Skip to main content

Onlangs heb ik 2 ERA300's geplaatst en als stereopaar gekoppeld. Nu heb ik deze via Bluetooth gekoppeld aan een Samsung Smart TV maar af en toe valt het geluid kort weg en klinkt vreemd. Ook gaat de film (Netflix en Skyshowtime) af en toe automatisch op pauze, dat gebeurt niet als het geluid via de tv loopt (maar mogelijk heeft dit een andere oorzaak..).

Nu is de vraag, kan ik de luidsprekers bedraad koppelen met de tv. Deze heeft een HDMI-eARC en optische output. Maar de ERA300 kan alleen aangesloten worden via de line-in adapter met Jacket aansluiting. Kan deze koppeling met behoud van Atmos überhaupt gemaakt worden?

Of is het ook mogelijk de koppeling te maken van HDMI-eARC naar USB-C rechtstreeks in de luidspreker zonder gebruik te maken van de adapter!?

Ben benieuwd!

Roy

Het korte antwoord nee. Voor tv geluid kun je beter je set uitbreiden met een Sonos soundbar.

Bedankt Ronald!

En kan dit al met de Ray of is er een uitgebreidere uitvoering?

En om de vragen compleet te maken.. kan je dan de soundbar bekabeld koppelen met de tv en dan de ERA's via Bluetooth/wifi koppelen zodat alle drie de luidspreker goed gekoppeld zijn met de tv?

Groeten,

Roy

Het ligt er een beetje aan hoe groot je woonkamer is. Ik zou zelf voor een beam of arc kiezen omdat daar gewoon wat meer geluid in zit. Je kan daar dan 2 surround speakers aan koppelen voor het geluid achter je, mooiste zou zijn links en rechts naast de bank/stoel waar je zit. En om het helemaal af te maken kun je er nog een subwoofer (Of 2) aan koppelen.

De vraag is ook wat “goed gekoppeld” is. Wanneer je verwachting is dat dan uit alle speakers hetzelfde geluid komt dan is het simpele antwoord: Nee.

Sonos kent voor tv geluid het systeem via een soundbar waaraan surrounds gekoppeld kunnen worden. De surrounds zullen bij tv kijken dan omgevingsgeluiden laten horen, maar het meeste geluid komt uit je soundbar. Hoe het geluid verdeeld wordt is ook afhankelijk van de film cq tv-aanbieder. Ontvangt de soundbar enkel stereo-geluid dan zal je geen geluid uit de surrounds horen.

Reageer