Skip to main content

Wat ik niet eerder had en nu sinds kort wel is dat als ik muziek vanuit de muziekbibliotheek op mijn NAS, het geluidsniveau bij elk nummer anders is. Ik moet het geluid bij elk nummer aanpassen naar het door mij gewenste niveau. Dat heb ik niet eerder gehad?

Zie ik iets over het hoofd? Ik heb al gezocht in de instellingen, maar kan hier niets over vinden.

Weet iemand een oplossing hiervoor. Henk

Dat is toch een kwestie van het volume “normalizen” en dat doe je niet met een Sonos speaker. Maar hoe bedoel je “dat heb ik nooit eerder gehad”? Hebben we het over hele albums of ‘losse’ tracks?


Als ik muziek uit de muziekbibliotheek beluister, kies ik meestal voor het afspelen van nummers in de shuffle functie.

Mijn vraag gaat dus over het feit dat sinds kort, als ik muziek luister in deze functie, dan is het geluidsniveau tussen het ene nummer en het volgende nummer niet gelijk meer en dat is wel altijd geweest. 

Ik moet nu steeds in de Sonos app het volume aanpassen, ik hoefde dit nooit te doen, de nummers werden op hetzelfde niveau afgespeeld.


Ik weet niet beter dan dat dit altijd zo geweest is. Ik heb op Applemusic veel playlisten en die speel ik altijd @random af. Daar zit altijd verschil tussen de diverse tracks qua audiolevel. Maar hoe kan dat dan voorheen niet zo zijn. Welke app gebruik je hiervoor?

Ik merk zelf soms een enorm verschil wanneer ik Sonos Radio aanzet. Dan maken ze een playlist en die is niet genormalized of geleveld zo je wilt dus zit daar ook een enorm verschil tussen de tracks, soms wel 3 of 4 Db


ik heb nu de functie cross faden ingeschakeld, dit lijkt te helpen(?)

 


en ik gebruik de Sonos app. (die inmiddels gelukkig al verbeterd is)


Dat is wel heel erg apart moet ik zeggen. Met crossfading verlies je meestal een klein stukje aan het einde en aan het begin van het volgende nummer. Wel vreemd dat dit helpt overigens 💁


Elke vorm van audiobewerking (normalizing of wat dan ook) is een aanslag op het origineel en zou zo maar de dynamiek negatief kunnen beïnvloeden. Dat lijkt me wanneer je alac, flac of wav-files afspeelt niet wenselijk. Gebruik je het mp3 formaat, dan is de dynamiek toch al naar de vaantjes en maakt het niks meer uit. 


Misschien valt het verschil bij cross faden minder op?


Misschien valt het verschil bij cross faden minder op?

Ja dat zou een mogelijkheid zijn. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit iets uit zou maken qua audio-level. Toch neem ik aan dat hij niet gek is en zijn bevindingen ook werkelijkheid zijn, dus moet er iets anders aan de hand zijn. Wellicht dat wanneer hij een andere app daar even voor gebruikt dat het allemaal wel goed is ?? Ik ga er nog steeds niet voor door het vuur dat de Sonos S2 app nu feilloos werkt. 😏


Ik begrijp jullie reactie met betrekking tot mijn eerste ervaring met ‘cross faden’ ingeschakeld.

Ja, de Sonos App 2 is wel een ‘dingetje’…….

Ik ga vanavond in alle rust luisteren en zien hoe het gaat.

In ieder geval bedankt voor het meedenken👍. Henk


Reageer