Skip to main content
Vraag

Sonos netwerk en boost

  • 23 July 2024
  • 3 reacties
  • 50 Bekeken

Ik ben Sonos-gebruiker van het eerste uur, toen Sonos nog vooral een thuisnetwerk faciliteerde, dat zijn content van een Nas-server haalde. Om dat te kunnen doen, zo werd mij verteld, bouwde Sonos een eigen netwerk, Sonosnet, dat via de Bridge met de router samenwerkte. De Bridge is later vervangen door de Boost, maar beide koppelapparaten zijn inmiddels uit productie. Om van Sonos gebruik te maken hoef je het systeem niet meer bedraad met de router te verbinden. Ik heb desondanks nog steeds een Boost aan mijn router gekoppeld. Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe Sonos nu zijn netwerk onderhoudt, of het nog steeds een apart netwerk is (Sonosnet) en of een Boost nog enig nut heeft bij dit alles? Ik heb een Sonos Connect 2, Sonos 5, vier Sonos Ones en een Move 2. Een vrij omvangrijk netwerk dus.

3 Reacties

Reputatie 7

Als je een Boost gebruikt of één van de devices via een kabel met je router verbindt gaan al je devices in principe over naar Sonosnet, behalve de devices die dat niet kunnen, zoals de Move, de Roam en Era-speakers. Omdat via jouw Move de wifi-gegevens aan het systeem bekend zijn, zou het kunnen dat een speaker toch op je wifi zit als Sonosnet op het punt waar de speaker staat erg slecht zou zijn.

Sonos stapt steeds meer af van Sonosnet - zie de nieuwe speakers die er geen gebruik meer van maken.

Ik zou zeggen: werkt het bij jou goed, dan laat je het gewoon zo. Dat doe ik ook.

Reputatie 1
Badge

Ha, dank je. Verklaart dat misschien ook waarom mijn Move soms geen contact kan maken met de rest van mijn systeem? Hij staat op een plek waar de wifi niet op zijn sterkst is. 

Reputatie 7

Naar Sonosnet zal hij nooit gaan én slechte wifi op dat punt, kan inderdaad tot verbindingsproblemen leiden.

Reageer