Tunein radio stopt soms en gaat dan verder. Niet alle kamers tegelijk.


Hi SONOS Team!

Ik ben nieuw op dit forum, maar gebruik al zeker 8/9 jaar SONOS naar grote tevredenheid en weet uit ervaring dat de helpdesk above and beyond gaat, KUDOS!!!

Sinds enkele weken, heb ik problemen, vooral met Tunein radio en dit op verschillende radio stations. Ik woon in België en met MNM en Topradio heb ik in ieder geval problemen, dus vermoed dat ik dat met andere stations ook zal hebben.

Wat ook gebeurt, is dat ik in mijn Kantoor zit te werken, waar de sonos (connect) dan hakkelt en dan uitvalt. Grappig is, dat de andere kamers (bv eetkamer, woonkamer en keuken), wel doorspelen en daarna soms ook even uitvallen. Alle SONOS players in huis (11 stuks), zijn bekabeld aangesloten.

Ik heb al een tijd zitten zoeken op dit forum, maar telkens is het te wijten aan bv Q-music,... maar bij mij lijkt er meer aan de hand te zijn. Alle sonos-spelers zijn geupdate, alsook de app op mijn smartphone. Half februari zijn wij geswitched van ISP - Proximus naar Telenet en denk dat de problemen toen begonnen zijn.

De modem van Telenet is een EMTA (enkel Internet ontvangst), en heb een ASUS AC-RT5300 die als DHCP fungeert. Daarnaast nog enkele andere routers (RT86u, RT68u, Airport Express v2 en Airport Extreme V6) en Gigaswitches. In deze configuratie is niets aangepast en is hetzelfde als toen we Proximus als ISP hadden. (ook daar was RT5300 de DHCP). Er zijn ook geen andere Wifi signalen van buitenaf, buiten de 3 interne SSID's die ik gebruik (1 hoofd en 2 gastnetwerken).

Gezien ik bij verschillende topics zag staan dat je een diagnose moest insturen na problemen (nu steeds problemen), heb ik meteen een info verstuurd. Het bevestigingsnummer is: 1678104568.

Alvast bedankt,
met vriendelijke groet,

DrBobke

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

13 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
We zien in de diagnose dat de stream van de 192kbs mp3, opeens overspringt naar de 32kbs AAC stream.
Zijn de MP3 stream nu zelf ook even aan het testen aan onze kant, om te zien of dit op te lossen is en/of er een andere stream is die we je manueel kunnen laten toevoegen.
we komen er nog op terug.
Reputatie 7
Badge +2
Als je via Tunein je muziek wilt benaderen, zal er een afspeellijst worden gestart.
Zo pakt Sonos de eerste stream.
Dit is: http://str.topradio.be:80/topradio.mp3 (Mp3 stream met 30% buffer)
Mocht dit voor Sonos niet goed genoeg zijn, dan zal deze dus omspringen naar de 2e stream in de afspeellijst die door Tunein word aangeboden.
Zo start er dan de volgende link: http://str.topradio.be:80/topradio.aac (aac stream met goede buffer, 80%).
Toch is de AAC stream helaas van lagere kwaliteit.

Wij ervaren aan onze kant de zelfde 30% buffer op de MP3 stream, dus het doet denken dat er iets niet goed gaat bij "Top Radio", waardoor het niet goed word aangeboden aan alle huishoudens die er naar wensen te luisteren.
Je zou via de Sonos app een radio station kunnen toevoegen, waarin deze onder je Mijn Radio zou komen te verschijnen als favoriet.
Wil je als test verzoeken de MP3 stream toe te voegen, en hier gebruik van te maken.
Je zit dan wel op een 30% buffer, maar mogelijk blijft deze toch netjes doorspelen.
Mocht de muziek toch ophouden met afspelen, dan weet je in iedergeval meteen waar je aan toe bent, hij zal dan namelijk niet naar de AAC stream over kunnen springen, en dus zal je muziek stoppen met afspelen.

Wil hier aan toevoegen, dat je redelijk veel netwerk apparatuur hebt, waarvan we niet precies weten hoe alles op elkaar zit aangesloten, het zou mogelijk een extra factor kunnen zijn in het soms niet kunnen benaderen van het station waardoor de muziek eruit klapt.
Daarnaast geef je aan dat alles bekabeld zit aangesloten, toch zien we dat de "Slaapkamer & Studio" wel draadloos verbonden staan met je Sonos-Net aangemaakt door de rest van de bekabelde componenten.

Op het moment hebben we de MP3 stream met 30% buffer nog aanstaan, en is deze niet uitgevallen.
Vandaar de vraag om deze MP3 stream zelf handmatig toe te voegen aan je systeem, om deze favoriet te starten.

Mocht de MP3 stream netjes blijven doorspelen, dan heb je de oplossing, en laat het zien dat Sonos het kwalitatief niet genoeg vond en naar de 2e stream stapte, dit sluit je dus uit door het station zelf toe te voegen.
Mocht de MP3 stream toch wel uitvallen, dan is er een kans dat je eigen netwerk er mogelijk nog een oorzaak in heeft, toch dat de 30% buffer ook bij ons zo binnen komt, laat ook een beetje zien dat er mogelijk met Top Radio contact moet worden opgenomen om hun bewust te maken van dit probleem.
Hi Tim,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik zal vanmiddag verder proberen om het station handmatig toe te voegen, maar ik heb het bij Topradio, RGR FM en MNM van Tunein, ook blijkt spotify vaak uit te vallen (gisterenavond) en zeker dat er dan 1 zone stopt met spelen en dan iets later weer aanspringt.

Mijn excuses, de Slaapkamer staat inderdaad onbekabeld (al staat die haast nooit te spelen).

Ik heb trouwens een volledig overzicht van alle netwerk apparatuur en hoe ze aangesloten zijn, moest dat helpen. Sowieso is alles 1Gb verbinding (minstens cat 5e bekabeling, Gigaswitches,...) Enige 100 mb/s apparatuur is denk ik de SONOS zelf.
Reputatie 7
Badge +2
Zien graag dan ook diagnoses tegemoet terwijl het probleem zich voordoet op die andere radio stations.
Was in de aanname dat het alleen bij Top Radio gebeurde.
Ik had gisteren het gevoel dat het vrij soepel liep, maar deze ochtend viel MNM steeds uit. Ik heb meteen daarna een foutenlog gestuurd - bevestigingsnummer is 457590861.

Zoals reeds gemeldt, gebeurt dit bij verschillende radio stations en spotify.
Hey SONOS team, ik heb nu net weer een diagnose ingestuurd. Ik merkte net op dat de radio helemaal uitgevallen is en zag daarna in de app dat alle zones apart staan (de gemaakte groepen voor afspelen zijn er niet meer en moet ik dus weer koppelen).

Ik vind het heel vreemd dat dit gebeurd. Ik heb aan mijn netwerk (bij mijn weten), niets aangepast en alles loopt via mijn AC-RT5300 (Merlin). Voor zover ik me kan herinneren, zijn de problemen pas begonnen na overstap naar Telenet als ISP. Van hen heb ik een EMTA ISP router, die enkel het Internet binnenhaalt.

Deze EMTA is verbonden aan de RT5300 in de WAN poort en staat als Wireless Router en DHCP, er gaat 1 UTP naar SONOS Keuken, 1 terug naar een GIGASWITCH, waar de rest van de verdeling van het huis zit.

bevestigingsnummer is 479699116
Reputatie 7
Badge +2
Is het toevallig dat Telenet je internet snelheid naar beneden zou schroeven als je teveel data zou gebruiken?
Haal je bijvoorbeeld je volle snelheid nog als je naar www.speedtest.net toe zou gaan?
Aan de hand van de diagnoses ziet je Sonos er goed uit, wifi is ook zo goed als uitgesloten omdat je bijna alles bekabeld hebt aangesloten.
We kunnen in dit optiek helaas alleen wijzen naar het netwerk, of de internet verbinding die voor dit netwerk ligt.
Laptop (via Wifi), krijg ik deze resultaten.



Desktop krijg ik (Ethernet) soortgelijke resultaten -
ping 12ms, 191.84 down, 23,37 up

Ik ben niet aan het downloaden of iets dergelijk. Sonos valt nu nog steeds weg.
Reputatie 7
Badge +2
En je hebt dus ook een 200mbit verbinding? Of zou deze eigenlijk hoger moeten liggen? bijvoorbeeld 500mbit?
A.d.h. van de diagnose zien we dat ook de MNM radio maar met 40% buffer bij je binnen komt.
Ik heb inderdaad Fibernet 200 mbit. Dit is hoger dan ik daarvoor bij Proximus had. Toch blijft radio en spotify regelmatig uitvallen (ik schat zeker zo'n 5-10 keer per uur).
Reputatie 7
Badge +2
In de laatste diagnose komt het Kantoor niet meer naar voren.
Het kantoor was de groeps-coordinator, die alle informatie verstuurde naar de rest van de kamers die met hem mee deden.

Denk dat we moeten nagaan waarom de Kantoor opeens zou verdwijnen uit het geheel, om opeens weer te verschijnen.
Wil je eigenlijk verzoeken ons telefonisch te contacteren over dit probleem, dit probleem gaat een beetje buiten waar ons forum voor opgezet is, namelijk dat klanten elkaar van informatie kunnen voorzien.
Dit heeft dieper onderzoek nodig, wat we liever via mail/telefonisch support houden.
Ik zal een case aanmaken in ons systeem, deze zal ook linken naar dit topic zodat mijn collega het gehele verhaal voor zich heeft.
Wil je vragen ons te bellen en referentie nummer: 00948315 aan te kaarten als je een collega spreekt.

Wat ik als laatste nog zou kunnen aanraden, als test, is om lokale muziek af te spelen, iets wat je bijvoorbeeld op een NAS of computer hebt staan.
Als ook dit zou uitvallen, weet je dat de internet verbinding deels is uitgesloten.
Ook zou je tijdelijk als test, 1 component kunnen bekabelen op de modem, dus niet op tussen-liggende apparatuur, om alleen dat component muziek af te laten spelen.
Hoe de computer of NAS bekabeld aangesloten zit is mogelijk ook iets waar dan nog naar gekeken moet worden.
Maar mocht op de modem rechtstreeks aansluiten het probleem zich niet voordoen, dan kan je staps gewijs uitbreiden tot je weet welk product in je huishouden de buffer niet volledig laat vullen.
Is een aardig werkje, maar een andere optie tot uitsluiten is er ben ik bang niet.
Hi Tim,

Dank je wel voor je reactie. Ik heb net een playlist van de NAS aangezet en zal dan over een uurtje oid inbellen, zodat ik kan horen of de muziek al dan niet wegvalt. Ik weet dat er bepaalde Sonos-componenten in het verleden wel eens amok gemaakt hebben en de sonos in het kantoor heeft geloof ik ook al eens groeps-coordinator gespeeld.

Het is wel zo, dat als de muziek in het kantoor uitvalt, ik de sonos in de eetkamer en keuken wel door hoor spelen. Dus vreemd dat die SONOS dan groeps coordinator is en zelf stopt met spelen, maar de andere wel aanstuurt?
Reputatie 7
Badge +2
Hi Tim,

Dank je wel voor je reactie. Ik heb net een playlist van de NAS aangezet en zal dan over een uurtje oid inbellen, zodat ik kan horen of de muziek al dan niet wegvalt. Ik weet dat er bepaalde Sonos-componenten in het verleden wel eens amok gemaakt hebben en de sonos in het kantoor heeft geloof ik ook al eens groeps-coordinator gespeeld.

Het is wel zo, dat als de muziek in het kantoor uitvalt, ik de sonos in de eetkamer en keuken wel door hoor spelen. Dus vreemd dat die SONOS dan groeps coordinator is en zelf stopt met spelen, maar de andere wel aanstuurt?

De kamer waarbij je op de knop drukt om speakers er aan toe te voegen. (groeperen knop) zou de coordinator worden voor de rest van Sonos.
In eerdere diagnoses zien we dat de Kantoor de groeps coordinator was, waarna in je laatste diagnose 't Kantoor dus niet naar voren komt in de diagnose.
Dus dat deze bekabeld is en zomaar zou verdwijnen, is al een probleem.
Heb helaas geen idee of dit de oorzaak van de algehele problemen zijn, of dat er meerdere problemen in je netwerk aanwezig zijn.