Skip to main content

Waar kan ik de muziekbibliotheek toevoegen en / of wijzigen in de nieuwe webapp ?

Als ik erop klik staat daar enkele de bestaande zonder mogelijkheid tot wijzigen of toevoegen !

Ik laat zien welke oplossingen er zijn voor de problemen van Sonos. Dat is toch wat jij zo graag wilt? 

@HenkV Henk, volgens mij worden trouwens de onderlinge "opdrachten" verstuurt volgens een eigen intern Netwerk. En staat dus sowieso los van je eigen netwerk danwel configutatie. Juist doordat gekozen is voor andere protocollen zijn de problemen ontstaan. Dus daar heb je ook al geen invloed op.

Mod Edit: delen van deze reactie verwijderd die provocerend waren 

@HenkV ,Henk ik heb mijn hardware nu op twee verschillende manieren draaien. Een deel van mijn speakers heb ik kunnen behoeden van de firmware update en stuur ik aan met android v16.2, het andere deel was ik te laat met autoudate van de firmware uit te schakelen en deze hebben nu de nieuwste firmware en kan ik dus niet meer aansturen met de v16.2 maar moet ik noodgedwongen (nog steeds waarom, wat was dit voor een zieke actie Sonos?) aansturen met android v80 op andere mobiel. 

Netwerk KPN experia v12 en muziek op synology diskstation en wel in de TB's aan muziek. De reden waarom ik Sonos koos.

Dus nogmaals, de ene helft van mijn systeem werkt snel en probleemloos ook met mijn bibliotheek. De andere helft dus niet. Aan mijn Netwerk of configuraties ligt dat dus niet. Deze nieuwe app , of misschien wel de firmware update is de enige oorzaak. Alles hierop is trager en verbindingen raken kwijtJe hebt nu een bibliotheek maar deze heeft geen snelschuif functie/knop, dus ik moet mijn vingers stuk vegen om door mijn muziek heen te scrollen. Wachtlijst kunnen maar deels aangepast worden. Enz, enz. Die goede functionerende bibliotheek was juist wat Sonos onderscheide van de rest. Geen serversofrware maar rexlchtstreeks data vanuit mijn NAS. Waarom moet deze data nu eerst de halve wereld over om tenslotte weer terug te komen uit mijn speakers. Dit kan dus gewoon nooit goed gaan werken zonder vertraging Dat merk ik nu wel met plex. Daarbij, waarom heb ik met mijn niet geüpdate systeem wel mijn hele plex bibliotheek geladen en bij de v80 versies niet. Dat ligt dus duidelijk niet aan mijn Netwerk. 

Ik ben wel klaar met de reacties van @Erooij  en @106rallye , ik zou het op prijs stellen dat jullie niet telkens in herhaling treden met jullie adviezen voor mijn problemen want die veranderen hier geen moer aan. Ik wil advies van iemand die deze problemen had en opgelost heeft.  Maar dat kan helemaal niet want bibliotheek en Wachtlijst aanpassingen zijn nog steeds prio 0 voor Sonos.

Dus nogmaals, het is de app e/o nieuwe firmware die zuigt.

En nogmaals de grootste vraag, wat is nu uiteindelijk de verbeterde beleving met v80???

Er is nog steeds een hoop onduidelijkheid in je verhaal. 16.x is een firmware versie. 16.3.1 is de huidige versie.  Op je Androids draai je iets zoals 80.07.X (weet de laatste versie niet uit mijn hoofd van Android)  En dan draait de ene helft  op dit en de andere helft… (dat zegt toch niets..)  de andere helft draait vlekkeloos. Huh? Dus de app werkt dan wel goed?? Maar beschrijf die “helften” dan eens.

En die data hoeft de halve wereld niet over als je gebruik maakt van je muziekbibliotheek. Daarom vroeg ik al aan je of je internet eens uit wilde schakelen. Puur om eens te kijken hoe het dan werkt. 

En er zijn weer geen details genoeg. Hoeveel files heb je? Welke diskstation? Heb je alles gerangschikt op Artiest (dus een directory per artiest) of zet je alles in 1 directory? Als jij zegt Tb’s dan verwacht ik om en nabij 200.000 tracks/files per TB, (kan minder zijn afhankelijk van bestandsformaat natuurlijk) en dat is bijzonder. Bijzonder omdat de limiet altijd om en nabij de 65000 lag.. Hoe heb je die limiet kunnen omzeilen? Dat soort informatie, samen met andere metadata, queues, playlists zou opgeslagen worden in het geheugen van je speakers. Maar ik heb ernstige twijfels of dat nu nog op deze wijze gebeurt…vrees dat bepaalde zaken meer “cloud based” zijn geworden. 
Anyway als ik jou was zou ik toch een diagnose draaien als het weer in de soep loopt en die aan Sonos voorleggen. Breng ze op de hoogte. Je mag dan wel een uitzondering zijn met je mega bibliotheek maar jij moet ook geholpen worden. Maar dan moet je wel de zaken benoemen en meer details geven anders blijft het een vaag verhaal waar niemand wat mee kan. 

@HenkV Henk, volgens mij worden trouwens de onderlinge "opdrachten" verstuurt volgens een eigen intern Netwerk. En staat dus sowieso los van je eigen netwerk danwel configutatie. Juist doordat gekozen is voor andere protocollen zijn de problemen ontstaan. Dus daar heb je ook al geen invloed op. En @106rallye @Erooij nee, er zijn nog steeds niet een boel problemen opgelost en forums worden nogsteeds wereldwijd volgeschreven, dus kop uit het zand het is geen klein percentage hoe kom je daar bij, zou Sonos voor een kleine 5 procent in paniek raken, kom toch op zeg. Ik kan 1 op 1 vergelijken of er verbetering is. Dus niet, een bug gefixed heeft weer een ander gecreëerd,  dat is dus precies het grote probleem. 

Hoe verzin je het, een klein percentage. Ja misschien in jou omgeving, maar wat doen die ermee,  als veredelde radio gebruiken?

Dat eigen netwerk (Sonosnet) is er alleen zodra je 1 speaker bedraad hebt aangesloten. Dat bedraad aansluiten doe je natuurlijk wel op je router dus staat niet helemaal los van je configuratie. Die ene speaker communiceert dan met de rest van je speakers. Heb je niks bedraad dan is er ook geen Sonosnet. Wat protocollen betreft zie ik daar geen veranderingen. Wat wel veranderd is is SMBV1 support voor filesharing, dat is er niet meer. Maar dat heeft alleen invloed op gebruik van muziekbibliotheken op NAS, servers, etc. 
Ik denk overigens ook dat het gebruik van muziekbibliotheken inmiddels voor een groot deel van de gebruikers werkt. Percentages zijn lastig want als het werkt heb je ook niks te klagen. En geloof me, 5% is meer dan genoeg om in paniek te raken. Het geschatte aantal Sonos huishoudens lag in feb 2024 op ongeveer 15.000.000. Als 5% daarvan problemen heeft en moord en brand schreeuwt zijn dat 750.000 kwade klanten. Genoeg om je druk over te maken. En tenslotte, dat het bij jou niet werkt is geen maatstaf (met je mega muziekbieb)  net zo goed als ik niet kan zeggen: oh, bij mij werkt het, dus het is opgelost. 

@HenkV oké 1 punt heb je gelijk, het is niet app v16.2 maar 16.1

Deze draaide tot firmware v16.2 en dus niet meer op firmware v16.3. 

Het hele besturingsprotocol is wel veranderd, dus de gehele communicatie van het systeem onderling: https://www.linkedin.com/pulse/what-happened-sonos-app-technical-analysis-andy-pennell-wigwc?utm_source=share&utm_medium=member_android&utm_campaign=share_via

Vanaf firmware v16.3 werkt alleen app v80.

Mod Edit: delen van deze reactie verwijderd die provocerend waren 

@HenkV lees eerst al mijn reacties maar eens goed en dan ook dat artikel,  kom jij misschien ook verder met je kennis. Alles staat er al, 2 variatie noodgedwongen door een onverwachte firmware update op deel van mijn speakers, dus ik heb meerdere speakers. Een deel met firmware 16.2 en app 16.1, helemaal top. Een deel met firmware 16.3 en app 80.heelveel, helemaal ruk.

Maar slechts basiskennis en niet weten hoe speakers onderling communiceren met elkaar en met de apps, gaat mij dus niet helpen. Het zit in het nieuwe protocol van de vernieuwde en verbeterde belevende app. 

Dus dat weten we al, maar het gaat erom dat meer mensen dit lezen en beseffen dat het niet aan hun zelf ligt maar aan de app.

Dat al die goed bedoelde onzin tips dus niet werken maar dat er nog veel meer negatieve reacties moeten komen om enige versnelling in het ontwikkel proces proberen te forceren. 

Ik heb persoonlijk totaal niet de verwachting gehad dat iemand mij hiermee kan helpen want Sonos is geen opensource dus niemand kan aan de gigantische trage en instabiele onderlinge communicatie iets doen.

Dit is enkel als bewust wording. 

Alles staat er al? Je vertelt helemaal niets over hoe je netwerk er uitziet (vlans, switches, linespeed) etc) of hoe je je muziekbibliotheek ingedeeld hebt. Talloze zaken waar je niet op in gaat…. Artikel was bekend. Dus je geeft nu mDns de schuld? Laat ik je dan vertellen dat mDns geen communicatie protocol is maar een discovery protocol. Als jij je speakers in de app ziet heeft mDns gewerkt en doet verder niets meer. Wist je dat BlueSound ook gebruik maakt van mDns? Ik zou maar niet overstappen dan.
En voor de laatste keer, ja de app is kut met jouw setup maar je zult dat wel kenbaar moeten maken bij Sonos. Als er brand is bel je toch ook de brandweer?  Dan ga je toch ook niet vol ongeloof in de vlammen zitten staren en denken “als ik maar hard genoeg schreeuw en klaag dan hoort de brandweer het misschien en doen ze er wat aan”. 

@HenkV NIVEA, niet invullen voor een ander, jij weet totaal niet welke stappen ik zet of gezet hebt. Maar er staat nog meer in het artikel,  niet selectief lezen.

En nogmaals in heb een referentie (oud) en een update (nieuw) op een gespiegeld netwerk met dus voor beide exact dezelfde configuraties. KPN glasvezel bibliotheek op artiest met daarin de submappen albums. Synology en voor de rest geen poespas. Dus ik kan beide systemen 1op1 blijven vergelijk. Zitten dus ook niet op hetzelfde "netwerk" omdat dat dus niet meer kan, zodra er een firmware 16.3 apparaat wordt gesignaleerd,  dan is de v16.1 app niet meer bruikbaar. Dus een tweede netwerk als mirror. Dus oude firmware en nieuwe firmware interfereren niet met elkaar.

Dus oud stabiel, snel, volledig functionerende bibliotheek. Geen verloren verbindingen.

Nieuw traag, verbindingen vallen spontaan weg, speakers opeens uit het systeem.  Zeer slecht functionerende bibliotheek, wachtlijst, eigenlijk alles. Nieuw eigen bibliotheek wat info even naar Sonos en weer terug. Vandaar dat oa albumart niet werkt. M.a.w. Sonos wilt ook monitoren wat je uit je eigen bibliotheek afspeeld.

Dus kom bij mij niet aanzetten met dingen aan je eigen configuratie nu een probleem. Zelfs als ik een enkele speaker rechtstreeks aanstuur loopt dat niet zoals het zou moeten.. 

Het verschil is hoe iemand het gebruikt, als radio of als jukebox. Iemand die alleen streamt zal mijn problemen niet herkennen. Maar nogmaals, wat is nu precies se verbeterde beleving van de nieuwe app. Schokkend dat niemand daar een antwoord op weet of kan geven.

Ik denk dat je niet gebeld hebt en jou analyse niet hebt voorgelegd aan Sonos. Ik heb wel je weerstand gezien tegen de lange wachtrij.

Jij schreef:
Verder is bellen met Sonos natuurlijk volledig kansloos, buiten dat je onbeschoft lang in de wachtrij komt, wordt je daar geen hulp geboden omdat a: de app onder constructie is en b: 3de partij applicaties niet ondersteunt worden. 

Dat laatste kan ik me voorstellen maar dat bellers afgescheept worden met dat de app onder constructie is gaat er bij mij niet in. Ja wat betreft features die nog moeten terugkomen zal dat zo zijn maar je kunt ze wel aanspreken op zaken die nu zouden moeten werken. Bovendien, als je echt gebeld had en een Sonos medewerker hebt gesproken en waarbij je niet geholpen bent had je dat hier vast vol trots gemeld.

Laat ik het dan rechtstreeks vragen, diagnose gedraaid, zelf gebeld, met een medewerker gesproken? 

Hoi @Erooij @AdriaanW @HenkV @Topi Here,

Ik heb delen van je berichten verwijderd omdat deze in strijd waren met onze algemene voorwaarden. Houd de discussie alsjeblieft on topic, beleefd en vermijd het provoceren van elkaar in de toekomst.

Hoi allemaal,
Ik sluit deze thread omdat jullie niet on topic blijven.

Stop alsjeblieft met elkaar te provoceren.
We willen dit forum open houden voor iedereen, of ze nu hun negatieve of positieve ervaringen en meningen willen delen.
Persoonlijke aanvallen zijn niet toegestaan en zullen dienovereenkomstig worden aangepakt.

Mike H