Skip to main content
Vraag

Nieuwe aankoop werkt niet met bestaand systeem ? (App S1)


Ik heb recent een Move 2 aangeschaft. Nadat eerst mijn SUB de geest gaf en vervolgens een Play 5, die dan ook nog eens als “niet herstelbaar” werden gelabeld door Sonos Support, zat er niets anders op dan een nieuw toestel aan te kopen. Wat blijkt nu, de Move 2 is niet compatibel met de app S1. Alles werkt prima op de S1 (enkele Play 1’s, een Move, enkele Play 3’s). Customer support Sonos geeft aan dat het wel mogelijk is om te installeren op een andere account met de App S2, maar dat deze niet samen kan gebruikt worden met de “oudere” installatie. M.a.w. ik migreer naar de App S2 en moet alle bestaande toestellen vervangen die niet compatibel zijn met de App S2, of ik moet de nieuwe speaker apart gebruiken. De move 2 staat in dezelfde ruimte als enkele andere speakers, dus dat is geen optie. De bedoeling is toch dat je in dezelfde ruimte, dezelfde muziek speelt. OF vervang ik alles, OF ik stop met verdere aankopen Sonos. Wat een vreemd business model ? Of is het de bedoeling dat je na enkele jaren al die dure toestellen vervangt, of ze nu werken of niet ? Ik heb intussen de Move 2 terug naar de winkel gebracht en mijn geld teruggekregen. Maar wat nu ? 

13 Reacties

Reputatie 7

Een Move (dus niet een 2) scoren op Marktplaats?

Het verschil tussen S1 en S2 bestaat al sinds juni 2020. Een echte verrassing zou dat dus niet hoeven zijn. Volgens Sonos hadden de oudere devices te weinig geheugen voor S2.

Dat zegden ze bij Sonos ook, wat dus impliceert dat ik geen nieuwe toestellen meer kan aankopen. Ik weet niet of ze dat op de commerciële afdeling bij Sonos zo interessant vinden. 

Mijn laatste aankoop was een Move, (2 jaar terug of zo), en die werkt prima, ik wist dus helemaal niets van dat issue, in dat opzicht was het wel een verrassing. Er staat ook nergens vermeld dat de Move 2 niet compatibel is met de S1. 

Tja, noodgedwongen einde verhaal voor mij als klant bij Sonos zeker...

Reputatie 7
Badge +3

Maar dan zou je toch naar de nieuwe app kunnen overstappen? 
https://support.sonos.com/nl-nl/article/sonos-app-version-compatibility

En die niet compatibele, met de S2 app, maar perfect werkende toestellen weggooien? Ik dacht het niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Welk apparaat welke je bezit werkt dan niet met de nieuwe app? Ik zie de play 3 en de move als werkend in de nieuwe app, of begrijp ik iets verkeerd?

 

Reputatie 7

Volgens je bericht heb je “enkele Play 1’s, een Move, enkele Play 3’s”. Die zijn allemaal S2 compatibel inderdaad.

Er is ook nog een connect amp

Reputatie 7
Badge +3

Altijd makkelijk om te benoemen. Je roept wat en benoemd alleen speakers die ook op de nieuwste app zouden moeten werken. Niet zo vreemd dat er reacties komen.

 

Wat bedoel je hiermee Erooij ? Ik roep niets. Ik zeg gewoon dat het niet meer werkt met nieuwe aankopen. Mijn Sonos fan gehalte is intussen wat lager dan het jouwe maar dat is helemaal prima. Ik kom hier niet mijn gelijk halen, maar hulp zoeken en creatieve ideeën. Als je die hebt hoor ik ze graag.

Reputatie 7
Badge +3

Hulp kan je alleen krijgen wanneer je de juiste informatie verschaft. Nu komt het over als iets roepen/vragen terwijl het verhaal niet klopt.

Maar je bezit dus een Connect amp gen 1 mag ik aannemen. Die is dus redelijk oud. Je enige keuze zal dan zijn om of een nieuwe amp kopen of deze uit je systeem halen en de rest van je Sonos met de nieuwe app gebruiken.

Je hoeft, op dit moment, dus zeker niet alles te vervangen.

Ja inderdaad een Connect amp 1 generatie. En dat is exact mijn punt : ik koop een nieuw toestel (de move 2) en wordt hierdoor eigenlijk verplicht om bestaande en perfect functionerende toestellen (de connect amp) eveneens te vervangen. Los hiervan is mijn vrees dan ook dat straks de Play 1 en 3 niet meer zal werken, en wellicht de Move 1 ook niet.

Reputatie 7
Badge +3

De S1 en S2 software bestaan inmiddels al een paar jaar, dit kon dus niet als een verrassing komen. Dit is nu eenmaal de tijd waarin wij leven, ieder apparaat waarin iets van computertechniek zit heeft een beperkte levensduur.

Koop een smart tv en de apps kan je ook na verloop van tijd niet meer gebruiken. We zullen hier echt mee moeten leren leven of we moeten blijven hangen in het analoge tijdperk. 

Reputatie 7

Ik denk dat je punt wel begrepen wordt, maar er was wat onduidelijkheid omdat je de Connect Amp (Gen 1) in eerste instantie niet noemde: “Alles werkt prima op de S1 (enkele Play 1’s, een Move, enkele Play 3’s)”. Ook ontkent niemand dat de S1/S2-split vervelend is. Over of deze split voor een Sonos-gebruiker na vier jaar nog verrassend zou moeten zijn kun je, zo blijkt, van mening verschillen.

Sonos stond vier jaar gelden voor de keuze om ofwel de oude apparatuur helemaal geen support meer te geven, ofwel wel support te blijven geven, maar de oude devices apart te zetten van de nieuwe. Andere fabrikanten (Bose, Logitech Squeezebox) zijn op zulke momenten gewoon gestopt, Sonos ondersteunt op deze wijze apparaten die zelfs nog uit 2006 zouden kunnen stammen, met name voor de beveiliging van je netwerk is dat toch wel heel goed. Dat is zeer ook bijzonder: mijn Samsung TV uit 2019 kan bijvoorbeeld de nieuwe Ziggo app al niet meer installeren.

Reageer