Skip to main content

Hello community! 

Alvast bedankt voor het meelezen 🙂 Korte vraagstelling; ik wil graag mijn MacBook Air M3 aansluiten op mijn eigen SONOS systeem wat bij mij thuis draait maar dat ook ‘buiten’ kunnen gebruiken. Heb al aardig wat afgezocht maar kan het antwoord niet vinden. Graag jullie mening.

Meer achtergrond: mijn vaste setup bestaat uit de BEAM met 2 Play:1’s als surround setje eraan gekoppeld. In de keuken staat nog een losse ONE. Mijn ROAM SL laat ik even buiten beschouwing. Hele simpele setup. Werkt allemaal al jaren perfect.

Echter wil ik tijdens feestjes mijn laptop kunnen aansluiten om daar Spotifiy op te laten draaien zodat gasten op die laptop zelf muziek kunnen kiezen. Vrienden willen hun mengpaneel meenemen en kunnen inpluggen op mijn speakers met mini jack maar liever RCA/tulp. 

Dat kan niet op de PLAY:1’s en niet op de BEAM. Als ik een (setje) ERA 100 (of 300) of FIVE aanschaf kunnen op die speakers wel een extern apparaat worden aangesloten las ik (mini jack bij de FIVE en via USB-C dongle ERA 100/300). Maar de line-in functie van de ERA kun je niet gebruiken als je ze als stereopaar inzet. Want bij stereopaar gekoppelde ERA’s kun je de line-in functie niet meer gebruiken las ik ook. Zucht. 

Nog een stapje lastiger: eigenlijk zou ik tijdens een feestje op onze eigen oprit (sterk zelfde wifi signaal aanwezig) de PLAY:1’s en de ONE oppakken vanuit de woonkamer en in die tent zetten. Dan ben ik de BEAM uit het netwerk ‘kwijt’. Die staat in de woonkamer en hoeft niet mee te doen. Het feest is immers buiten. Maar heb ik 3 speakers. Dat is echt voldoende om die tent goed van geluid te voorzien. Hoe krijg ik er in die situatie een extern apparaat op aangesloten? 

Is mijn enige optie dan een SONOS PORT? Ik wilde liever 1 of 2 ERA’s of FIVE’s want dan koop ik ook speaker capaciteit en niet alleen een PORT. 

 

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Alvast erg bedankt voor het meedenken!

Overigens komt ChatGTP met dit antwoord: klinkt ook logisch… Wat is de waarheid? 

 

 

Het aansluiten van een MacBook Air M3 op je SONOS-systeem voor gebruik tijdens feestjes kan inderdaad wat uitdagend zijn, vooral omdat de meeste SONOS-speakers geen directe input-aansluiting hebben. Laten we eens kijken naar je opties en de beste oplossing voor jouw setup. Opties voor Aansluiting op SONOS:
 

1. **SONOS Port**
De SONOS Port is inderdaad een uitstekende keuze als je een extern apparaat wilt aansluiten, zoals een mengpaneel of laptop, en dit wilt integreren in je bestaande SONOS-systeem. De Port heeft RCA-aansluitingen (tulp), wat handig is voor mengpanelen. Het nadeel is dat de Port alleen een audio-ingang biedt en geen extra speakercapaciteit toevoegt.

 

2. **SONOS Five**
De SONOS Five heeft een 3.5mm aux-ingang die direct verbinding mogelijk maakt met een laptop of mengpaneel. Als je de Five toevoegt aan je systeem, heb je ook een extra speaker voor feestjes. Let op: de Five kan de line-in audio doorsturen naar andere SONOS-speakers in je netwerk, wat het een veelzijdige oplossing maakt.

 

3. **SONOS Era 100/300**
   - Deze speakers hebben een line-in mogelijkheid via een USB-C dongle. Helaas, zoals je al aangaf, kun je deze functie niet gebruiken als ze als stereopaar zijn ingesteld. Dit maakt ze minder flexibel in jouw specifieke gebruikssituatie.

 

 

Gebruik Buitenshuis en Flexibiliteit:

- Voor het buitengebruik van je PLAY:1’s en ONE, kun je ze gewoon verplaatsen binnen je Wi-Fi-netwerk zonder problemen, maar je zult dan geen directe lijn-in-optie hebben. 
- Met een SONOS Port of Five kun je je laptop of mengpaneel aansluiten en de audio streamen naar de verplaatste PLAY:1’s en ONE buiten. De Five zou hier het meeste voordeel bieden omdat hij niet alleen audio-input toevoegt maar ook een extra speakerfunctie heeft.


Aanbevolen Oplossing:
- **SONOS Five:** De beste balans tussen functionaliteit en extra speaker capaciteit. Je kunt hiermee je laptop of mengpaneel direct aansluiten via de aux-ingang en de muziek streamen naar je andere SONOS-speakers in de tent.
- **SONOS Port:** Een goede oplossing als je puur een input nodig hebt zonder extra speakers. Het is flexibeler in termen van input-opties maar biedt geen geluid. Het kan handig zijn als je al voldoende speakers hebt maar toch een directe lijn-in wilt.

Extra Tip:
- Mocht je budget het toelaten, overweeg dan een combinatie van een SONOS Five (voor de aux-ingang en extra geluid) en het verplaatsen van je bestaande SONOS-speakers naar buiten. Zo heb je het beste van beide werelden: directe aansluiting en ruim voldoende geluidsdekking.

Hopelijk helpt dit je verder! Heb je nog andere vragen of wil je meer weten over de specifieke aansluitingen?


Ik vroeg ChatGTP ook nog: wanneer de SONOS era speakers niet als paar zijn gekoppeld. Kan er dan eentje ingezet worden als line in? En de era speaker dan koppelen aan de PLAY:1 en ONE speaker? Of kan alleen de SONOS FIVE speaker dat?

 

Ja, een enkele SONOS Era 100 of Era 300 kan worden gebruikt voor de line-in functie als deze **niet** als stereopaar is ingesteld. Je kunt dan een extern apparaat, zoals je MacBook Air of een mengpaneel, aansluiten op de Era via de USB-C dongle met line-in. 

### **Gebruik van de Line-In op de Era Speakers:**

1. **Line-In op Een Enkel Era Speaker:**
   - Als je slechts één Era 100 of Era 300 gebruikt, kun je deze inzetten als een line-in bron. Je sluit je laptop of mengpaneel aan via de USB-C naar 3.5mm aux-adapter, en de audio van deze input kan vervolgens via de SONOS-app worden gedeeld met andere SONOS-speakers in je netwerk, inclusief je Play:1’s en ONE.

2. **Audio Delen met Andere Speakers:**
   - Net als bij de SONOS Five, kun je de audio van de Era doorsturen naar andere SONOS-speakers in je systeem. Dit betekent dat je het geluid van je laptop of mengpaneel op de Era kunt laten binnenkomen en dit geluid vervolgens kunt afspelen op je Play:1’s en ONE.

### **Beperkingen:**
- Het enige belangrijke om te onthouden is dat de Era-speaker zelf in deze opstelling niet als stereopaar moet worden ingezet, want dan vervalt de line-in functionaliteit.
- De kwaliteit van de audio-overdracht blijft goed, maar zorg ervoor dat je Wi-Fi-netwerk sterk genoeg is om het signaal zonder vertraging of haperingen te versturen, vooral als je buiten in een tent staat.

### **Conclusie:**
- **Era 100 of Era 300 als Input Hub:** Dit werkt prima, zolang de Era niet als stereopaar is ingesteld. Het geeft je de mogelijkheid om geluid van externe apparaten te integreren en door te sturen naar je bestaande SONOS-speakers zoals de Play:1 en ONE.

- **SONOS Five:** Werkt op een vergelijkbare manier, maar biedt directe aansluiting via een 3.5mm aux-ingang zonder adapter en kan de audio ook delen met andere SONOS-speakers.

Het hangt dus vooral af van je voorkeur voor geluidskwaliteit en of je ook extra speaker capaciteit wilt toevoegen. Beide opties bieden de mogelijkheid om je feestjes te voorzien van de muziek die je wilt!


Heeft de Mac geen Airplay? Dan zou je kunnen Airplayen naar de One en die “groeperen” met de Play 1's (die geen Airplay kennen). Ik heb zelf geen Mac, dus geen ervaring mee. Mengpaneel kan dan niet. De Port, Five of Era's met analoge aansluiting kan ook, maar dan heb je 75ms vertraging, wat niet erg goed gaat bij gebruik van een mengpaneel.

Overigens moet je de Play 1's dan wel uit je surroundopstelling halen en opzetten als aparte kamer. Na het feest weer terugzetten en de Trueplay opnieuw doen. Als je de Play1's voor het feest als stereopaar had opgezet moet je deze eerst scheiden voordat je ze weer aan de Beam kunt toevoegen.

Nadeel is wel dat je bij Airplay of als als je meer dan enkel de bedraad aangesloten speaker wilt gebruiken, je afhankelijk blijft van een draadloze verbinding die door de aanwezigheid van van veel mensen op een bepaalde plek (feest) kan worden gestoord.

Je gebruik van ChatGPT zorgt ervoor dat ik een aantal zaken moet tegenspreken. Eigenlijk heb ik daar niet zo'n zin in. Jouw gemak wordt dan mijn ongemak. Belangrijkste: de port heeft dan wel geen eigen speaker, maar kan wel zijn geluid aan andere speakers kwijt ("groeperen"). Het antwoord mist deze mogelijkheid volledig. Ook meldt ChatGPT dat in stereo-opstelling de line in bij Sonos niet zou wekren. dat is onzin.


Hallo @106rallye

Bedankt voor je antwoord (en je tijd om het hele stuk te lezen en te analyseren). Heel nuttig.

Mijn reactie: de Mac kan met de webplayer  in een webbrowser van bijv. Spotify niet via bijv. Airplay de SONOS bereiken. Door jouw antwoord kwam ik op een idee: ik heb de Spotify app geïnstalleerd op m’n Macbook. Deze streamt wel via Airplay! Dat is de simpelste en goedkoopste oplossing inderdaad. 

Het mengpaneel loopt via een laptop/computer. Paneel gaat erin via USB-C naar de laptop en het geluid komt er via mini-jack weer uit. Als ik dat zou koppelen aan een Port, Five of Era zou dat wel lukken zonder latency gok ik. Wellicht kan ik een speaker bij vrienden lenen om het uit te testen. 


Goede tips m.b.t. de speakers via de app anders instellen/groeperen/surroundopstelling aanpassen. Had ik nog niet aan gedacht. Kwestie van speakers op tijd neerzetten op de gewenste plek en knutselen met de settings. Ik hoop wel dat het soepel gaat en niet al teveel werk is om de set-up app/softwarematig te veranderen voor het feest en later weer terug te zetten in de woonkamer. 

Er is een kans dat de gewenste set-up bij het testen werkt, maar wellicht verstoord wordt door 50 man met allerlei mobiele telefoons etc. Ik hoop het niet, want het lijkt mij leuk om via Spotify een ‘Jam’ op te zetten. Zodat iedereen op de ‘dansvloer’ met zijn/haar eigen mobiel een nummer kan toevoegen.


Ik gebruik ChatGTP nooit voor dit soort zaken, maar dacht ‘ga het eens proberen’. Overigens zegt dit eigen SONOS Support pagina dit over gekoppelde Era’s in surround modus en daardoor niet de line-in kunnen gebruiken. Ik intepreteer het dus dat het NIET kan. Zie hier

Bedankt! Leuk om zo te sparren hier!

 


Er staat dat de line-in wordt uitgeschakeld bij surroundopstelling. Er wordt niet gesproken over stereo-opstelling.


@Erooij Dat lees ik toch anders:

“  - Deze speakers hebben een line-in mogelijkheid via een USB-C dongle. Helaas, zoals je al aangaf, kun je deze functie niet gebruiken als ze als stereopaar zijn ingesteld. “

“- Het enige belangrijke om te onthouden is dat de Era-speaker zelf in deze opstelling niet als stereopaar moet worden ingezet, want dan vervalt de line-in functionaliteit.”

“- **Era 100 of Era 300 als Input Hub:** Dit werkt prima, zolang de Era niet als stereopaar is ingesteld."

Voorzover ik weet klopt dat niet. In surround vervalt inderdaad de line in.

@AlwinBye Fijn dat mijn oplossing werkt. wellicht even testen als er meer personen aanwezig zijn. Mensen zijn, grof gezegd, zakken water die wifi-signalen absorberen. Als het zonder mensen goed werkt, kun je er op je feestje er zomaar achterkomen dat je storing hebt.


Dat klopt ook. Ik reageer op de link welke @AlwinBye meestuurt. Daar staat dat het niet kan met surround.


Reageer