Sonos app kan niet verbinden met muziekservice.

  • 3 February 2022
  • 7 reacties
  • 642 Bekeken

Badge

Hallo,

 

Ik heb een Sonos systeem, bestaande uit veel Sonos componenten (15st) welke in diverse kamers in het huis geplaatst zijn, aan het lokale netwerk gekoppeld via een centraal beheerd WiFi systeem bestaande uit 3 access points van Extreme/AeroHive type Connect.

Van die Sonos componenten zijn een Playbar, sub 2 en 2 Play 5 in surround sound opstelling geplaatst.

Als ik via de iPhone Sonos S2 app bijvoorbeeld Spotify wil aansturen dan valt het mij op dat het lang duurt voor de muziek bibliotheek gevonden wordt. Als deze gevonden is en ik een muziekstuk selecteer dan volgt de melding “kan niet door muziek bladeren. Probleem bij verbinden met Spotify”.

Naast het centrale WiFi systeem heb ik ook een los WiFi access point van de provider en als ik daarmee verbonden ben dan kan ik wel snel via Mijn iPhone S2 app de Spotify bibliotheek vinden en muziekstukken selecteren en afspelen. Het losse provider access point heb ik daarom net als het centraal beheerde wifi netwerk als “vertrouwd netwerk” in de Playbar geconfigureerd. Nu dus 2 WiFi netwerken in de Sonos.

Aanvullend viel mij op dat als ik via mijn Windows laptop de Sonos software gebruik dan kan ik via het centrale WiFi systeem wel snel de Sonos via Spotify bedienen. Dan geen probleem ervaar.

Door de bouw van het huis heeft dat access point te weinig bereik voor de volledige woning, dus dat is helaas geen optie. Het centraal beheerde WiFi systeem moet dus bruikbaar worden i.c.m. Sonos.

Het centraal beheerde WiFi netwerk heb ik inmiddels factory default opnieuw ingericht omdat ik eerder zelfs de muziekservice Spotify niet kon benaderen. Nu zie ik deze wel maar kan deze niet bedienen en krijg de melding welke ik eerder benoemde.

Als ik in de Sonos software onder instellingen kijk dan zie ik bij 3 van mijn speakers WM2 staan terwijl bij de rest WM1 staat.

Wat zou de oplossing zijn voor dit probleem? Ligt het aan mijn iPhone (app) of een instelling in het centrale WiFi of Sonos systeem?


Alvast dank.

---------------------------------
Play:1: Badkamer (L)
Serienummer: ** EDIT: Gelieve geen serienummers posten op het forum! **
Sonos OS: S2
Versie: 14.0 (build 67125031)
Hardwareversie: 1.20.1.6-2.2
Serie-ID: A200
IP-adres: 192.168.178.11
WM: 1
---------------------------------
Play:1: Badkamer (R)
Serienummer: ** Verwijderd **
Sonos OS: S2
Versie: 14.0 (build 67125031)
Hardwareversie: 1.20.1.6-2.2
Serie-ID: A200
IP-adres: 192.168.178.25
WM: 1
---------------------------------
Sonos One SL: Keuken (R)
Serienummer: ** Verwijderd **
Sonos OS: S2
Versie: 14.0 (build 67125050)
Hardwareversie: 1.28.2.5-2.2
Serie-ID: A200
IP-adres: 192.168.178.167
WM: 1
---------------------------------
Sonos One SL: Keuken (L)
Serienummer: ** Verwijderd **
Sonos OS: S2
Versie: 14.0 (build 67125050)
Hardwareversie: 1.28.2.5-2.2
Serie-ID: A200
IP-adres: 192.168.178.179
WM: 1
---------------------------------
Sub: Keuken
Serienummer: ** Verwijderd **
Sonos OS: S2
Versie: 14.0 (build 67125031)
Hardwareversie: 1.32.1.6-2.2
Serie-ID: A201
IP-adres: 192.168.178.186
WM: 1
---------------------------------
Playbar: Serre
Serienummer: ** Verwijderd **
Sonos OS: S2
Versie: 14.0 (build 67125031)
Hardwareversie: 1.9.1.10-2.0
Serie-ID: A100
IP-adres: 192.168.178.242
Audio-ingang: 
WM: 1
OTP: 
---------------------------------
Play:5: Serre RS
Serienummer: ** Verwijderd **
Sonos OS: S2
Versie: 14.0 (build 67125031)
Hardwareversie: 1.13.1.7-2.2
Serie-ID: C100
IP-adres: 192.168.178.69
WM: 2
---------------------------------
Play:5: Serre LS
Serienummer: ** Verwijderd **
Sonos OS: S2
Versie: 14.0 (build 67125031)
Hardwareversie: 1.13.1.7-2.2
Serie-ID: C100
IP-adres: 192.168.178.74
WM: 2
---------------------------------
Sub: Serre
Serienummer: ** Verwijderd **
Sonos OS: S2
Versie: 14.0 (build 67125031)
Hardwareversie: 1.8.2.5-2.2
Serie-ID: A100
IP-adres: 192.168.178.221
WM: 2
OTP: 
---------------------------------
Sonos One SL: Sportkamer (R)
Serienummer: ** Verwijderd **
Sonos OS: S2
Versie: 14.0 (build 67125050)
Hardwareversie: 1.28.2.5-2.2
Serie-ID: A200
IP-adres: 192.168.178.18
WM: 1
---------------------------------
Sonos One SL: Sportkamer (L)
Serienummer: ** Verwijderd **
Sonos OS: S2
Versie: 14.0 (build 67125050)
Hardwareversie: 1.28.2.5-2.2
Serie-ID: A200
IP-adres: 192.168.178.228
WM: 1
---------------------------------
Sonos One SL: Tuin One SL (R)
Serienummer: ** Verwijderd **
Sonos OS: S2
Versie: 14.0 (build 67125050)
Hardwareversie: 1.28.2.5-2.2
Serie-ID: A200
IP-adres: 192.168.178.235
WM: 1
---------------------------------
Sonos One SL: Tuin One SL (L)
Serienummer: ** Verwijderd **
Sonos OS: S2
Versie: 14.0 (build 67125050)
Hardwareversie: 1.28.2.5-2.2
Serie-ID: A200
IP-adres: 192.168.178.187
WM: 1
---------------------------------
Play:1: Tuin Play One (L)
Serienummer: ** Verwijderd **
Sonos OS: S2
Versie: 14.0 (build 67125031)
Hardwareversie: 1.8.3.7-2.0
Serie-ID: A101
IP-adres: 192.168.178.214
WM: 1
OTP: 
---------------------------------
Play:1: Tuin Play One (R)
Serienummer: ** Verwijderd **
Sonos OS: S2
Versie: 14.0 (build 67125031)
Hardwareversie: 1.8.3.7-2.0
Serie-ID: A101
IP-adres: 192.168.178.47
WM: 1
OTP: 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

7 Reacties

Reputatie 7

Wat je ziet klopt: WM:1 betekent dat je speakers via wifi verbonden zijn, terwijl WM:2 betekent dat je speakers via een soundbar (dus als surround) zijn aangesloten. Er is ook nog WM:0, dat heb je als je speakers via Sonosnet aangesloten zijn (met een Boost of één bedraad aangesloten speaker).

Dat laatste zou ik je dan ook aanraden. Sonos speakers praten veel met elkaar, maar een mesh systeem (met ook nog eens een apart access point) is ingericht op het voorrang geven aan allerlei andere zaken. Voor het laden van een webpagina maakt dat niet uit, voor Sonos wel. ik neem overigens aan dat je mesh netwerk niet als router is opgezet, naast de router van je provider? Dat geeft zeker problemen.

Ik zou daarom (wellicht eerst als test) eens één van de speakers bedraad aansluiten op de eerste node van het mesh netwerk of (indien die de routerfunctie heeft) de router van je provider. Liefts een spekaer die wat centraal in je woning staat. Daarna haal je alle wifigegevens weg van je Sonos devices, om te voorkomen dat ze “per ongeluk” overgaan naar de wifi. Zie https://en.community.sonos.com/setting-up-sonos-228990/change-from-wi-fi-to-sonosnet-6737760

Badge

Hierbij mijn reactie en bevindingen:

Ik heb de playbar bekabeld aangesloten en zag dat deze op WM0 terug kwam en dat dat de speakers allemaal op WM0 gingen verbinden. 
 

Ondanks dat dit allemaal goed ging kon ik nog steeds geen nummers binnen een playlist selecteren en kreeg de melding dat er geen verbinding met Spotify gemaakt kon worden. Het gekke is dat het lokale Sonos systeem wel bedienbaar is dus volume, kamers enz. 

Ik had nog een andere netwerkswitch liggen en die heb ik vervolgens vervangen maar ook dit gaf geen effect. Geen nummers binnen de playlist te selecteren. Geen verbinding met Spotify. 

Als ik probeer om de Sonos naar updates te laten zoeken dan krijg ik ook de melding “update probleem”  er heeft zich een probleem voorgedaan tijdens het bijwerken van het Sonos systeem. Selecteer opnieuw om de installatie te herhalen.

Selecteer ik het Ziggo WiFi systeem kan ik gewoon naar updates zoeken en krijg ik wel de melding dat het systeem up to date is. 

Hieruit trek ik (voorzichtig) de conclusie dat communicatie vanaf mijn iPhone app via het AeroHive / Extreme centrale WiFi systeem niet goed verloopt.

Nu kan ik in mijn centraal beheerde systeem van allerlei zaken instellen.

De Play 5 kan alleen overweg met WPA2. Dat is ook ingesteld op mijn systeem. 

QoS staat standaard aan en kan niet aangepast worden. 

De Firewall regels in het wifi systeem staan uit.

Onder de SSID configuratie kan ik ook een uitgebreidere configuratie doorvoeren. Hier heb ik traffic filters allemaal aangezet Enable: SSH, Telnet, Ping, SNMP en Inter-station Traffic.

Als DNS is Google ingesteld en met normaal internet gaat dit goed dus die route voor internet via de iPhone klopt wel. 

Het lijkt er dus op dat een instelling op het WiFi systeem ervoor zorgt dat Spotify niet benaderd kan worden. 
 

welk signaal of protocol gebruikt Sonos voor de connectie tussen app, apparatuur en hun management platform?

 

Alvast dank!

 

 

 

Reputatie 7

Ik lees over Ziggo en Aerohive. Hoe zijn beide systemen ingesteld? Je zou in totaal maar één routerfunctie moeten hebben. Staat jouw Aerohive niet (ook) in routermodus (in plaats van access point)?

Badge

Ik vraag dit even na. 

Reputatie 7

Met twee routers heb je namelijk twee netwerken, die niet met elkaar verbonden zijn. Dat leidt tot verwarring bij de bediening van Sonos.

Badge

Met twee routers heb je namelijk twee netwerken, die niet met elkaar verbonden zijn. Dat leidt tot verwarring bij de bediening van Sonos.

Klinkt logisch.
 

Probleem op dit moment is dat ik nog niet heb kunnen vinden of dit zo is en of ik dit kan uitschakelen. Ik heb deze vraag even bij een collega van mij neergelegd en hoop komende week reactie te hebben. Dan maak even weer een update. Dank en fijn weekend. 

Badge

06-03-2022

oplossing:

inmiddels heb ik de oplossing gevonden en draait mijn netwerk 2-3 weken stabiel dus tijd om de ticket te sluiten en jullie de oplossing voor mijn probleem te delen.

 
Als internet voorziening gebruik ik Ziggo en daarin wordt standaard apparatuur geleverd in vorm van een Ziggo Connect box.

Opvallend was dat bepaalde apparatuur met zowel een IPv4 als een IPv6  adres binnen mijn netwerk gekoppeld werd. in de  router stonden apparaten hierdoor dubbel in de connected devices lijst. 

Verder heeft de Connectbox instellingen actief welke je niet kunt aanpassen en in mijn geval gaf (naast bovenstaande IPv4/IPv6 problematiek) een vaste DNS instelling de problemen.
Ik heb de Ziggo klantenservice gebeld en heb melding gemaakt van lokale DNS netwerkproblemen en er is (kosteloos) een Ziggo monteur geweest. Deze monteur zag ook dubbele registraties en adviseerde om mijn vaatwasser en vloerverwarming (beide via IP gekoppeld) via het gasten WiFi te verbinden om daarmee “broadcast” netwerkverkeer en het aantal IP/DNS verzoeken aan de router te verminderen omdat deze router beperkt was in het aantal requests.

Ik na zijn vertrek een aantal collega IT techneuten gevraagd om mee te denken en zij kwamen allemaal snel tot de conclusie dat de Router vervangen moest worden.

Om deze reden heb ik mijn Ziggo opgezegd, heb glasvezel aangevraagd en heb een nieuwe Router geplaatst en deze is door een van de collega’s ingericht.

Direct vanaf dat moment kon ik via mijn Sonos S2 App weer de playlists van Spotify benaderen en nummers selecteren. Verder viel op dat de stabiliteit van mijn interne netwerk enorm verbeterd was en had ik ook geen uitval meer van enkele speakers of sets Sonos speakers.

Iedereen bedankt voor het meedenken en ik hoop dat deze topic ook voor anderen een oplossing kan zijn.