Het zal mijn leeftijd zijn, maar ik heb die spraakbesturing nooit helemaal begrepen. Zo vreemd om tegen “iets” te praten.
"In 2018 zal Sonos One ook Google Assistant gaan ondersteunen, waardoor het de eerste en enige smart speaker zal zijn die meerdere grote services voor stembediening ondersteunt. Met de Google Assistant en Sonos beschikken gebruikers niet alleen over geweldig geluid en een prachtige speaker, maar ook over een persoonlijke assistent die de hele dag klaar staat om je te helpen: met luisteren naar muziek, vragen stellen, het nieuws bijhouden, de lichten dimmen of checken wat er in je agenda staat. “Als het om streaming entertainment gaat, leven we in een gouden tijdperk”, zei Sonos CEO Patrick Spence. “Maar veel van deze geweldige content wordt beluisterd via smart speakers die niet ontworpen zijn met ook geluidskwaliteit in gedachten. Met de open benadering van partnerships, een agnostische benadering van spraakdiensten, de kracht van onze vele innovatieve partners en een geluidsplatform voor het hele huis, helpen we mensen om meer en beter te luisteren.”

Inmiddels 2019.... Miskoop?? Ga ervan uit dat we de SONOS terug kunnen sturen wegens niet nakomen? En ja wachten duurt te lang. Als de belangrijkste reden spraakondersteuning is geweest om dit product te kopen en het wordt niet geleverd is daar sprake van.
Reputatie 5
Badge +3
Ik ben oprecht benieuwd of dit zou kunnen. Is het misleidend? Stond het daadwerkelijk in de specificaties van het product en was het onderdeel van de koop? Voer voor Radar of Kassa, zou ik zeggen... Het doet een beetje denken aan het updaten van smartphones, als een smartphone fabrikant belooft dat ze updaten naar de nieuwe Android versie en vervolgens kan dat niet nagekomen worden, om welke reden dan ook, mag je dan ruilen?
Interessante ontwikkeling in de huidige techniek. Nog niet zo heel lang geleden kocht je een apparaat zoals het was en dat veranderde dan ook niet meer qua functionaliteit. Nu zijn de evolutie en mogelijke updates een marketinginstrument geworden (helaas hand in hand met "planned obsolescence").

Persoonlijk zou ik een Sonos aankoop hier nooit van laten afhangen. Voice services zijn een leuke gimmick, maar niet de enige reden om zulke aankoop te doen. Sonos is al zo'n compleet product... Als ik enkel een smart speaker zocht, kocht ik een Google Home Mini ofzo. Ik zie de toegevoegde waarde hiervan enkel in het prijsverschil tussen de Play 1 en de One. Ja, ik heb begin 2018 ook een paar Ones gekocht met het oog op toekomstige Google Assistant ondersteuning, maar ze terugsturen of omruilen voor Play 1s? Ik peins er niet over.
Reputatie 1
Badge +1
Voor sonos met spraak, google home, kan je nog wel lang wachten na de laatste gegevens over het uitstel.
Najaar 2018 zou voorjaar 2019 worden maar ook dat zit er niet echt in, en verder werd er inderdaad geadverteerd dat de sonos one met spraak zou zijn.

Maar zoals de kabouter aangeeft kan je er lang op wachten.

Reputatie 5
Badge +3
En was er vergelijkbare marketing gericht op de Nederlandse markt? ;)
Op de huidige productpagina van de One op de Nederlandse Sonos site, zie ik toch veelvuldig gebruik van de woorden "als" en "wanneer", maar ik weet niet of dit recentelijk aangepast is.
Reputatie 1
Badge +1
En was er vergelijkbare marketing gericht op de Nederlandse markt? ;)
Op de huidige productpagina van de One op de Nederlandse Sonos site, zie ik toch veelvuldig gebruik van de woorden "als" en "wanneer", maar ik weet niet of dit recentelijk aangepast is.


Nee voor de Nederlandse markt werd aangegeven dat Alexa als spraakbesturing zou komen als het door Amazon vrijgegeven zou worden zodra dat geschikt zou zijn voor Nederland.
Daarna is er aangegeven dat Google Assistant er op gezet kon worden zodra deze in het Nederlands beschikbaar zou zijn met de verwachting in het najaar van 2018 en daar is toen in een bericht aangegeven dat dit uitgesteld werd naar 2019.
Tussendoor is er nog een bericht geweest dat men zou kunnen gaan kiezen tussen Amazon Alexa, Google Assistant en Apple Siri, op deze site zijn daar ook meerdere berichten over te vinden.
Reputatie 5
Badge +3
Ik zou denken dat als je via consumentenrecht je gelijk zou willen halen, je vooral zou moeten kijken naar rechtstreekse marketing van Sonos omtrent het product dat je kocht. Dus de marketingtaal in-store, of op de website, of zelfs op de doos, specifiek bij het product. Algemene berichten over de komst van Alexa of Google Assistant, al dan niet op een gebruikerscommunity, lijken mij niet echt een definitieve belofte waar je Sonos aan kan houden.
Nogmaals, dit alles zeg ik niet gehinderd door uitgebreide kennis van consumentenrecht, gewoon mijn boerenverstand.

Het valt me namelijk in deze community (vooral het Engelstalige deel) op dat veel gebruikers denken op vanalles recht te hebben, zoals functies die ze (onterecht) hadden verwacht die er niet zijn, toekomstige updates, beloftes, puur omdat ze veel geld hebben betaald. In mijn optiek betaal je voor wat je op dat moment krijgt, verdere ontwikkelingen zijn mooi meegenomen. Maar, zoals in mijn eerdere post al aangegeven, ben ik oprecht benieuwd waar je bij een evoluerend product als dit nou daadwerkelijk aanspraak op kunt maken.
Reputatie 7
Badge +2
Sonos heeft per 2 Juli 2019 de Google spraakdienst voor de Nederlandse markt online gebracht.
Zie hiervoor de officiele melding in het volgende topic.

We zullen de oude topics sluiten aangezien er in veel informatie beschreven staat wat mogelijk niet up-to-date is.

We zien dan ook graag nieuwe topics aangemaakt mochten er vragen zijn over de spraakdienst.
Zie ook graag ons topic welke beschrijft hoe je Google Assistent kan opzetten, of het volgende topic met wat tips mochten er problemen zijn bij het opzetten of gebruik van de spraak dienst.