Hallo Sonos-team,
Ik gebruik al jaren jullie producten: een Playbar, Sub, meerdere Play 1's en een Play 5. Dit systeem heeft mij jarenlang plezier gegeven, maar sinds een klein jaar is de gebruikerservaring compleet ruk geworden.
Ik ben inmiddels gewend geraakt aan het feit dat jullie de Sonos-app telkens "verbeteren" door de interface opnieuw in te delen, maar het lijkt er alleen maar slechter op te worden. Een goed voorbeeld: ongeveer een half jaar geleden verdween de wekkerfunctie uit de app. Geen enkele melding hierover; ik moest er zelf achter komen via de help-sectie op jullie website dat deze functie is verwijderd. En waarom? "Er wordt hard gewerkt om dit terug te brengen," was de boodschap. Maar het is nog steeds niet terug. Als workaround zou ik maar de desktop-app moeten gebruiken om alarmen in te stellen. Dit is toch geen premium ervaring?
Muziek bedienen via de app werd zo frustrerend dat ik overstapte naar Spotify Connect om muziek af te spelen en te bedienen. Maar nu werkt dat óók niet meer! Speakers zijn niet meer vindbaar, niet via jullie app, niet via de laptop, niet via Spotify Connect. Hoe kan dit? Je kunt je voorstellen hoe irritant dit is als ik gewoon wat muziek wil opzetten, bijvoorbeeld voor mijn katten tijdens vuurwerkoverlast.
En nog een dingetje:
Een jaar terug gaf ik mijn ouders voor hun nieuwe appartement een Sonos Ray 5.1 + One SL (2x) + Sub Mini Zwart cadeau. Dit zou ik nu nooit meer overwegen. Daarbij hebben we beide hinder van het feit dat het eerder mogelijk was om de Apple TV en Sonos (Playbar of Ray) met één afstandsbediening te bedienen. Dit werkt nu niet meer, wat betekent dat we weer twee afstandsbedieningen nodig hebben. Dit is ergens ontstaan door de Sonos updates, want het is niet meer werkend te krijgen zoals verteld wordt.
En dan de Sonos-app in de Play Store: de recensies zijn meedogenloos. Tienduizenden klachten over bugs, crashes en slechte prestaties. Jullie blijven updates pushen, maar de echte problemen worden niet opgelost. Hoe kan een bedrijf met zo’n slecht cijfer in de Play Store gewoon doorgaan alsof er niets aan de hand is?
Mijn vragen:
- Waarom wordt de app niet teruggedraaid naar een stabiele versie voordat dit hele zooitje begon?
- Zijn er problemen met de firmware van de speakers? Het lijkt erop dat dit óók een grote rol speelt.
Het vertrouwen in jullie merk staat op het spel. Voor duizenden euro's aan apparatuur in huis, en nu voel ik me gegijzeld door wanprestaties. Als dit zo doorgaat, trek ik mijn lessen en kijk ik naar alternatieven.
Mijn oproep aan Sonos:
- Luister naar jullie klanten. De recensies in de Play Store liegen er niet om.
- Draai de app terug naar een stabiele versie en los de grote problemen op voordat je nieuwe functies toevoegt.
- Communiceer open en eerlijk over wat er speelt en hoe jullie dit gaan oplossen.
Voor iedereen die zich hierin herkent: deel je ervaring hieronder. Hoe meer gebruikers zich uitspreken, hoe groter de kans dat er eindelijk actie wordt ondernomen.
Link naar de Play Store reviews
Ik hoop dat er snel verbetering komt, want dit kan zo niet langer.
Met frustratie,
Michel