Reclame bij radio luisteren via TuneIn.

  • 20 September 2018
  • 173 reacties
  • 19051 Bekeken

Reputatie 2
Met veel plezier maak ik gebruik van mijn Sonos systeem. Sinds enkele maanden merk ik steeds vaker dat er reclame wordt uitgezonden. Nu heb ik echt een uitgesproken hekel aan reclame, zowel op de radio dan wel op de TV. ( stel je eens voor dat je zondagmorgen die schreeuwende Lidl reclame voor je kiezen krijgt ) Het meest onbeschofte vind ik dat als de reclame 'klaar' is je midden in de uitzending wordt teruggeworpen. Hallo !! daar heb ik mijn Sonos niet voor gekocht !
Ik roep Sonos op om alles te doen om TuneIn te bewegen met die reclame te stoppen.

Erooij 1 jaar geleden

Nog éénkeer:

De reclame is NIET van de speakerbouwer, de reclame is van het bedrijf die ervoor zorgt dat alle streams netjes werken en blijven werken. De verzamelaar dus van de verschillende streams van de verschillende radiostations. Reclame komt dus van de radiostations en bij aanvang van de stream komt er reclame van de verzamelaar van alle streams. Ook dat is een bedrijf die zijn energiekosten en personeel moet betalen.

Sonos bouwt het apparaat en de infrastructuur om dit alles mogelijk te maken. Sonos maakt een speaker met streammogelijkheid. Ik zie dat een beetje als een reguliere speaker die gebouwd wordt tot en met het plugje waar de speakersnoeren ingaan. Alles wat er verder nodig is komt van externe bronnen. Waar zij, naar mijn mening, de fout ingaan is om een eigen muziekdienst op te zetten die gebruikt maakt van zijn eigen schil, waardoor ook daar reclame verschijnt. 
Gelukkig zijn er nog legio mogelijkheden om reclamevrij te luisteren, waarbij opgemerkt dat mijn verwachting is dat er steeds meer reclame zal komen en dat sommige partijen, die het nu nog zonder kunnen, toch ook genoodzaakt zijn om over te gaan op reclameboodschappen. 
 

 

Bekijk origineel

173 Reacties

Ik gebruik geen TuneIn. Ik heb direct de radio URL in Sonos. Als ik het internet of mijn laptop of computer kies om mijn radio zender te beluisteren krijg ik ook geen extra reclame.

 

Any how wij werken geen van allen bij of voor Sonos, toch?

Dus beste mensen van Sonos, help ons in deze discussie: Wie krijgt de inkomsten van de reclame die wordt afgespeeld via mijn Sonos boxen voordat de NPO radio zender wordt gestreamd?

Reputatie 7
Badge +3

Dit is al heel vaak aangegeven door Sonos. Zij zijn het niet. 
De directe radio url in Sonos loopt helaas altijd via TuneIn, dus dan is daarmee verklaart waar de reclame vandaan komt. 

Erooij, mijn verzoek was aan sonos. Jij werkt toch niet voor Sonos? (Ook al ben je drie jaar lang fanatiek elke klacht over reclame aan het weerleggen....)

Beste medewerken van Sonos:

- wie verdient er aan de reclame vooraf aan de radio zenders

- krijgen jullie inkomsten van diensten van Spotify en TuneIn?

- moeten radio zenders jullie (of TuneIn ) betalen voor het gebruik van jullie kanaal?

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind reclame net zo vervelend als de meeste, ik besef echter wel dat voor niets de zon opgaat (al twijfel ik daar tegenwoordig ook aan 😉) en dat inkomsten ergens vandaan moeten komen voor het werk wat verricht wordt. Sonos heeft al vaker aangegeven niets met deze reclames te maken te hebben en hier geen inkomsten uit te ontvangen. 
Bovendien kan ik mij niet heel druk maken om die enkele reclame aan het begin van de stream, het is nu eenmaal zo en bovendien gaat het via Juke nog steeds zonder toegevoegde reclame. Prima alternatief.

Sonos is een speaker bouwer die een platform biedt aan externe partijen om muziek aan te bieden. Het is aan ons de keus om te bepalen via welke aanbieder wij willen luisteren en of wij gebruik willen maken van zo’n aanbieder. Alternatief is dat zij (muziekaanbieders) zich terugtrekken of betaald worden voor hun diensten via een abonnement. 

Wat ik persoonlijk een lastige vind is dat Sonos zich nu ook zelf als muziekaanbieder presenteert met een eigen dienst, waarbij zij dan ook weer gebruik maken van aanbieders als TuneIn. Hiermee verdwijnt een stuk transparantie en wordt het onduidelijk waar je muziek vandaan komt. 

Beste Sonos,zouden jullie inderdaad kunnen bevestigen dat er geen geld van de reclame naar Sonos gaat?  (106pascal en erooij, ervan uitgaande dat jullie buitengewoon betrokken burgers zijn en niet in dienst van Sonos, zouden jullie niet willen antwoorden zodat de vraag open blijft staan voor Sonos?)

Reputatie 7
Badge +3

Zoals ik in mijn laatste bericht aangaf is dit geen verdienmodel voor Sonos. We krijgen geen opbrengsten uit de reclame die je hoort op onze speakers. Dit is enkel voor de leveraar van de Stream zoals TuneIn of de zender zelf.


Sorry, maar dit lijkt mij toch een vrij duidelijke reactie van een Sonos medewerker en deze staat gewoon in dit draadje.  Het maakt je kennelijk niet uit wat ze schrijven, dus waarom zouden ze dit nogmaals moeten doen.

Reputatie 7

@Rachelmk Fijn, dit. Als iemand het niet met je eens is en het leuk vindt om anderen te helpen werkt hij dus undercover voor de vijand? Wat een kinderachtige en flauwe reactie.

Zowel @Erooij als ik zijn best kritisch op Sonos, maar we zijn het gewoon niet met je eens. Ik wil niet dat de speakers nog duurder worden en zou het erg jammer vinden als TuneIn van een betaald abonnement afhankelijk zou worden. Voor die enkele keer dat ik radio luister pak ik die reclame dan wel even mee.

Jij krijgt feitelijke informatie maar wilt deze niet geloven. Of je leest het niet, zoals de ontkenning van Sonos die jij vraagt maar die al gegeven blijkt. Je blijft dingen zeggen als: “Als ik het internet of mijn laptop of computer kies om mijn radio zender te beluisteren krijg ik ook geen extra reclame.”. Het wezenlijke verschil tussen rechtstreeks luisteren naar een zender en via TuneIn luisteren is hier regelmatig uitgelegd: je gebruikt een extra dienst, die van TuneIn. En die moet worden betaald. In tijd of in geld. Het is niet anders.

Overigens: als je een url toevoegt lijk je wel TuneIn te gebruiken. Zie https://support.sonos.com/s/article/260?language=en_US:

”You can manually add a streaming Internet radio station to Sonos using its streaming URL. Manually adding a radio station requires TuneIn to be added to your Sonos system.”

Tenzij jij een andere manier hebt gevonden gebruik je dus ook hier de dienst van TuneIn. Die lijkt de verbinding te verzorgen naar de url die jij toevoegt.

Hoi Allemaal,

Volgens mij zonder reclame, in ieder geval op NPO radio 1.
De enige zender die ik gebruik.
Juke
 

Reputatie 7

Klopt! Was ook eerder al de tip.

Als je de reguliere niet digitale radio aan zet is er normaliter geen reclame vooraf. Bij Sonos bv 8.00 uur mis ik (voor mij) de eerste belangrijke berichtgeving. En vooral eerst zachtjes dus harder zetten en daarna knalt het ECHTE je speakers uit. Om gek van te worden. Als dit zo blijft kap ik met dit hele digitale muziekgedoe, DUS OOK SONOS DE DEUR UIT!!!!!! Ideetje doe het daarna. Dan is de omroeper (gewoon eventjes) niet te horen.

Reputatie 7
Badge +3

Transistorradio kopen, de oplossing voor alle problemen. Wat een drama toch allemaal en zoals al vele malen aangegeven zijn er diverse oplossingen om de reclame niet te krijgen…… nog niet. 

Reputatie 5
Badge +3

@Erooij zelfs daar is vast wel iets negatiefs over te verzinnen 🤭

Reputatie 7

@Jan vd M. Ja, reclame is ergerlijk. Maar zoals ik hierboven al zeg: ”Het wezenlijke verschil tussen rechtstreeks luisteren naar een zender en via TuneIn luisteren is hier regelmatig uitgelegd: je gebruikt een extra dienst, die van TuneIn. En die moet worden betaald. In tijd of in geld. Het is niet anders.”

Je zou je Sonos iets eerder aan kunnen zetten dan precies om 8.00 - verschil in volume is mij overigens niet opgevallen.\

En, voor je je Sonos weggooit: heb je al geprobeerd via Juke te luisteren in plaats van TuneIn?

Nog nooit van gehoord? Kan dit via de Sonos app gebruikt worden?

Reputatie 7
Badge +3

Dan heb je kennelijk alleen de kop van dit bericht gelezen. Juke wordt diverse malen genoemd als werkend alternatief. En ja dat is gewoon in de app toe te voegen als service.

Toppie ga ik proberen.

Merci.

Reputatie 7
Badge +3

Wel veel kritiek en grote woorden maar geen idee over hoe Sonos werkt, laat staan dat je je een beetje inleest. 
 

Ben luisteraar geen computerfreak lezer Erooij.

Reputatie 7
Badge +3

Net zo als ik, maar ik tracht mij wel in te lezen en heb mij terdege geïnformeerd alvorens Sonos aan te schaffen. Tevens ben ik lid geworden van dit forum om hulp bij andere gebruikers te vinden.

Ik heb mij jaren geleden, bij aankoop van mijn eerste Sonos, ook terdege geïnformeerd. En toen werkte radio streaming wel degelijk zonder reclame.

En ja, ik begrijp dat TuneIn, of andere services, ergens hun inkomsten moeten halen. 

Wat ik niet begrijp, is dat een directe URL die je instelt op Sonos _ook_ via TuneIn gaat !?!  Dit gaat mijn begrip te boven … tenzij Sonos effectief een deel van de commissie van TuneIn vangt.

By the way: Juke vind ik niet bij de Sonos services. 

Reputatie 7

Wat ik niet begrijp, is dat een directe URL die je instelt op Sonos _ook_ via TuneIn gaat !?!  Dit gaat mijn begrip te boven … tenzij Sonos effectief een deel van de commissie van TuneIn vangt.

Ik neem aan dat die link door het Sonos-systeem (de app is immers maar een afstandsbediening) wordt doorgegeven aan TuneIn, die hem in de lijst opneemt. Waarom dat alleen zou kunnen als Sonos er geld voor krijgt ontgaat mij…..

By the way: Juke vind ik niet bij de Sonos services. 

Klopt. Juke is Nederlands en jij woont in België. Waarschijnlijk werkt het daarom bij jou niet.

De Player software (wat draait op de Sonos devices), is intern een Linux systeem. Op zich is het geen kunst om rechtstreeks van op die Linux OS een stream af te spelen. Waarom zou de eingebruiker gedwongen worden om daar een externe service (zoals TuneIn) voor te gebruiken? Mijn paranoide zelve denkt dan … extra inkomsten.

 

En dat Juke niet in Belgie beschikbaar is, kan ik alleen maar betreuren. Vooral als Juke een ‘oplossing’ voor het probleem zou zijn :stuck_out_tongue_winking_eye:

Reputatie 7

De streaming partij (TuneIn) biedt de mogelijkheid om eigen zenders toe te voegen, niet Sonos (hoewel dat technisch wellicht best gekund had). Sonos heeft er vanaf het begin van streaming voor gekozen om dit niet door het systeem te laten doen, maar hiervoor een andere partij in te schakelen. Ook hun recent uitgerolde eigen service Sonos Radio (geheel of deels gebaseerd op TuneIn) werkt als een streaming service. Ik heb geen idee wat de achtergrond van deze beslissing was, maar die ligt denk ik meer op de (toenmalige) keuze enkel hardwareleverancier te willen zijn. Sindsdien kan elke streaming-aanbieder via de API van Sonos zijn diensten aanbieden. Ik heb nooit iets gelezen over een financiële vergoeding daarvoor, maar de regels voor gebruik van de API zijn vast wel te vinden (begin eens op https://developer.sonos.com/).

 

Net zo als ik, maar ik tracht mij wel in te lezen en heb mij terdege geïnformeerd alvorens Sonos aan te schaffen. Tevens ben ik lid geworden van dit forum om hulp bij andere gebruikers te vinden.

de grote Erooij show

Reputatie 7
Badge +3

Goede reactie en lekker onderbouwd. 

Reageer